Mikä on teidän mielestänne elämän merkitys?
Tästä kuulee aina välillä hienoja mielipiteitä, niin antaa palaa.
Kommentit (138)
Oppia näkemään kauneus ja valo pimeyden ja paskan keskeltä, ja keskittyä niihin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei oikeastaan ole, etenkin jos elää ns maailmasta. Sen sijaan jos ajattelee olevansa henkinen olento, ja seuraa ihan mitä tahansa hengellistä polkua, voi merkityksiä löytyäkin.
Eli jos ajattelee tosissaan että elämän merkitys on vasemman jalan saapas, niin sillä tavalla ajattelevalle se on.
Itsetärkeilystä kumpuava harha että pitäisi olla joku "merkitys"
Elämä on ja mitäs läksit.
Saada pillua ja viinaa, sen jälkeen kuolla kuppaan tai krapulaan.
No nyt hypättiin syvään päätyyn. Vaihtoehdot on nämä:
1) Eksistentialismi. Ihminen on osa elämän ketjua. Yksittäisen ihmisen elämällä ei ole mitään erityistä merkitystä, vaan ihminen saa oman elämänsä puhtaasti sattumalta. Ihminen voi itse etsiä merkityksen sattuman lahjana saamalle elämälleen.
2) Essentialismi. Ihmisen elämällä on jokin ennalta määritelty merkitys tai tehtävä. Näitä mahdollisia merkityksiä on lukemattomia - jokainen uskonto ja oppi antavat tähän oman vastauksensa (tässäkin ketjussa on mainittu jo monta erilaista uskontoa, filosofiaa ja muuta oppia).
3) Naturalismi. Ihminen on eläin, jolla vain on erityistaitoja. Elämän merkitys tulee luonnolta, kuten lisääntyminen. Oppi pohjautuu tieteisiin.
4) Kulttuurinen näkökulma. Kulttuuri missä elämme määrittelee elämän tarkoituksen. Ihminen kasvaa ympäröivän kulttuurinsa näkemyksiin ja toteuttaa niitä omassa elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Minun elämäni tarkoitus on yksinkertaisesti toisten auttaminen ja ilahduttaminen. Se tekee minut onnelliseksi. En halua mitään filosofisia, eksistentialisia ajatusrakennelmia elämäni tarkoituksen tueksi.
Tuo on oikein mainio eksistentialistinen tarkoitus elämälle.
Elämän merkitykseen kuuluu läsnäolo, eli eletään tässä ja nyt. Juu, tämä on sitä eksistentialismia. :D
Seksi eli lisääntyminen ja kersan pitäminen hengissä riiuuikään asti. Mahdollisesti isoäitiys voi olla toinen elämän tarkoitus. Muut tarkoitukset ovat ihmiskunnan itsensä keksimiä.
Pitää muistaa maksaa eräpäivään mennessä.
Kuten vastausyrityksistä näkyy, halu löytää elämälle merkitys on suuri, mutta se ei onnistu.
Koko kysymys on väärin asetettu. Ihmisen ajattelu on laajentanut ajatuksen jonkin asian merkityksestä jonkin asian kannalta absoluuttiseksi merkitykseksi. Absoluuttisia merkityksiä EI OLE. Kyseessä on siis silkka ajatteluvirhe.
Olla IHMINEN ,IHMISELLE ,, ( Räpiköidä niiden ohjeiden mukaan mitä meille noin
kaksituhatta vuotta sitten on annettu ,,, )
Oma tavoite,, sitten kun täältä kerran poistun,,
Niin minut muistetaan täällä koti kylällä pienenä hassun näköisenä ?
hyvän tahtoisena ukkona ,,, Silloin tiedän että olen ainakin vähän onnistunut,,,,
Vierailija kirjoitti:
Nyt keski-ikäisenä olen alkanut olla taipuvainen ajattelemaan, että elämän merkitys saattaa myös olla uskoon tuleminen. Tai jonkin henkisen ulottuvuuden löytäminen. Usko sellaiseen, mitä emme varsinaisesti pysty todentamaan.
Kannattaisko ihan vaan omaksua Jumalan pojan opetuksia, kuten opetuslapset ja alkukristityt tekivät! Henkistä ulottuvuutta oppii väkisinkin ja etenkin noudattamaan sen ulottuvuuden toimintatapoja kuten Raamatun henkilöt tekivät, siis ne henkilöt, jotka noudattivat henkeytettyjä ohjeita ja käskyjä! Ei se ole mitään tähtitiedettä, vaan ihan perusjärjellä ja sydämellä ymmärrettävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalaan/Jeesukseen uskovana saada levitettyä sanaa Jumalasta kaikille.
just näin, tämä maanpäällinen elämä on niin lyhyt, jotta tärkeetä olisi että moni saisi ikuisen elämän
Mitä kivaa siinä ikuisessa elämässä sitten olisi? Tylsää, se ei loppuisi koskaan. Minä en halua tylsistyä ikuisesti, varsinkin kun kanssaolijat olisivat niitä uskovaisia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa. M.Nykänen