Mies kieltäytyy auttamasta kun vaimo katsoo muiden lapsia
Naisen kaveri on yh jolla on 1v vanha lapsi. Naisella on aviomies ja 2 päiväkoti-ikäistä lasta miehensä kanssa ja hän asuu yhteisessä kodissa miehen kanssa. Naisen yh kaveri tuo noin 3kk välein lapsensa koko päiväksi (aamusta iltaan) töiden takia lauantaiksi hoitoon naiselle.
Onko oikein, että naisen mies on kieltäytynyt katsomasta ollenkaan vierasta lasta? Kuulema omia lapsia hoitaa mielellään, mutta rajaa ajankäyttönsä siten, "ettei kuluta aikaansa harrastuksiltaan ja jaksamiseltaan muiden kakaroille". Nainen haluaisi auttaa yh kaveriaan, mutta häntä harmittaa ja suututtaakin miehensä asenne yh kaverinsa auttamista kohtaan. Onko sinusta miehen asenne ymmärrettävä vai ei?
Kommentit (64)
Tyhmääkin tyhmempi kysymys ap.
Minä olen kieltäytynyt ottamasta hoitoon kotiini kenenkään penskoja, jos en niitä ehdi itse hoitamaan. Olen sanonut, että ei voi tulla, koska olen esim. 3 tuntia sinä päiväna pois kotoa ja miehen puolesta en voi luvata , että hän hoitaisi lapsia sillä aikaa.
Mielestäni tässä mies on ihan oikeassa eikä miehen hyväsydämisyys riipu vastauksestaan mutta vaimon itsekkyys kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaako yh-kaverisi vastavuoroisesti myös näitä kahta päiväkoti-ikäistä lasta? Vaikka pari kertaa vuodessa?
Ei, hän ei ehdi kun käy töissä ja lapsen isä ei ole ollenkaan kuvioissa.
Ai, en ymmärtänyt että sinä ja miehesi ette käy töissä, sorry.
Minkä ihmeen takia miehen pitäisi hoitaa toisen miehen lasta? Sitä varten sillä lapsella on biologinen isä, jonka tehtävä on oman lapsen hoitaminen, eikä vieraan miehen!
En mäkään hoitais vaimon kaverin kersoja, mikäli se niitä meille tois. Joku raja nyt sentään. Naiset ajattelee yleensä tunteil ja miehet järjel.
Minä en suostuisi tekemään mitään hommaa, jonka mies olisi jollekin muulle luvannut minun tekevän kysymättä asiaa minulta. En suostuisi katsomaan kenenkään lapsia ilman että minulta on etukäteen kysytty voinko, en suostuisi ilman kysymistä myöskään muuttoavuksi enkä muuhunkaan. Mutta jos minulta etukäteen kysytään, että voisinko olla avuksi tässä asiassa X, niin yleensä vastaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostuisi tekemään mitään hommaa, jonka mies olisi jollekin muulle luvannut minun tekevän kysymättä asiaa minulta. En suostuisi katsomaan kenenkään lapsia ilman että minulta on etukäteen kysytty voinko, en suostuisi ilman kysymistä myöskään muuttoavuksi enkä muuhunkaan. Mutta jos minulta etukäteen kysytään, että voisinko olla avuksi tässä asiassa X, niin yleensä vastaan kyllä.
Voitko tulla imemään karvaista kikkeliäni ja ottamaan multa suihin?
Mies on "oikeassa", mutta hänen käytöksensä on huonoa. Elämässä joutuu jatkuvasti joustamaan ja menemään omalle epämukavuusalueelleen muiden ihmisten takia. Itse en seurustelisi tuollaisen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mies on "oikeassa", mutta hänen käytöksensä on huonoa. Elämässä joutuu jatkuvasti joustamaan ja menemään omalle epämukavuusalueelleen muiden ihmisten takia. Itse en seurustelisi tuollaisen miehen kanssa.
Naisilla on kova tarve hoitaa toisten kakaroita vai?
Minulle jäi aloituksesta epäselväksi, miksi miehen olisi pitänyt hoitaa kaverin lasta. Onko kyse jostain erityislapsesta, jos sitä ei pysty yksi aikuinen hoitamaan yhden päivän ajan vaan siihen tarvitaan kaksi? Yhtä epäselvää, miksi se kaveri ei koskaan voisi edes muutamaa tuntia katsoa pariskunnan lapsia. On aina töissä, mutta kuitenkin tarvitsee lapsen hoidon lauantaina vain muutaman kerran vuodessa. Mites ne muut lauantait?
Onpa täällä joustamattomia ihmisiä! Kysehän on vain 4 kertaa vuodessa tapahtuvasta yhden päivän jutusta!
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä joustamattomia ihmisiä! Kysehän on vain 4 kertaa vuodessa tapahtuvasta yhden päivän jutusta!
Niin, varmaan nainen voi järjestää asiansa niin että vahtii kakaraa ilman miehen panostusta. Sehän on vain neljä kertaa vuodessa.
