Suomi.fi tulee sitten pakolliseksi!
Enää ei edes kysytä. Ja pois et pääse, kun kerran on kiikkiin saatu.
Paperipostin pyytäminen, käyttö ja uusiminen tehdään niin hankalaksi kuin mahdollista.
Ja silti postia voi tulla Suoli.fi:iin?
Eli pakko olla tietokone, sähköposti, älypuhelin ja pankkitili tunnuksineen. Muuten ei voi elää Suomessa.
Kommentit (120)
Mä haluan 80-luvulle. Mä en halua enää muutoksia jo opittuihin asioihin. En halua automatisoitua.
Vierailija kirjoitti:
En halua arvaamatonta ylimääräistä postia kunnalta tai valtiolta.
No et varmasti halua, kun ne viestit on kelalta tyyliin: MENE V I T T U T Ö I H I N !!!!!!!
Kyllä sieltä vielä se viesti tulee, jossa sanotaan että kela on nyt suljettu, mene töihin tai kuole nälkään. Ihan sama, mutta loisinta loppuu nyt!
Kun ensimmäisen kerran rekisteröidyt viranomaispalveluun.
He joilla ei ole verkkopankkitunnuksia. Henkilökortin varmennetta. Tms.
Eivät koskaan käy kelan tms. Sivuilla.
Jolloin paperiposti säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Parasta näissä on esim tämä.
Saat sähköpostin, sinulle on viesti verottajalta, käy katsomassa suomi.fi
Menet suomi.fi siellä on viesti että sinulle on postia verottajalta, mene katsomaan vero.fi
Menet vero.fi ja luet sieltä viestin joka on tasoa "Pihtiputaan kirkonkylän verokonttori menee huomenna kiinni tuntia aikaisemmin kuin yleensä".
Kyllä minulle tulleet viestit ovat olleet ihan asiapostia eli verotuspäätöksiä, ilmoituksia äänioikeudesta tai jokin Kelan päätös esim. sairauspäivärahasta. Olen ihan tyytyväinen ettei tule paperipostia enää kuin satunnaisesti. Olen siirtynyt myös paperittomiin kuitteihin niissä paikoissa missä se on mahdollista.
Minä en vierasta sähköisiä palveluita tai sovelluksia ja niiden käyttöä. Itse koen ne helpoksi ja nopeaksi tavaksi hoitaa asioita. En todellakaan halua palata menneeseen ja siihen että pitäisi mennä pankkiin paikanpäälle hoitamaan raha-asioita, lähetellä kirjeitä sinne tänne ja odotella laskuja ja päätöksiä kirjepostina ja sitten tuhota ne ja heittää paperinkierrätykseen. Vm72.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatuttaa tämmöinen pakottaminen.
Ja jos jää joku viesti huomiotta, niin tietysti on oma vika.
No ei se sen helpommin huomiotta jää, kuin paperipostissakaan. On tähänkin asti kirje voinut sujahtaa vaikka mainosten väliin ja mennä niiden mukana roskiin.
Suomi.fi:stä tulee ilmoitus sähköpostilla ja/tai tekstiviestillä (asetuksia voi itse säätää).
Voi myös tehdä niin, että käy ihan itse tarkistamassa vaikka kerran viikossa tarkistamassa, onko sinne mitään tullut.
Tietysti se jää huomiotta. En katso sähköpostianikaan kuin pari kertaa vuodessa.
Minulla on vammainen lapsi, jolle ei edes saa pankkitunnuksia.
Onpahan meillä tässä oikeudenmukainen maa. Kaikkeen pitää pystyä tunnistautumaan, mutta kun olet tarpeeksi vammainen lapsi niin tämä ei onnistu.
Samoin esim. omakanta ei näy yli 10-vuotiaan vanhemmalle saa ihan toisen merkityksen, kun lapsi on vammainen.
En tiedä sitten, olisiko syytä muuttaa johonkin toiseen eu maahan
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan 80-luvulle. Mä en halua enää muutoksia jo opittuihin asioihin. En halua automatisoitua.
Niin minäkin. Olen lopen kyllästynyt näihin kaikkiin appeihin. Haluan rauhallisen ja hitaan maailman takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin. Olen lopen kyllästynyt näihin kaikkiin appeihin. Haluan rauhallisen ja hitaan maailman takaisin.
