Olen ideologisesti työtön - en ole koskaan tehnyt töitä enkä aio tehdä
Olen 36-vuotias enkä ole eläessäni tehnyt töitä - en kesätöitä, en työharjoittelua koulussa, en mitään. Valmistuin aikanaan vain siksi, että ammattikoulu ei voi roikottaa opiskelijaa loputtomiin ilman päättötodistusta.
Miksi? Koska en koe työn olevan minua varten. Työ ei ole elämän tarkoitus, vaikka yhteiskunta haluaa meidät uskomaan niin. Tehköön työtä ne, joilla ei ole muuta sisältöä elämässä. Elämä on lyhyt - menee silmänräpäyksessä - ja en halua vanhana miettiä, että tuhlasin yli 120 000 tuntia elämästäni työntekoon vain pysyäkseni hengissä ja maksaakseni veroja.
Olemme vain järjestelmän orjia, jotka kuvittelevat olevansa vapaita. Totuus on, että suurin osa ihmisistä elää työn ehdoilla. Itse valitsin toisin. En kaipaa statusta, en palkkaa, en uraputkea - arvostan vapautta ja aikaa tehdä sitä mitä haluan. Raha voi koska tahansa menettää arvonsa, mutta oma aikansa ei koskaan palaa.
Olen siis ideologisesti työtön. En siksi, että olisin laiska, vaan siksi, että en halua elää jonkun muun määrittämien sääntöjen mukaan.
Suosittelen muitakin kokeilemaan!
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Kai sentään teet jotain kehittävää? Ei tarvitse olla palkkatyötä.
Elämästä saa irti sen verran kuin viitsii panostaa. Tekemättä mitään jää paljon hyvää kokematta.
Totta kai. Kehitän itseäni muutenkin kuin fyysisesti omakseni iloksi.
Luen historiaa, fysiikkaa, kemiaa, matikkaa, biologiaa ja tutkin erilaisia asioita. Tekoälyn avulla teen tehtäviä ja kokeita. Käyttää erilaisia valtioiden virallisia kansallisia kokeita. Pitkää matematiikkaa tullut harjoiteltua.
Tekoälyn kanssa luonut "oppisuunnitelman". Kieliä osaan jo riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kyllä tuo saa eläkkeen. Tunnen lähipiiristä yhden ideologisen työttömän, joka eli koko ikänsä toimeentulotuella. Asui perikunnan omistamassa asunnossa josta ei maksanut vuokraa, eikä saanut asumistukea. Kun tuli eläkeikään, alkoi saada kansaneläkettä ja takuueläketta ja silloin tietysti suvun oli järkeä pyytää vuokraakin, koska tämä kaveri alkoi saada myös eläkeläisen asumistukea. Tulot siis kolminkertaistuivat kun täytti 65 vuotta.
Tuo varmaan muuttuu lähiaikoina kun tulee yleistuki. Jossain vaiheessa eläkeläistenkin tuet ja takuueläkkeet liitetään siihen samaan. Vain työeläke säilyy itsenäisenä.
Niin jos olet yhtään seurannut asiaa se ei muuta tukien määrää vaan yhdistää ne yhden tuen alle.
E
Byrokratia vähenee siksi.
Miten valmistuit ammattikoulusta ilman työharjoittelua? Olen ollut siinä käsityksessä, että se on pakko tehdä että voi valmistua, ja jos ei tee ja silti roikkuu koulussa niin saa potkut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen lähinnä pimeesti töitä. Saan olla vapaa ja teen töitä kun jaksan. Olen tienannut ihan hyvinkin pimeillä töillä koska ne työt on aika kuntoa vaativia kuitenkin niin 16-20 euroa tunti olen saanut. Olen esimerkiksi hakenut telakalle töihin ainakin 80 kertaa mutta ei palkata koska ulkomaalaisia saa halvemmalla.
Minäkin haluaisin, mutta en ole keksinyt miten se onnistuisi. Kun ei firmat suostu maksamaan pimeästi. Voitko vinkata? Siis tarkoitatko jotain tyyliin naapurin talon maalausta tai pihatöitä mummolle? Niitä olen tehnyt satunnaisesti, mutta eihän niistä kerry sellaisia rahoja että niillä eläisi.
Tutuilta olen saanut töitä ja sitten ne ovat kertoneet muille ja olen saanut lisää töitä. Yks vanha työnantajakin jolla olin palkkatöissä pyysi minua pimeisiin töihin kun sillä on metallifima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kyllä tuo saa eläkkeen.
Tuo varmaan muuttuu lähiaikoina kun tulee yleistuki. Jossain vaiheessa eläkeläistenkin tuet ja takuueläkkeet liitetään siihen samaan. Vain työeläke säilyy itsenäisenä.
Niin jos olet yhtään seurannut asiaa se ei muuta tukien määrää vaan yhdistää ne yhden tuen alle.
Eli helpompi hakea. Tuen määrä on parhaimmillaan kaikki mahdolliset tuet mitä sen nimen alla voi hakea.
Jos hakee vain työmarkkinatukea yleistuen alla, silloin saa vain sen.