No nyt on mieslapsi kyllä. Miten tää käytännössä nyt sitten menee? Perhe on puistossa ja mies kattoo vain omiensa perään, ja nainen vahtii kaverinsa lasta? Ihan pimeää. Meillä on on säännöllisesti ollut hoidossa tutavien lapsia (kerran kolme omien lisäksi) ja siinä ne on menneet kuin omatkin. Muistan myös omasta lapsuudesta, että naapurin lapset oli meillä säännöllisesti, koska niiden perheessä vanhemmilla oli jotain luottamustehtäviä tai vastaavaa.
Ennen vanhaan elämä oli yhteisöllisempää. Nykyään on vaan oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä nainen vahtii ilmaiseksi toisten lasta??? Ja vielä pitäs miehenkin ruveta siihen palkatta!
No miksi ei vahtisi? Kyllä minä ainakin teen kavereille pieniä palveluksia silloin tällöin. Sitähän varten ystävät ovat, niitä autetaan ja niiltä saa apua. Aika ohutta on ystävyys, jos se rajoittuu vain siihen, että vietetään hauskoja iltoja tmv. yhdessä.
Miestä tuohon diiliin ei voi tietenkään pakottaa, jos hän ei sitä halua.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kyseessä on miehen kaveri, yksinhuoltaja isä joka haluaisi tuoda lapsensa minun hoidettavaksi kun menevät miehen kanssa treenaamaan useammaksi tunniksi? Yläpeukku jos kieltäytyminen on mielestäsi ok, alapeukku jos ei.
Tällä kaverilla on lapsi aina puolet viikosta, toisen puolen on äidillään. Mitään vastapalvelusta ei ole luvassa.
Mikähän se aina on, että naisten ajatellaan olevan aina valmiita ja suorastaan innokkaita hoitamaan kaikkien lapsia.
Sano ei, jos ei kiinnosta. Yh-isä voi harrastaa lapsettomalla viikollaan mielin määrin.
Ei miehellä ole mitään velvoitetta tuossa tilanteessa hoitaa vierasta lasta, mutta on kyllä aika sydämetön ihminen jos ei auta. Eli mies ei ole väärässä, hän on vaan täys mulkku.
No onhan tuo outoa jos molemmat on kotona ja ei millään tavalla auta. Ajattelisin että jos nainen luvannut mieheltä kysymättä vahtia lapsia, silloin hän on tietysti päävahti ja vastuussa lapsista. Mutta kuten kaikissa muissakin elämän asioissa autetaan toista, tarvittaessa tässäkin. Jos ei kykene sen vertaa joustamaan, ehkä parisuhde ei sovi tälläiselle henkilölle joka on liian niuho ja tiukkapipoinen SUN ja MUN asioista.
Jos lupaan katsoa kaverin mukeloa, niin en siihen tarvitse miestä avuksi. Mukavampaa se puolison/toisen aikuisen kanssa tietysti on, ja kiva jos toinenkin on siinä kokkaamassa, häärämässä ja lapsien perään katsomassa. Mutta missään nimessä ei voi velvoittaa, jos asiasta ei ole miehen kanssa sovittu tai mies suorastaan kieltäytyy hommasta. Jokainen hoitaa sen minkä on luvannut.
Miehen ei mielestäni tarvitse sitä kaverin lasta vahtia ja hoitaa. Mutta jos siinä kotosalla on hänkin, niin voi osallistua esimerkiksi laittamalla ruuan kaikille, keksimällä omille lapsille tekemistä tms. että vaimo voi olla enemmän tämän pienen kanssa, joka vaatii huomiota ja perään katsomista enemmän kuin isommat lapset.
Mutta aloituksesta ei nyt selvinnyt miten miehen pitäisi tämän yksivuotiaan hoitamisessa olla mukana. Karkaako mies kokonaan ulos ovesta ja jättää kaiken, omat lapsensakin, vaimolle vai kieltäytyy vain kyseistä lasta hoitamasta?
Mielestäni mies on oikeassa, ei hän ole lupautunut mihinkään. Mutta mielestäni hän on myös melko tympeä tyyppi, jos jotenkin periaatteellisesti kieltäytyy yhtään osallistumasta lapsen teillä ollessa hoitoon. Tarkoitan jotain "katsotko 5 minuuttia lapsen perään" tasoisia juttuja. Jopa sen verran tympeä, etten haluaisi miehekseni. Sitten taas oma juttunsa, jos mies on vastustanut asiaa ja nainen väkisin tuo vieraan lapsen kotiin.
Aika harvoin tuo tapahtuu, mutta jos neljäkin lauantaita vuodessa uhraa ystävän lapsen takia, niin vastavuoroisuutta kehotan tarkkailemaan, tuo on kuitenkin ihan merkittävä palvelus. Kyllähän nainen yh:nakin on välillä lapsen kanssa ihan kaksin vaan, ottaisi vaikka silloin teidänkin lapset joku kerta, jos haluaa yhtään takaisin antaa...?