Ruoka kallistuu entisestään - Petteri Orpo aikoo poistaa kauppojen omat halpismerkit
"Jos ruoan tuottajalle ei jää juuri mitään käteen, onko vika ruokakaupassa vai elintarviketeollisuudessa?
Tästä ongelmasta on kyse hallituksen suunnittelemassa lakiuudistuksessa, jossa elintarvikelainsäädäntöä uudistetaan.
Lakiuudistuksen ytimessä ovat kuluttajien silmissä suosiotaan kasvattaneet kauppojen omat tuotemerkit, niin sanotut private labelit, joita ei myydä kilpailevissa kauppaketjuissa: esimerkiksi S-ryhmän Coop, K-ryhmän Pirkka ja Lidlin merkki Pohjolan meijeri."
"Elintarviketeollisuuden puolella pidetään epäreiluna, että kauppa täyttää hyllyjään brändituotteita jäljittelevillä omien merkkien tuotteilla, joita se pystyy myymään paremmalla marginaalilla kuin varsinaisia brändituotteita."
"Vaikka lakiuudistuksesta on toistaiseksi saatavilla varsin vähän tietoa, on sääntelyn kasvamisessa riskinsä kuluttajan kannalta. Kauppojen omat merkit ovat järjestään halvimpia kuluttajille. On ymmärrettävää, että korkeita veroja maksava ja ostovoimaltaan heikko kansa arvostaa tuotteita, joiden hinnoissa ei ole brändi- tai markkinointilisää."
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/a40a5599-6f98-4123-908a-c423007…
Kommentit (3)
Samasta paikasta tulee moni halpismerkin tuote. Esim rasvaton maito liiteriin ja s kauppaan samasta meijeristä. S yrittää välillä nostaa purkin hintaa. Maito ostetaan silloin toisesta kaupasta. Silloin kun cittari oli läkauppa. Moni Pirkan tuote oli kotimainen. Ja brändituote vieressä kalliimmalla. Joissain oli käytetty huonompia materiaaleja, kun ravintoarvot hitusen heitti. Mutta ei kaikissa.
Kauppa kannattaa, niitähän rakennetaan pilvin pimein. Kuka se sitä samaa tavaraa myy kahdessa eri paketissa. Tuottaja.
Kokoomus haluaa suitsia Temun sekä kauppojen omat halpismerkit. Kauppiaita, keskusliikkeitä sekä osakkeenomistajia se vain ajattelee tuossa.
Up