Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi.fi tulee sitten pakolliseksi!

Vierailija
09.10.2025 |

Enää ei edes kysytä. Ja pois et pääse, kun kerran on kiikkiin saatu. 

Paperipostin pyytäminen, käyttö ja uusiminen tehdään niin hankalaksi kuin mahdollista. 

Ja silti postia voi tulla Suoli.fi:iin?

Eli pakko olla tietokone, sähköposti, älypuhelin ja pankkitili tunnuksineen. Muuten ei voi elää Suomessa.

Kommentit (188)

Vierailija
161/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vtuttaa kun valtio säästää paperia ja postikuluja, jotka eivät maksa juuri mitään sen rinnalla kun kansalainen joutuu hankkimaan ainakin 100x kalliimmat digivehkeet voidakseen vastaanottaa niitä viestejä!! 

Kohtuutonta ja erityisen sikamainen teko pienituloisia vastaan!! Millä joku työtön pystyy ostelemaan digivehkeitä jotka keinotekoisesti vanhennetaan vain päättämällä että nyt loppuu päivitysten jakelu näille laitteille!! 

Lisäksi nytkin on muistipiirien hinnat räjähtäneet pilviin, koska ahneet valmistajat suosivat datakeskuksia kuluttajalaitteiden sijaan, mikä nostaa digiutopialaitteiden hintoja entisestään!!!

Valtion pitää maksaa sitten ne laitteet kansalaisille kun kerran vaatiikin ne!!! Tulee vissiin halvemmaksi kuin paperiposti!!!!!!

ekologisesta paperipostista luovuttiin ja siirryttiin luontoa säästävään digiin mitä tulee käyttää tietokoneella/ puhelimella. tämä minusta kuvaa hyvin meidän kulttuurin ajatuksen juoksua.

ja sähköä kuluu niin helvetisti sekä digilaitteisiin että varsinkin datakeskuksiin... aivan seinähulluja päättäjät!

Vierailija
162/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut tyytyväinen Suomi.fi-appiin. Heti näkee symbolista, että sinne on tullut viesti, samoin sähköpostista. Kerran en vaivautunut lukemaan yhtä mulle tullutta kirjettä, niin sain muistutuksen, että se on lukematta.

En lukisi sitä muistuksesta huolimatta.

Jos puhelimeen alkaa tulla jotain viranomaisten tiedotuksia niin heitän sen jokeen.

Heillä ei ole mitään asiaa minun henkilökohtaiseen tilaan tai oikeutta tavoittaa minua oman kotini sisällä.

Mua ei haittaa tekstiviesti jostain sodansyttymisestä, myrkkykaasuvuodosta tai jostain yhtä vakavasta. Mutta asian tulee olla sitten todella vakava. sellaista ei ole vielä minun aikana kohdalle vielä sattunut.

Et saanut korona-aikana valtiolta tekstiviestejä koronatilanteesta ja eteläsuomen sulkemisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

osaatko lukea? Ei pakoteta. Paperiposti tulee jos ei ota käyttöön.

Paperipostista voisi ihan hyvin jo jokainen luopua, siinäkin säästyisi kustannuksia. Järkeä nyt päihin, kovapäisten ihmisten takia menee valtavasti rahaa hukkaan kaikilta.

Varsinkin vanhusväestössä on paljon ihmisiä, joilla tietotekniikan taidot tai kongitiiviset taidot eivät riitä digivempeleiden käyttämisen. "Heitä voi opettaa..." ei voi, jos kyse on esimerkiksi muistisairaasta. Muistisairas ei opi uusia asioita, vaikka kuinka opettaisit. Olen ihan itse tämän nähnyt muutamien jo edesmenneiden sukulaisten osalta. Sen sijaan kun asioita on tehnyt vuosikymmeniä jollain tietyllä tavalla, esim kynällä ja paperilla, niin ne asiat voivat pysyä muistisairaallakin hallussa ainakin jollakin tavalla.

Mutta toki me voidaan sekin ihan suoraan myöntää, että kun joka paikkaa digitalisoidaan, niin yhteiskunta ei ole tässä asiassa todellakaan mikään kaikista välittävä. Kuten se ei ole monessa muussakaan asiassa. Ei sitä taida kukaan ääneen sanoa, mutta yhteiskunta ihan selvästi hyväksyy sen, että osa porukasta jää esimerkiksi tämän asian ulkopuolelle, eikä sitä kiinnosta, miten he saavat jatkossa asiansa hoidetuksi.