Sama. Ja oikeasti kaipaan pankissa käyntiä. Sellaista missä sai asioida normaalisti. Nostaa tai tallettaa rahaa ilman kyselyjä.
Oikein tulee tippa silmään kun miettii miten ennen lankapuhelimen aikaan käytiin puhelinlaitoksella maksamassa lasku.
Sähkölaitoksella sai maksaa laskunsa.
Kaupassa ei kellään ollut kiirettä jonossa, maksettiin rahalla ja ihmiset kohtasivat toisensa kiireettömästi.
Oli vielä kunnon posti mistä haettiin paketit ja sai lähettää omansa.
Miksi maailma on yhtäkkiä kuin jotain kauhua pursuavaa tieteisjännäriä.
Ja mihin tämä päätyyy.
Ei sitä määräänsä enempää voi kaikkea automatisoida.
Yksi päivä muistelin kuinka lapsuudessa käytiin lennättimessä kun piti soittaa puhelimella tai lähettää sähke.
Jopa kolikkopuhelimia muistelin, ja olihan niitä sisätiloissakin, ettei kaikki olleet ulkokoppeja.
Puhelinluettelon hakemiset sekä postinumeroluettelot olivat aina asioita joita odotettiin.
Oikein tulvii nostalgisia muistoja kaiken keskellä.
No, onhan moni asia edistynyt, ja muutoksissa on paljon hyvääkin, mutta ahdistaa tuleva ja se, että "pakotetaan" muutoksiin joihin ei halua tai yksinkertaisesti osaa.
R.I.P. Suomi
😥
Vierailija kirjoitti:
Vatuttaa tämmöinen pakottaminen.
Ja jos jää joku viesti huomiotta, niin tietysti on oma vika.
EU:han hakee täyttä kontrollia ja valtaa kaikkiin EU maiden asukkaisiin, myös Suomeen ja samaa politiikkaa tehdään kaikkialla... massoja on helppo käskyttää EU diktatuurissa...
Tietomurtoa odotellessa. Kaikki päätyy julkiseen levitykseen. Digikiimassa kun tahtoo unohtua tietoturva ja muukin selvittelytyö. Pääasia, että Suomi on edelläkävijä. No, edelläkävijä ja esimerkki kuinka ei pidä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli pakko olla tietokone, sähköposti, älypuhelin ja pankkitili tunnuksineen. Muuten ei voi elää Suomessa.'
Kirjoituskoneellako tänne vauvaan sepustelet vai kirjoititko kynällä paperille ja faksasit modelle julkaistavaksi?
Ei sitten käynyt mielessä, että täällä kirjoittelevilla voi olla vanhoja sukulaisia, joilla ei ole tietokonetta tai älypuhelinta, saati niiden käyttötaitoja. Jotkut osaa ajatella muiden ihmisten erilaisia tilanteita
Esim mun vanhemmat.
Äiti 71v ja isä 75v.
Kumpikaan ei omista älypuhelinta eikä tietokonetta, eivätkä niitä osaa käyttää. On yritetty siskon kanssa opettaa mutta eivät vaan millään opi ja isältä tulee yleensä vastaukseksi "olen jo niin vanha että kohta varmaan jo kuolen niin miksi pitäisi opetellä joku uusi turha taito" .
Vierailija kirjoitti:
Tietomurtoa odotellessa. Kaikki päätyy julkiseen levitykseen. Digikiimassa kun tahtoo unohtua tietoturva ja muukin selvittelytyö. Pääasia, että Suomi on edelläkävijä. No, edelläkävijä ja esimerkki kuinka ei pidä tehdä.
Selkeästi sinä, eikä moni muukaan täällä nyt ymmärrä ollenkaan mitä varten se suomi.fi on. Sinne tulee vain ilmoitus joltakin viranomaiselta että sinulle on sen viranomaisen omassa palvelussa jokin viesti/tiedote. Ei siellä Suomi.fi palvelussa ole mitään ihmisten tietoja terveydenhuollosta, verottajalta tai mistään muualtakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vammainen lapsi, jolle ei edes saa pankkitunnuksia.
Onpahan meillä tässä oikeudenmukainen maa. Kaikkeen pitää pystyä tunnistautumaan, mutta kun olet tarpeeksi vammainen lapsi niin tämä ei onnistu.
Samoin esim. omakanta ei näy yli 10-vuotiaan vanhemmalle saa ihan toisen merkityksen, kun lapsi on vammainen.
En tiedä sitten, olisiko syytä muuttaa johonkin toiseen eu maahan
Jos lapsi on niin vammainen ettei kykene itse asioitaan hoitamaan, on hänellä silloin tietysti edunvalvoja ja yleensä se on vanhempi. Omakannassa jokainen vanhempi myös pystyy hoitamaan alaikäisen lapsensa asioita ja lapsi sitten taas voi hoitaa siellä iäkkäiden vanhempiensa asioita.
Mitättömät tai negatiiviset säästöt. Pakotettuna ja nopealla aikataululla, mikähän kumma voisi oikein olla syynä?
No, tällainen muutos tehdään ilmiselvästi vain ja ainostaan mahdollisen liikekannallepanon onnistumisen varmistamiseksi.
Kriisiaikana myös ns. kolmannen sektorin toimintaa voidaan ohjata sen välityksellä. Tarvittaessa myös ruuan ja polttoaineen säännöstelyn organisointi onnistunee sen kautta. Ja aika moni muukin asia.
Tämä on varmasti ollut jonkun suunnittelupöydällä melko pian Krimin miehityksen jälkeen. Hyökkäys Ukrainaan oli se asia, mikä pakotti ryhtymään suunnitelmista tekoihin. Ja tässä nyt ollaan.
Helppoa on kun on tietokone, sähköposti, älypuhelin ja pankkitili tunnuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan menee esim. terveydenhoidon laskuja perintään jatkossa?
Mitäs tekee vouti? Tai haastemies? Tuleeko vielä ovelle, jos pitää olla saantitodistus?
Ne terveydenhoidon laskut voi laittaa menemään suoraan e-laskuina pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli pakko olla tietokone, sähköposti, älypuhelin ja pankkitili tunnuksineen. Muuten ei voi elää Suomessa.'
Kirjoituskoneellako tänne vauvaan sepustelet vai kirjoititko kynällä paperille ja faksasit modelle julkaistavaksi?
Ei sitten käynyt mielessä, että täällä kirjoittelevilla voi olla vanhoja sukulaisia, joilla ei ole tietokonetta tai älypuhelinta, saati niiden käyttötaitoja. Jotkut osaa ajatella muiden ihmisten erilaisia tilanteita
Esim mun vanhemmat.
Äiti 71v ja isä 75v.
Kumpikaan ei omista älypuhelinta eikä tietokonetta, eivätkä niitä osaa käyttää. On yritetty siskon kanssa opettaa mutta eivät vaan millään opi ja isältä tulee yleensä vastaukseksi "olen jo niin vanha että kohta varmaan jo kuolen niin miksi pitäisi opetellä joku uusi turha taito" .
Sellaista se on kun ei haluta oppia uutta ja pysyä kehityksen mukana. Ei tietokoneet ja älypuhelimet ole yhdessä yössä ihmisten käyttöön tulleet. 76 vuotiaalla äidilläni on tietokone sekä älypuhelin ja niitä käyttää aktiivisesti. Uuden opettelu on hyödyksi itse kullekkin. Jos jämähtää aika siihen tuttuun ja turvalliseen eikä halua kehittyä on sama tilanne edessä jokaisella sukupolvella kun ikääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osaatko lukea? Ei pakoteta. Paperiposti tulee jos ei ota käyttöön.
Ja tulee käyttöön, jos olet työtön kelarotta, kun kirjaudut työkkäriin laittamaan niitä hakemasi työpaikkoja. Tulee myös kun menet uusimaan passia.
Laitatko väitteeseesi lähteen missä näin väitetään?
No ihan tuossa alussa linkatussa jutussa se lukee. Palvelu tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran vuonna 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä. Sitä on pakko mennä viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun, jos haluaa ilmoittaa työkkärille työnhakuvelvollisuuden täyttämisestä tai haluaa
Eli pakko ottaa tuo käyttöön halusit tai et. No vastaan vain pakollisiin asioihin kuten työnhaun voimassa pitäminen. Suomessa on vain kaksi tapaa. Joko x asia on pakollinen tai se on kielletty. Muita tapoja ei suomessa tunneta.
Mitenkähän hyvin nämä digipalvelut on edes varmuuskopioitu ja kopiot hajautettu, ettei kävisi niin että se ainoa serveri hajottuaan vie kaiken mukanaan digiavaruuteen...
Ei ole kaikille pakollinen.