Aika paljonkin olen seurannut. En ihmettelisi lainkaan, jos eläke tulisi jatkossa vain työperusteisesti. Näinhän useissa Euroopan maissa on tälläkin hetkellä. Muille kuin työeläkettä saaville tulee yleistuki, jossa on myös asumisosa harkinnanvarainen osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen lähinnä pimeesti töitä. Saan olla vapaa ja teen töitä kun jaksan. Olen tienannut ihan hyvinkin pimeillä töillä koska ne työt on aika kuntoa vaativia kuitenkin niin 16-20 euroa tunti olen saanut. Olen esimerkiksi hakenut telakalle töihin ainakin 80 kertaa mutta ei palkata koska ulkomaalaisia saa halvemmalla.
Minäkin haluaisin, mutta en ole keksinyt miten se onnistuisi. Kun ei firmat suostu maksamaan pimeästi. Voitko vinkata? Siis tarkoitatko jotain tyyliin naapurin talon maalausta tai pihatöitä mummolle? Niitä olen tehnyt satunnaisesti, mutta eihän niistä kerry sellaisia rahoja että niillä eläisi.
Tutuilta olen saanut töitä ja sitten ne ovat kertoneet muille ja olen saanut lisää töitä. Yks vanha työnantajakin jolla olin palkkatöissä pyysi minua pimeisiin töihin kun sillä on metallifim
Olet siis ollut myös palkkatöissä?
Vierailija kirjoitti:
Miten valmistuit ammattikoulusta ilman työharjoittelua? Olen ollut siinä käsityksessä, että se on pakko tehdä että voi valmistua, ja jos ei tee ja silti roikkuu koulussa niin saa potkut?
Kouluja kiinnostaa valmistusrahat, koska ovat riippuvaisia niistä.
Siksi kiusaamiselle ei mielellään tehdä mitään tai huonolle käytökselle. Sama pätee poissaoloihin ja kurssinreputtamiseen. Tarvittaessa laitetaan alin numero mukautetulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kiusaamiselle ei mielellään tehdä mitään tai huonolle käytökselle. Sama pätee poissaoloihin ja kurssinreputtamiseen. Tarvittaessa laitetaan alin numero mukautetulla.
Todistukseenko laitetaan osaamispisteet ja merkinnät työharjottelusta vaikka sitä ei olekaan tehnyt ollenkaan? Ei hitto...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutuilta olen saanut töitä ja sitten ne ovat kertoneet muille ja olen saanut lisää töitä. Yks vanha työnantajakin jolla olin palkkatöissä py
Oon ollut joskus palkkatöissä mutta nyt pitkään työttömänä. On minulla tulonlähteitä kuten kalastus mistä olen rahaakin saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistukseenko laitetaan osaamispisteet ja merkinnät työharjottelusta vaikka sitä ei olekaan tehnyt ollenkaan? Ei hitto...
Kyllä, ei ole enää mukautettuja luokkia, kaikkia kohdellaan "huonoimman" mukaan. Kaikki pääsee kyllä läpi. Ellei itse eroa.
Otat siis perustuslaillisen oikeuden. Jos ei ole työtä tarjota. On elanto turvattava.
Et ota työtä, jota tarjotaan. Rikot perustuslain ehtoja.
Sinulle ei tarvitse elantoa turvata.
Sossulait kuitenkin antavat toimeentulotuen -20 tai -40 prosenttia.
Olen itse sataprossasesti työttömien puolella. Teen määräaikaisia. Emmekä perheenä saa toimeentulotukea.
Silti mielestäni ideologisesti työttömän oikeus toimeentulotukeen olisi 3 kerran jälkeen 0. Jos on kieltäydytty kaikista työllustämistoimista.
Kyse on perustuslaista. Työ tai toimeentulo. Jos ei ota työtä vastaan rikkoo, sitä säännöstöä. Jonka ei perustuslaillinen oikeus hyväksyy.
Vierailija kirjoitti:
Otat siis perustuslaillisen oikeuden. Jos ei ole työtä tarjota. On elanto turvattava.
Et ota työtä, jota tarjotaan. Rikot perustuslain ehtoja.
Sinulle ei tarvitse elantoa turvata.
Sossulait kuitenkin antavat toimeentulotuen -20 tai -40 prosenttia.
Olen itse sataprossasesti työttömien puolella. Teen määräaikaisia. Emmekä perheenä saa toimeentulotukea.
Silti mielestäni ideologisesti työttömän oikeus toimeentulotukeen olisi 3 kerran jälkeen 0. Jos on kieltäydytty kaikista työllustämistoimista.
Kyse on perustuslaista. Työ tai toimeentulo. Jos ei ota työtä vastaan rikkoo, sitä säännöstöä. Jonka ei perustuslaillinen oikeus hyväksyy.
Mutta kuten sanottua sairaslomatodiste riittää nollaamaan kaikki vaatimukset.
Hommatkaa itsellenne hullun paperit, niin pääsette työelämästä pois. Jos siis tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta töissä käynti.
On siinä pakko olla jotain leikkauksia, koska sillä saavutetaan niin isoja säästöjä. Mistäs ne säästöt sitten tulisivat, jos ei leikkauksista?