Paljonko sinulla on säästöistä rahaa ja sijoituksia
Suomalaisella keskimäärin on varallisuutta n. 200 000 euroa mukaan lukien asunto ja kiinteistovarallisuus..
Tavallisesti rahastoissa ja osakkeissa suomalaisella on keskimäärin n 20 000 euroa ja säästöistä n. 21 000 euroa pankkitileillä... Paljonko sinulla on
Kommentit (88)
N. 920 000e. 3 asuntoa, osakkeita, lainaa jäljellä n. 100 000. Kaikki itse säästetty ja sijoitettu 30 vuoden aikana ihan keskimääräisistä tuloista vaimon kans. Ei lapsia ja maailmaa nähty siinä sivussa.
Rahastoissa 10 000, kasvutuottotilillä 36 000. Tuottavat suunnilleen saman verran vuodessa, eli ei paljoa.
Jos ihmisellä on se 20 000 jossain rahastoissa sijoituksia niin se ei ole paljon mitään
.hyvässä tapauksessa se tuottaa korkoa sijoitukselle ehkä 5 prosenttia vuodessa joka on n. 1000 euroa josta menee rahasto kulut ja pääoma vero 30 prosenttia jos se nostetaan.
Kaikki rahastot ei edes tuota tätä ja monet vuodet voi tulla pelkkää tappiota.
No. € 580 000 ja € 120 000 tilillä odottamassa sijoittamista.
Puhki kuluneet sukat ja homeinen leivänkäntty. Se on huoletonta.
Käteistä en säästä, kaikki osakkeissa ja rahastoissa. Vain noin 13k tällä hetkellä. Aloitin säästämään vasta vuoden alussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen varaton. Verottaja ei pääse jäljille ulkomaiseen tiliini.
Viimeksi pummasin teiltä vuokra-asunnot paraatipaikalta Turusta. Jonojen ohi.
Tehkää perässä... Kuse t an, kieroilua ja valehtelen,
sekä VAADIN. 😁
Aa, sä oot se Sari.
Osakesalkussa noin 400 000 euroa velattomana. Kaikki omalla työllä ansaittu.
Vierailija kirjoitti:
Kuz etan, kieroilen ja valehtelen on siis elämäni sävel.
Ja jokaisen päivän kulku.
Olet siis perussuomalainen tai kokoomuslainen.
Vierailija kirjoitti:
Rahastoissa 10 000, kasvutuottotilillä 36 000. Tuottavat suunnilleen saman verran vuodessa, eli ei paljoa.
Pitkäjänteisyys on hyve. Olen 49 vuotias ja aloitin noin vuosi sitten rahastosäästön 650€/kk.
Tarkoitus on, että ne jäisi jälkipolville. Tosin eihän mikään ole varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40 vuotta ja miehen kanssa yhteinen nettovarallisuus 160 000. Mieheni on vähätuloinen ja käytännössä minulla on kaikki meidän säästöt ja minun tuloilla maksetaan pääasiassa asuntolainaakin. Eli tavallaan tuo on minun kerryttämää omaisuutta, mutta naimisissa kun ollaan niin kaikki on yhteistä.
Teillä tulee olemaan todella sotkuinen avioero sitten, kun lasketaan kuka on maksanut mitäkin ja miten omaisuus puolitetaan.
Velaton talo, ehkä 160 000 arvoinen, josta siis omistan puolet. Nordnetissä n. 19000, käyttötilille n. 4000. Joka kk mulla jää pakollisten menojen jälkeen käyttöön hyvinkin 1500 e, joten säästäminen on nopeaa.
Tileillä alle 2000€. Osake- ja rahastosijoituksissa noin 18000€.
Asunnon nettoarvo (arvo miinus velka) on ehkä 380.000, mutta se omistetaan puolison kanssa puoliksi joten oma osuus on noin 190.000.
Vähän perinnöksi saatua metsää ja muita kiinteistöjä noin 60.000€ arvosta.
Eli henkilökohtainen nettovarallisuus noin 270.000€.
M48, työtön
Nettovarallisuus 193000 + puolikas kodista + 20000 auto. N53, 25v työelämässä miesvaltaisella alalla.
Mulla on puolison kanssa yhteinen talous, jonka tilanne on tämä: Talo n. 300 000 e, muu kiinteä omaisuus n. 150 000 e. Tileillä ja osakkeissa n. 130 000 e. Velkaa 20 000 e.
Eli mun puolikas omaisuuteni on n. 280 000 e.
Vierailija kirjoitti:
Nuo keskimäärin on huono tapa arvioida todellisuutta, pitäisi olla ikäluokittain.
Toki hajontaa on kaikissa ikäluokissa, mutta yleensä ihminen on kuollessaan(!) rikkaimmillaan, mikä sinällään on aika järjetöntä.
Omassakin tuttavapiirissä yleensä vanhimmat ikäluokat on asuntonsa ja mökkinsä maksaneet, säästöön jää koko ajan rahaa kun eivät mitään tarvitse.
Samaan aikaan nuoremmat polvet maksavat lainoja, lasten kuluja, jne. eli ovat koko ajan miinuksella (kun lainat huomioidaan) -usein jopa vuosikymmenten ajan.
Minulla ei ole lapsia, olen elänyt koko elämäni tuhlaillen, säästöjä ei ole kun pieni puskuri (vastaa n. 3kk nettopalkkaa) eikä mitään omaisuutta. Tämä on pitkälti tietoinen valinta, sillä mihin minä omaisuutta tarvitsen "kuollessani"?
Parempi elää tässä ja nyt, kun vielä jalka nousee ja pystyy matkustamaan ja nauttimaan muutenkin rahoista mitä pussin pohjalle pakollisten menojen
Mistä tulee tämä harhainen luulo, että vanhimmilla ikäluokilla jää koko ajan säästöön rahaa, kun eivät muka enää mitään tarvitse? Kyllä taritsevat. Juuri ostin iuden tietokoneen, television ja uuden talvitakin ja uuden puhelimenkin aion hankkia kohtapuoliin. Lisäksi tulee kesämökin ja asunnon remontteja, ikkunaremontti ja kylpyhuoneen sekä saunan saneeraus. Ja valokuiuyhteys on tulossa. Rahaa kuluu melkoisesti, ihan samaan malliin kuin ensiasunnon ostajilla.
- eläkkeellä
Elän osinkotuloilla koska jäin ennen aikojaan pois työelämästä, mutta olen erittäin pienituloinen. Saan osinkoja n. 20 t vuodessa, pörssiosakkeista. Siitä voi hieman päätellä salkun kokoa. Keräsin salkun sairaanhoitajan palkasta säästämällä 15 vuoden aikana. Paljon oli onnea mukana, mutta opin aika nopeasti ja luin monta sijoituskirjaa. Teen vain suoria osakesijoituksia, osakkeet poimin itse.
Keskimääräinen varallisuus antaa vinoutuneen kuvan. Oikeampi olisi käyttää mediaanivarallisuutta.
Mediaanivarallisuus ja keskiarvo 2023
Mediaanivarallisuus (eli se varallisuus, jonka alle puolet kotitalouksista jää ja yli puolet on sen yläpuolella) oli vuonna 2023 noin 96000 euroa.
Keskimääräinen nettovarallisuus (kaikki kotitaloudet yhteenlaskettuna, varoista velat pois, jaettuna kotitalouksien määrä) oli samana vuonna noin 229000 euroa kotitaloutta kohden.