Kyllähän karu totuus on se monessakin asiassa, ettei yhteiskunta ole kaikista välittävä, eikä sitä edes kiinnosta välittää kaikista, vaikka muuta meille ehkä väitetäänkin. Yhteiskunnan silmissä on sellaisia ihmisiä, jotka yhteiskunta on tarvittaessa valmis "heittämään susille", jotta saa asioita muutetuksi omien tavoitteidensa mukaisesti.

Vierailija
164/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai "säästyisi kustannuksia", kenen kustannuksia säästyy  ja kenen kasvaa satakertaiseksi??!! Paperipostilaatikko ei maksa mitään ja toimii ilman sähköäkin!! 

Ihan silkkaa valehtelua nuo verukkeet millä tämä suomi.fi on runnottu ihmisten kurkusta alas kuin totalitaristisessa diktatuurissa!!!

Vierailija
165/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperipostista voisi ihan hyvin jo jokainen luopua, siinäkin säästyisi kustannuksia. Järkeä nyt päihin, kovapäisten ihmisten takia menee valtavasti rahaa hukkaan kaikilta.

Varsinkin vanhusväestössä on paljon ihmisiä, joilla tietotekniikan taidot tai kongitiiviset taidot eivät riitä digivempeleiden käyttämisen. "Heitä voi opettaa..." ei voi, jos kyse on esimerkiksi muistisairaasta. Muistisairas ei opi uusia asioita, vaikka kuinka opettaisit. Olen ihan itse tämän nähnyt muutamien jo edesmenneiden sukulaisten osalta. Sen sijaan kun asioita on tehnyt vuosikymmeniä jollain tietyllä tavalla, esim kynällä ja paperilla, niin ne asiat voivat pysyä muistisairaallakin hallussa ainakin jollakin tavalla.

Mutta toki me voidaan sekin ihan suoraan myöntää, että kun joka paikkaa digitalisoidaan, niin yhteiskunta ei ole tässä asiassa todellakaan mikään kaikista välittävä. Kuten se ei ole monessa muussakaan asiassa. Ei sitä taida kukaan ääneen sanoa, mutta yhteiskunta ihan selvästi hyväksyy sen, että osa porukasta jää esimerkiksi tämän asian ulkopuolelle, eikä sitä kiinnosta, miten he saavat jatkossa asiansa hoidetuksi.

Kyllähän karu totuus on se monessakin asiassa, ettei yhteiskunta ole kaikista välittävä, eikä sitä edes kiinnosta välittää kaikista, vaikka muuta meille ehkä väitetäänkin. Yhteiskunnan silmissä on sellaisia ihmisiä, jotka yhteiskunta on tarvittaessa valmis "heittämään susille", jotta saa asioita muutetuksi omien tavoitteidensa mukaisesti.

jätetään sitten asiat hoitamatta, miksipä mekään välittäisimme tällaisesta paskatyrannimaasta!

Vierailija
166/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ihan hirmu pakollista ja kamalaa. Kirjauduin kerran sinne ja laitoin ruksin kohtaan "paperipostia". Siihen loppui mun Suomi.fi käyttö. Aikaa meni noin kaksi minuuttia. On tämä ihan kauheaa eikä ollenkaan ylilyötyä hysteriaa.

Vierailija
167/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai "säästyisi kustannuksia", kenen kustannuksia säästyy  ja kenen kasvaa satakertaiseksi??!! Paperipostilaatikko ei maksa mitään ja toimii ilman sähköäkin!! 

Ihan silkkaa valehtelua nuo verukkeet millä tämä suomi.fi on runnottu ihmisten kurkusta alas kuin totalitaristisessa diktatuurissa!!!

Niin on. Ja miksi valtio saatana yksityistää palveluja??? Jos posti ois vielä valtionyhtiö, niin tiedotteiden jakelu maksaisi paperin verran ja koneet täyttäis varmaan kirjekuoret.

