Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sinulla on säästöistä rahaa ja sijoituksia

Vierailija
11.10.2025 |

Suomalaisella keskimäärin on varallisuutta n. 200 000 euroa mukaan lukien asunto ja kiinteistovarallisuus..

Tavallisesti rahastoissa ja osakkeissa suomalaisella on keskimäärin n 20 000 euroa ja säästöistä n. 21 000 euroa pankkitileillä... Paljonko sinulla on

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärinliinoissa todellakin on taskut, niitä kutsutaan lapsiksi.

Itse säästän ja sijoitan siksi että en olisi koko ikääni jonkun toisen armoilla taloudellisesti, ja jotta omat lapseni saisivat mahdollisimman turvatun tulevaisuuden. Minulle on ihan yks lysti jos kuolen huomenna enkä ehdi säästöistäni itse nauttimaan, koska tiedän että ne menevät  siinä tapauksessa lapsilleni. 

Olen laskenut että saavutamme puolison kanssa 60v ikään mennessä sellaisen varallisuuden että pystymme silloin lopettamaan työt ja elämään vapaasti. Luultavasti matkustelemme ja nautimme elämästä niin kauan kuin pystymme. 

Sitten kun meistä aika jättää niin jos omat lapseni hoitavat heille jätettyä varallisuutta järkevästi, niin he voivat tehdä saman paljon aiemmin, arviolta noin 45-50v iässä. Seuraava sukupolvi aiemminkin jos haluavat. 

Oleellista varallisuudesta ei kuitenkaan ole se, että ei ole pakko tehdä töitä, vaan se että voi tehdä niitä töitä mitä itse haluaa ja juuri niin paljon kuin haluaa. 

Varallisuus on vapautta ja valinnan mahdollisuuksia. 

Vierailija
82/89 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 67000 euroa on "makaa" pankkitilillä. Sijoituksiin ja osakkeisiin en ole koskaan rahojani laittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä noin 4000 euroa, osakesalkun arvo on tällä hetkellä noin 160000 euroa. Lisäksi velaton osakehuoneisto, jonka myyntihinta olisi tämän päivän hintatasolla noin 180000. Kunhan ajat paranevat, niin laitan kämpän lihoiksi ja ostan muutaman kymppitonnin mökin lähiseuduilta, jonne muutan pysyvästi asumaan.

Vierailija
84/89 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 350.000e. Satku tuosta tullut perintönä.

Asunto 150.000e ja 150.000e rahastoissa ja osakkeissa. Kesämökki 50.000e

N55

Vierailija
85/89 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut 240k on sijoituksissa, mutta niistä melkein 170k on eläkesäästöjä, joita voi nostaa vasta eläkeiässä. Ikää on 55v.

Vierailija
86/89 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän osinkotuloilla koska jäin ennen aikojaan pois työelämästä, mutta olen erittäin pienituloinen. Saan osinkoja n. 20 t vuodessa, pörssiosakkeista. Siitä voi hieman päätellä salkun kokoa. Keräsin salkun sairaanhoitajan palkasta säästämällä 15 vuoden aikana. Paljon oli onnea mukana, mutta opin aika nopeasti ja luin monta sijoituskirjaa. Teen vain suoria osakesijoituksia, osakkeet poimin itse. 

Vaatisi puolen miljoonan salkun, todennäköisemmin vielä enemmän jos kaikki rahat ei ole kiinni muutamassa parhaassa osingonmaksajassa. Todennäköinen salkun koko 650.000€. 

Jotta tuollaisen summan saa säästettyä 15 vuodessa niin pörssin 7% keskituotolla pitäisi säästää 2000€ kuukaudessa. Aika kova saavutus sairaanhoitajan palkasta.

Jos olisit Warren Buffetin veroinen sijoittaja ja saisit keskimääräisesti 19.9% tuoton niin voisit saada tuon sa

Pelkästään Nvidiaan 15 vuotta sitten sijoittanut olisi nyt monimiljonääri.

Vierailija
87/89 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 k tilillä. En omista asuntoa.

Minkä hiton takia roikotat noin suurta summaa tilillä? 

Vierailija
88/89 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahastoissa 10 000, kasvutuottotilillä 36 000. Tuottavat suunnilleen saman verran vuodessa, eli ei paljoa. 

Pitkäjänteisyys on hyve. Olen 49 vuotias ja aloitin noin vuosi sitten rahastosäästön 650€/kk.

Tarkoitus on, että ne jäisi jälkipolville. Tosin eihän mikään ole varmaa.

Joo, en nyt oikein edes mieti säästämistä. Kuhan olen vähän säästellyt. Onpahan sitten vakavan sairastumisen varalle sairaalamaksut varalla. Jälkipolville yritän antaa nyt sitä rahaa, verottomasti. 

Vierailija
89/89 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Mitä teette esim. 400K säästöillä?

Käärinliinoissa ei ole taskuja, MIHIN se raha säästetään?!? 

...

Eli jos keräät rahaa, miksi/mihin?

Me on alkuun säästetty ja sijoitettu, jotta saataisiin talouteen vähän joustoa ja että olisi jotain puskuria pahan päivän varalle. Myöhemmin niitä säästöjä on kertynyt ihan vaan kun ei ole saatu tuhlattua niin paljon kuin on tienattu, kun on tullut isoja bonuksia töistä.

Kun osui kohdalle vakava sairaus, niin siinähän heti huomasi että palkallisen sairausloman jälkeen saa sairauspäivärahaa, joka on reilut 30% palkasta. Työttömyysturvan tiesin pieneksi, mutta en ollut koskaan kartoittanut tätä vaihtoehtoa, että kuinka käy jos tulee pitkä sairausloma. Kyllä siinä kohtaa tuntui mukavalta, että on niitä säästöjä. Siinä sairastumisessa oli ihan riittävästi selviteltävää ja murehdittavaa ilman että olisi tarvinnut vielä raha-asioitakin murehtia siihen päälle.

Minulla on myös jonkinlainen perusturvattomuutta elämää kohtaan. Säästöt tuovat jonkinlaista mielenrauhaa ja turvaa. Jotkut pystyvät elämään huolettomasti ilman kummempia säästöjä, mutta minä tarvitsen isomman puskurin ihan vain, ettei tarvitse olla hermoheikkona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme