Auttakaa- eka laina harkinnassa!
Olemme mieheni kanssa mietiskelleet asunnon ostoa. Kummallakaan ei ole mitään tietoa oikeastaan tarkemmista yksityiskohdista. Olemme ensiasunnon ostajiksi vanhoja, 28 ja 29.
Tarjolla olisivat seuraavat vaihtoehdot
- rivitalo tai omakotitalo 25 000 asukkaan kaupungista, hinnat käsittääkseni kohtuulliset
- rakennetaan omakotitalo, tontti isältä, samaten rakennusapua (isä itse ehdotti koska se kuulemma tulisi halvemmaksi ja saisi mieleisen), puut omasta metsästä, isä osaa tehdä lähes kaiken rakentamiseen liittyvän (rakentanut 3 taloa ja 16 muuta rakennusta)
Luottotietomme ovat puhtaat, minä tienaan tällä hetkellä nettona 1200 ja mieheni 1200 myöskin. Omat tuloni tippuvat hieman koska vaihdan työpaikkaa. Molemmilla vakituiset työpaikat, minulla jo neljäs vakipaikka tulossa. Emme ole eläneet suu säkkiä myöten, säästössä vain 2500 euroa, enemmänkin olisimme saaneet kokoon helposti, mutta ostimme kaksi velatonta autoa ja matkustelimme.
Haluaisimme 120-160 neliötä, ei mitään hienouksia, ihan peruskodin. Haluaisimme maalämmön, asfaltoidun ajotien ja pihamaan (toki nurmeakin) ja lämpimän autotallin.
Mietin kauhulla, että meidän pitää varmaan ottaa hirveä laina, ja siihen oltava iso pesämuna, eikös. Ja takaisinmaksu loppuu vasta eläkkeellä varmaan:(
Okei, minä en tiedä näistä asioista niin hirveästi, neuvokaa ensiasunnon ostajaa/rakentajaa.. mieheni tietää enemmän, ja nyt vasta uskallamme ajatella sitomista itsemme lainaan. Kaikki neuvot ovat tarpeen!! Kiitos!
Riippuu niin paljon siitä, mitä olette itse valmiit tekemään. Itse ostettiin valmis, 15 vuotta vanha omakotitalo, koska mulla menis hermot sen rakentamisen kanssa alta aikayksikön. Jos luulette, että olette valmiita rakentamiseen, niin siitä vaan.