Joku viisas sanoi jossain, että se mikä valtionyhtiöt myymällä "säästetään" tulee kalliimpina kuluina juurikin näissä kriiseissä, kun ei ole omaa polttoaineyhtiötä, ei ole omaa lannoitetehdasta, ei olla omavaraisia sähkön suhteen, eikä ole omaa sitä eikä tätä, vaan kaikki joudutaan ostamaan kalliilla hinnalla muualta, ja sitten subventoimaan kansalaisille ja maataloustuottajille kaikenlaisina tukina ym, että pärjätään!!

Vierailija
168/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut tyytyväinen Suomi.fi-appiin. Heti näkee symbolista, että sinne on tullut viesti, samoin sähköpostista. Kerran en vaivautunut lukemaan yhtä mulle tullutta kirjettä, niin sain muistutuksen, että se on lukematta.

En lukisi sitä muistuksesta huolimatta.

Jos puhelimeen alkaa tulla jotain viranomaisten tiedotuksia niin heitän sen jokeen.

Heillä ei ole mitään asiaa minun henkilökohtaiseen tilaan tai oikeutta tavoittaa minua oman kotini sisällä.

Mua ei haittaa tekstiviesti jostain sodansyttymisestä, myrkkykaasuvuodosta tai jostain yhtä vakavasta. Mutta asian tulee olla sitten todella vakava. sellaista ei ole vielä minun aikana kohdalle vielä sattunut.

Et saanut korona-aikana valtiolta tekstiviestejä koronatilanteesta ja eteläsuomen sulkemisesta?

En.

Vierailija
169/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatuttaa tämmöinen pakottaminen.

Ja jos jää joku viesti huomiotta, niin tietysti on oma vika.

Suomen nimi joutaisi olla pakkosuomi. Kaikki on joko pakollista tai kiellettyä. Mitään muuta ei suomalaiset päättäjät kykene hahmottamaan. Se ei ainakaan käy että kansalainen voisi valita ihan itse.

Vierailija
170/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa käynyt niin, että minulle on jaettu jonkun samassa talossa asuvan kirjepostia. Olen ollut toisella kerralla lomalla ja parin viikon jälkeen sitten kirjoitin kuoreen "väärin jaettu"  (lähettäjästä päätellen oli jotain perintäpostia) ja vein uudelleen jaettavaksi kirjepostilaatikkoon. Toisella kertaa taas samassa talossa asuvan kirje lojui lattiallani noin viikon, kun ei vaan ehditty hoitaa sitä, sillä lähin kirjepostilaatikko oli tuolloin lakkatettu eikä ehditty katsoa missä seuraavaksi lähin oli. Lähettäjänä oli muistaakseni te-toimisto. Tuollaisissa tapausissa helposti tulee väärinjaetn postin vuoksi seuraamuksia postin saajalle.

Itselle on tullut pari kertaa joku ajanvarauskirje myöhässä siinä vaiheessa, kun varattu aika on jo mennyt ohi.  Onneksi näistä tapauksista oli tullut myös tekstiviestitiedote. Postia myös jaetaan nykyisin joka toinen päivä, siis kirjepostia, mkä entisestään tuo mutkia matkaan, jos huono tuuri käy. 

Olen oikein tyytyväinen tähän nykysee muutokseen, mutta toki pitää muutoksissa humioida nekin, joilla ei ole tarpeellisia digitaitoja. Ja tässä onneksi on niin tehtykin. Voi digitaidottomien läheiset tai avustajat sitten hoitaa asian.  Omat vanhempani käyttävät jo digipalveluja, ovat pitkään käyttäneet, mutta koska haluavat kaiken paperisena, niin sitten tulostavat ne. 

Vierailija
171/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten lukutaidottomille: paperispostin saa edelleenkin, mutta se ei ole enää oletus. Se pitää erikseen valita. 

SE lukutaidoton tuskin osaa lukea sinunkaan ohjeistusta. Kaikki lukutaidottomuus ei ole henkilön omaa syytä.

Heikkolahjaisuus,  sairaudet,  jne...

Vierailija
172/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sentään Suomi24 ei tule pakolliseksi.

Vierailija
173/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestö vanhenee. Eikös oltaisi voitu tehdä näitä muutoksia vasta sukupolven kahden jälkeen. Nyt moni vanhus tuskailee näiden kanssa. En ymmärrä mikä kiire? 

Vierailija
174/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa käynyt niin, että minulle on jaettu jonkun samassa talossa asuvan kirjepostia. Olen ollut toisella kerralla lomalla ja parin viikon jälkeen sitten kirjoitin kuoreen "väärin jaettu"  (lähettäjästä päätellen oli jotain perintäpostia) ja vein uudelleen jaettavaksi kirjepostilaatikkoon. Toisella kertaa taas samassa talossa asuvan kirje lojui lattiallani noin viikon, kun ei vaan ehditty hoitaa sitä, sillä lähin kirjepostilaatikko oli tuolloin lakkatettu eikä ehditty katsoa missä seuraavaksi lähin oli. Lähettäjänä oli muistaakseni te-toimisto. Tuollaisissa tapausissa helposti tulee väärinjaetn postin vuoksi seuraamuksia postin saajalle.

Itselle on tullut pari kertaa joku ajanvarauskirje myöhässä siinä vaiheessa, kun varattu aika on jo mennyt ohi.  Onneksi näistä tapauksista oli tullut myös tekstiviestitiedote. Postia myös jaetaan nykyisin joka toinen päivä, siis kirjepostia, mkä entisestään tuo mutkia matkaan, jos huono tuuri käy. 

Olen oikein tyytyväinen tähän nykysee muutokseen, mutta toki pitää muutoksissa humioida nekin, joilla ei ole tarpeellisia digitaitoja. Ja tässä onneksi on niin tehtykin. Voi digitaidottomien läheiset tai avustajat sitten hoitaa asian.  Omat vanhempani käyttävät jo digipalveluja, ovat pitkään käyttäneet, mutta koska haluavat kaiken paperisena, niin sitten tulostavat ne. 

Aina näihin ketjuihin tulee joku ruskeakielinen lammas pätemään. Mene pois!

Vierailija
175/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palvelu tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran vuonna 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä.

Eli käynti esim. Kanta.fi - palvelussa aktivoi sen.

Hieman harhaanjohtavasti sanottu. Palvelu ei tule automaattisesti käyttöön jos asioit jossain viranomais palvelussa. Sinä et pääse jatkamaan koko palveluun ennen kuin luot suomi.fi sivut. Lisäksi ihmettelen mistä jotkut ovat saaneet päähänsä että palvelun voi poistaa käytöstä 6kk kerrallaan. Oikeasti sen voi poistaa käytöstä aina vuodeksi kerrallaan jona aikana kaikki tulee kirjeitse.

Vierailija
176/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi järkevää silti sallia esim verottajan digipalveluiden käyttö. Mutta näköjään verottaja haluaa paperilomakkeita jatkossa.

Vierailija
177/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaan menee ikävämmäksi ja vaikeammaksi koko ajan. En tykkää tästäkään pakotuksesta yhtään. Haluan viranomaisasiat paperilla. 

En mä nyt sentään paperia halua, mutta haluaisin voida asioide digipalveluissa ilman mitään suomi.fi tunnuksia.

Vierailija
178/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todellisuudessa pakko. Jokaisella on pankkitunnukset ja niitä on vähintään kerran käytetty kirjautuakseen jonnekin muuhun kuin pankkiin.

Eli niille tulee pakolliseksi digitaalinen palvelu.

Kaikillahan ei ole pankkitunnuksia. Miten ihmeessä edes kuvittelet niin 😄

Miten vielä voi elää ilman pankkitunnuksia, tai eikö se ole aika hankalaa?

Vierailija
179/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kantaan ei päässyt enää ottamatta Suomi.fi palvelua käyttöön. Otin mutta kirjauduin saman tien Suomi.fi sivustolleni ja muutin asetustani, että en halua laskuja sinne vaan paperisina kotiin.  Asia hoidettu 4/2027 asti! 

Vierailija
180/188 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kantaan ei päässyt enää ottamatta Suomi.fi palvelua käyttöön. Otin mutta kirjauduin saman tien Suomi.fi sivustolleni ja muutin asetustani, että en halua laskuja sinne vaan paperisina kotiin.  Asia hoidettu 4/2027 asti! 

https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/suomi-fi-viestien-kayton-lo…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi