Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sinulla on säästöistä rahaa ja sijoituksia

Vierailija
11.10.2025 |

Suomalaisella keskimäärin on varallisuutta n. 200 000 euroa mukaan lukien asunto ja kiinteistovarallisuus..

Tavallisesti rahastoissa ja osakkeissa suomalaisella on keskimäärin n 20 000 euroa ja säästöistä n. 21 000 euroa pankkitileillä... Paljonko sinulla on

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän osinkotuloilla koska jäin ennen aikojaan pois työelämästä, mutta olen erittäin pienituloinen. Saan osinkoja n. 20 t vuodessa, pörssiosakkeista. Siitä voi hieman päätellä salkun kokoa. Keräsin salkun sairaanhoitajan palkasta säästämällä 15 vuoden aikana. Paljon oli onnea mukana, mutta opin aika nopeasti ja luin monta sijoituskirjaa. Teen vain suoria osakesijoituksia, osakkeet poimin itse. 

Onnittelut! Itselläni myös pian edessä töistä pois jääminen ja osingoilla eläminen.

Vierailija
42/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän osinkotuloilla koska jäin ennen aikojaan pois työelämästä, mutta olen erittäin pienituloinen. Saan osinkoja n. 20 t vuodessa, pörssiosakkeista. Siitä voi hieman päätellä salkun kokoa. Keräsin salkun sairaanhoitajan palkasta säästämällä 15 vuoden aikana. Paljon oli onnea mukana, mutta opin aika nopeasti ja luin monta sijoituskirjaa. Teen vain suoria osakesijoituksia, osakkeet poimin itse. 

Onnittelut! Itselläni myös pian edessä töistä pois jääminen ja osingoilla eläminen.

Onnea sinulle myös! Jos aikoo asua Suomessa, suurempi salkku kuin itselläni on tarpeen. Täällä etelässä hintataso on halvempi, joten näilläkin tuloilla pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on omakotitalo. Rahaa 303000 euroa suunnilleen yhdellä tilillä ja toisella noin 12000 euroa. Sijoituksia ei ole en osta osakkeita tai mitään en halua ottaa riskejä.

Vierailija
44/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuz etan, kieroilen ja valehtelen on siis elämäni sävel. 

Ja jokaisen päivän kulku.

Minua koskevat ketjut poisTATETTU täältä tai lukittu. Hyvin menee ja jatkat kuz ettamisiani. Veronmaksajien piikkiin. 

Oikeudenkäynti viikon päästä.

Varkaus, salakatselu ja mitä niitä kaikkia syytöksiä olikaan...

Vierailija
45/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli satatonnia sijoituksissa mutta eiköhän ne pian ole mennyttä kun markkinat romahtaa eikä tuloja ole, kaikki maksut ja hinnat nousee joka vuosi.

Vierailija
46/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella se varallisuus jää pääasiassa käyttämättä. Kuolinliinoissa ei ole taskuja. Kannattaisi käyttää kun elämää on vielä jäljellä.

Vierailija
47/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 milj. kaikki sijoituksissa.

Olen eläkkeellä.

Vierailija
48/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatisi puolen miljoonan salkun, todennäköisemmin vielä enemmän jos kaikki rahat ei ole kiinni muutamassa parhaassa osingonmaksajassa. Todennäköinen salkun koko 650.000€. 

Jotta tuollaisen summan saa säästettyä 15 vuodessa niin pörssin 7% keskituotolla pitäisi säästää 2000€ kuukaudessa. Aika kova saavutus sairaanhoitajan palkasta.

Jos olisit Warren Buffetin veroinen sijoittaja ja saisit keskimääräisesti 19.9% tuoton niin voisit saada tuon salkun kasaan säästämällä noin 750€/kk. Ehkä mahdollista sairaanhoitajan palkalla, mutta käytännössä tuo tuottoaste on hyvin epäuskottava.

Epäilen että tarina on keksitty. 

Vierailija
49/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto puoliksi miehen kanssa n 600 000€, tilillä 6000€,sijotuksissa ehkä 20 000€ ja kaksi vanhempien pienehköä asuntoa Helsingissä tulossa perinnöksi melko pian, ei sisaruksia. Oma eläke jäänee n 3000 €/ kk, joten hyvä että on vähän pesämunaa. 

Vierailija
50/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon säästänyt ja sijoittanut puolet palkastani siitä alkaen kun työelämän aloitin. Viimeksi kun tarkastin niin oli päälle 1 000 000e.

Vierailija
51/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velattoman asunnon (jonka omistan yhdessä puolisoni kanssa) lisäksi vähän yli 300 000 euroa sijoituksissa. Tästä on yli 110 000 euroa sijoitusten tuottoa. Kun aloitin sijoittamisen vajaa 20 vuotta sitten, minulla oli säästöjä noin kymppitonni. Harmittaa, että en aloittanut sijoittamista aikaisemmin.

Mitään perintöjä tms. en ole saanut, vaan kaikki sijoitukset on omista palkkatuloistani tai sijoitusten tuotoista tehtyjä.

Vierailija
52/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjiä pulloja on nuin viidenkympin edestä.

Vierailija
53/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatisi puolen miljoonan salkun, todennäköisemmin vielä enemmän jos kaikki rahat ei ole kiinni muutamassa parhaassa osingonmaksajassa. Todennäköinen salkun koko 650.000€. 

Jotta tuollaisen summan saa säästettyä 15 vuodessa niin pörssin 7% keskituotolla pitäisi säästää 2000€ kuukaudessa. Aika kova saavutus sairaanhoitajan palkasta.

Jos olisit Warren Buffetin veroinen sijoittaja ja saisit keskimääräisesti 19.9% tuoton niin voisit saada tuon sa

Mistä summasta lasket tuoton? Minulla on useita osakkeita joita olen hankkinut aikoinaan halvalla mm. UPM 4,5e, se on nyt jotain yli 20e, oli jopa 34e. Sen osinkotuotto on ollut jopa 20% tai Elisa, keskihankintahinta 8e. Nyt jotai 45e, oli välillä 55e. Tuotto paljon enemmän kuin 7%.

On niitä surkeitakin sijoitiksia. Osa firmoista mennyt konkkaan, mutta onneksi saa vähentää tappiot pääomatuloista. Ihan uskottava tarina tuo oli. 

Vierailija
54/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18k säästötilillä, 33k rahastoissa ja osakkeissa. Ei asuntoa (siksi säästötilillä niin paljon, käsirahaan). N31, palkka n. 5600/kk

Vierailija
55/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mistä tulee tämä harhainen luulo, että vanhimmilla ikäluokilla jää koko ajan säästöön rahaa, kun eivät muka enää mitään tarvitse? Kyllä taritsevat. Juuri ostin iuden tietokoneen, television ja uuden talvitakin ja uuden puhelimenkin aion hankkia kohtapuoliin. Lisäksi tulee kesämökin ja asunnon remontteja, ikkunaremontti ja kylpyhuoneen  sekä saunan saneeraus. Ja valokuiuyhteys on tulossa. Rahaa kuluu melkoisesti, ihan samaan malliin kuin ensiasunnon ostajilla."

Monilla omasta kokemuksesta, esim. oma isovanhempi sai kk enemmän eläkettä(!) mitä meistä lapsenlapsista (n.25-45v ikähaarukassa)  yksikään tienaa palkkatöissä.

Oli maksettu asunto, jonka eläkkeelle jäädessä myi vanhan ja rakennutti uuden (pienemmän) tilalle, eipä tuohon n. 20 vuoden aikana isompia remontteja tarvinnut tehdä. 

Loppusuoralla terveys laski, jäi matkustelut ja muut pois, ja samat tietokoneet/puhelimet/telkkarit ym. kestivät vuosikaudet käytössä. Jos jostain muutaman kerran vuosi osti kalsareita tai tai talvitakin, puhutaan max satasista.

Mitä enemmän ikää tuli, sitä suuremmaksi pankkitilillä summa kasvoi ja kasvoi...

Vierailija
56/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimääräinen varallisuus antaa vinoutuneen kuvan. Oikeampi olisi käyttää mediaanivarallisuutta.

Mediaanivarallisuus ja keskiarvo 2023

Mediaanivarallisuus (eli se varallisuus, jonka alle puolet kotitalouksista jää ja yli puolet on sen yläpuolella) oli vuonna 2023 noin 96000 euroa.

Keskimääräinen nettovarallisuus (kaikki kotitaloudet yhteenlaskettuna, varoista velat pois, jaettuna kotitalouksien määrä) oli samana vuonna noin 229000 euroa kotitaloutta kohden.

Jotenkin tuntuu, että tuo keskimääräinen nettovarallisuustilasto valehtelee. Kun kiertelee ympäri Suomea, niin näkee aivan mielettömän hulppeita asuntoja ja vapaa-ajan asuntoja joka puolella. Monella suomalaisilla on varallisuutta, mutta se on taidettu piilottaa verottajan ulottumattomiin. 

Vierailija
57/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto reilu 200te

Sijoitukset ja säästöt yhteensä noin miljoona. 

Eli nettovarallisuus 1.2 miljoonan luokkaa. 

Kaikki on tehty omalla työllä, pl tietysti tavallaan sijoitusten tuotot joita tuosta on luokkaa 200 tonnia. Tavoite jäädä pois töistä (tai ainakin olla se mahdollisuus, töitähän voi harrastella huvikseen senkin jälkeen jos siltä tuntuu) ihan lähivuosina.

Sinkku vela

Vierailija
58/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

Mitä teette esim. 400K säästöillä?

Käärinliinoissa ei ole taskuja, MIHIN se raha säästetään?!? 

Yleensä rahalla on käyttökohde, halutaan saavuttaa jokin asia (kesämökki, sapattivapaa, lyhennetty työaika tmv.) kiinnostaisi nuo tavoitteet enemmän, ei "Roope Ankkamainen" haluan säiliön täynnä rahaa-tarinat.

Raha on vain rahaa, ellei sitä käytä johonkin. Toki osalla intohimo sitä kohtaan että säästötilille tulee lisää saldoa, mutta tuo oikeastaan sairasta, jos vain summan kasvatus motivoi.

Eli jos keräät rahaa, miksi/mihin?

Vierailija
59/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit Warren Buffetin veroinen sijoittaja ja saisit keskimääräisesti 19.9% tuoton niin voisit saada tuon sa

Eipä ole keksitty. Olen tietysti ylittänyt keskituoton. Salkussani on myös yli 1000% nousseita osakkeita. Jos osakepoiminnalla pyrittäisiin vain keskituottoon, niin eihän koko hommassa olisi mitään järkeä, ostaa vaan indeksirahastoa sitten. Ja palkasta olen säästänyt max 1000 e/kk, senkin vain parina ensimmäisenä vuonna. Käytin tähän paljon aikaa, töiden ohellakin vietin muutaman tunnin päivässä (tai yössä) kahlaamalla läpi alan uutisia.

Vierailija
60/88 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Mitä teette esim. 400K säästöillä?

Käärinliinoissa ei ole taskuja, MIHIN se raha säästetään?!? 

Yleensä rahalla on käyttökohde, halutaan saavuttaa jokin asia (kesämökki, sapattivapaa, lyhennetty työaika tmv.) kiinnostaisi nuo tavoitteet enemmän, ei "Roope Ankkamainen" haluan säiliön täynnä rahaa-tarinat.

Raha on vain rahaa, ellei sitä käytä johonkin. Toki osalla intohimo sitä kohtaan että säästötilille tulee lisää saldoa, mutta tuo oikeastaan sairasta, jos vain summan kasvatus motivoi.

Eli jos keräät rahaa, miksi/mihin?

Itse ainakin kerään siihen, että ei tarvitse tehdä töitä 70v asti ja voi jäädä eläkkeelle jo aikasemmin ja osa-aikaiselle vielä aikaisemmin (N31)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme