Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän 1v 10kk on päiväkuiva =)

Vierailija
13.04.2007 |

Ei edes huoli vaippaa enää!

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka meidän vaavi onkin 8kk eteenpäin tehnyt päivittäin pissat ja kakat pottaan, niin haluaisin vinkkejä tuohon kuivaksi OPPIMISEEN.

Eli meillä poika on nyt 1v 2kk ja kaikki kakat tehdään pottaan. Pissatkin melko usein. poika ei kuitenkaan tunnu itse tajuavan sitä juttua, vaan tämä on ihan puhtaasti äidin omaa kikkailua.

Minä nään kun poika alkaa äheltämään kakkaa ja silloin mennään sit kovaa vauhtia potalle tai pöntölle. Sinne se sitten vääntää vasta sen kakan. Pissalle pistän unien ja ruokailuiden jälkeen. Ja pissa usein tuleekin pottaan. Poika kyllä taputtaa käsiään kun pissa on tullut ja katsoo pottaan tuotoksiaan, mutta en kuitenkaan usko että poika osaisi vielä pidättää. Ainakin kun olen sen antanut telmiä ilman vaippaa esim suihkun jälkeen niin melki aina se pissaa sitten lattialle.

Eli olisiko mitään vinkkejä? kesällä ajattelin opettaa poikaa kuivaksi. Mutta voihan se olla, että se ei vaan ole sillon vielä valmis siihen? Vinkkejä siis opetteluun pojalle joka on tottunut potalla kävijä.

-kiitos-

Vierailija
22/25 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu äiti näkin paljon vaivaa oman muksunsa kanssa, mutta se ei ole vieläkään, yli 2,5-vuotiaana kuiva. Päivälläkin voi vielä tulla vahinkoja. Itse aloitin samanikäisen pojan kanssa pottailun vasta parivuotiaana ja on nyt kokonaan kuiva, toisin kuin kaverin lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi harjaantuu tuntemaan hädän ollessaan ilman vaippaa ja säännöllisyys potalla/pöntöllä käynneissä auttaa kans huomaamaan pissan/kakan tunteen.

Mutta vaikka meillä satunnaisesti pottailu aloitettiin 8kk ikäsenä ja kakat poika rupes tekee 1v aina pottaan, on pissan kans ollut eri asia. Nyt osaa mennä itse ja huomaa kun on hätä ja ikää siis 2v6kk.

Mutta tämäkin on niin lapsesta kiinni, toiset oppii aikasemmin toiset myöhemmin

Vierailija
24/25 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tullut takapakkeja kummassakaan asiassa. Ikä nyt 3,5v.

Vierailija
25/25 |
14.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasta alettiin käyttää potalla jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä vähän alle vuoden iässä. Siis vaippa pois, potalle, siinä vähän aikaa istuttiin, potalta pois, tuloksen ihmettelyä ja vaippa takas.

En tiedä mikä luonnonlahjakkuus poika oli, mutta joka ainoa kerta pottaan tuli jotain! Sitä pientä pissanlirua tai kakkapökälettä tosiaan yhdessä sitten ihasteltiin.

Kakat tuli pelkästään pottaan vuoden iästä, siinä oli alkuun toki sitä, että minä huomasin kun poika alkoi vääntää ja ähistä paskaa ja vein heti potalle jatkamaan. Mutta aika nopsaan poika hiffasi, että mikä on homman nimi ja juoksi vessan ovelle huutamaan " kakka, kakka!" kun hänelle tuli kakkahätä.

Pissojen kanssa meni tuonne 1v5kk ikään asti niin, että vaippoja kului koko ajan vähemmän, mutta poika ei itse hätää sanonut ikinä. Sitten alkoi sanoa " pissa tulee" silloin kun pissa tuli vaippaan. Ei huomasi itse, milloin on hätä. No tällöin ei toki ehditty potalle, kun ei pidättänyt vielä. Mutta aina siis kuitenkin mentiin heti potalle kun poika pissasta puhui.

1v7kk iässä aloin ihmettelemään, että miten pojalla on sama vaippa hoidosta kotiin tultaessa kuin minkä aamulla olin laittanut. Siis hoidossa oli eri vaippoja kuin kotona. Kun tätä kysyin, niin hoitotätit kertoi, että ei poika siellä enää pissaa vaippaan... Juoksi kuulemma potalle itse kun hätä tuli. Vaippa siis pysyi koko päivän muuten kuivana, paitsi että iltapäivän ulkoilun ja kotimatkan aikana sinne tuli pissaa. Silloin otin pojalta kokonaan vaipan kotona pois. Kuukauden ajan tuli silloin tällöin vahinkoja, mutta muuten poika osasi sanoa hädän ja pidättää potalle asti. Ulkona pidettiin vaippaa vielä.

Kun kotivahingot loppui kokonaan ja ulkovaippakin oli kuiva aina, niin vaippa jäi päiväkäytöstä 1v8kk iässä.

Että näin meillä. Joku voi toki ajatella, että mitä järkeä noin pitkässä projektissa. Minusta siinä oli sikäli järkeä, että vaippoja säästyi tuhottoman paljon ja lapsi sai ihan omassa tahdissaan opetella asiaa (mahdollisuus annettiin, ikinä ei pakotettu/painostettu potalle).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän