Suomi.fi tulee sitten pakolliseksi!
Enää ei edes kysytä. Ja pois et pääse, kun kerran on kiikkiin saatu.
Paperipostin pyytäminen, käyttö ja uusiminen tehdään niin hankalaksi kuin mahdollista.
Ja silti postia voi tulla Suoli.fi:iin?
Eli pakko olla tietokone, sähköposti, älypuhelin ja pankkitili tunnuksineen. Muuten ei voi elää Suomessa.
Kommentit (75)
Huvittavinta on se, että vaikka otat Suomi-palvelun käyttöön, kaikki viranomaiset eivät välttämättä käytä sitä - vaikka netissä väitettäisiinkin muuta. Tänä vuonna koettu.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut tyytyväinen Suomi.fi-appiin. Heti näkee symbolista, että sinne on tullut viesti, samoin sähköpostista. Kerran en vaivautunut lukemaan yhtä mulle tullutta kirjettä, niin sain muistutuksen, että se on lukematta.
En lukisi sitä muistuksesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut tyytyväinen Suomi.fi-appiin. Heti näkee symbolista, että sinne on tullut viesti, samoin sähköpostista. Kerran en vaivautunut lukemaan yhtä mulle tullutta kirjettä, niin sain muistutuksen, että se on lukematta.
Kyllähän tuo toimiva systeemi on, niin kauan kuin asiat pysyvät ennallaan. Minä olen jo yli seitsemänkymppinen ja vähän arveluttaa se kun kaikki asiat ovat puhelimen varassa. En enää edes oikeastaan tarvitse puhelinta kun en käy töissä, mutta miten käykään jos luovun siitä? En pysty hoitamaan enää pankki- ym. asioitani enkä saa edes virallista postia. Tai kun puhelin vain hajoaa tai varastetaan.
Kyllä niihin kaikkiin pääsee asioimaan myös tietokoneella. Vaikka sitten kirjastossa, jos omaa laitetta ei ole.
"Ei pysty kirjautumaan jos ei ole puhelinta jossa mobiilivarmenne ja / tai jonkun pankin mobiiliäpppi. Tunnistautuminen onnistuuu nykyisin ainoastaan puhelimen avulla."
Suomessa voi tunnistautua useimpien pankkien kautta ilman mobiilisovellusta käyttämällä tunnuslukulaitetta, tunnuslukulistaa tai verkkopankkia tietokoneella. Mobiiliäppi ei ole pakollinen missään pankissa.
"Ei pysty kirjautumaan jos ei ole puhelinta jossa mobiilivarmenne ja / tai jonkun pankin mobiiliäpppi. Tunnistautuminen onnistuuu nykyisin ainoastaan puhelimen avulla."
Verkkopankkitunnuksilla pääsee kyllä ilman puhelinta.
Tosin minä en kohta enää pääse, kun pankkini ilmoitti pari päivää sitten, että koska olen vuosia käyttänyt pelkkää mobiilitunnistautumista, ei minulle enää tehdä uusia tunnuslukutaulukoita. Jos haluaisin, pystyisin asiaa vielä muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatuttaa tämmöinen pakottaminen.
Ja jos jää joku viesti huomiotta, niin tietysti on oma vika.
No ei se sen helpommin huomiotta jää, kuin paperipostissakaan. On tähänkin asti kirje voinut sujahtaa vaikka mainosten väliin ja mennä niiden mukana roskiin.
Suomi.fi:stä tulee ilmoitus sähköpostilla ja/tai tekstiviestillä (asetuksia voi itse säätää).
Voi myös tehdä niin, että käy ihan itse tarkistamassa vaikka kerran viikossa tarkistamassa, onko sinne mitään tullut.
No jaa. Laskut, myös lääkärilaskut tulee mulla suoraan nettipankkiin. Jos poliisilla on asiaa, niin kyllä soittaa.
Ei minulle tule nytkään, kuin kaupungin paperinen ja ilmainen paikallislehti. Otan käyttöön vasta sitten, kun tulee jotain todellisia ongelmia. Ei tuo nyt niin iso asia ole. Salasanankin voi laittaa piirongin laatikkoon, jos siihenkin pitää olla salasana. Niiden kymmenien edellisten lisäksi.
Jos tällainen 50 vuotias muistisairas työkyvyttömyyseläkeläinen ei stressaa moisesta, niin ei muidenkaan kannata. Ja käsittääkseni sitä voi käyttää ihan vaikka kirjaston konella netissä. Ei sitä sovellusta ole pakko ladata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukisi sitä muistuksesta huolimatta.
No sehän on sinun valintasi. Eihän kaikki avaa kirjepostiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osaatko lukea? Ei pakoteta. Paperiposti tulee jos ei ota käyttöön.
Ja tulee käyttöön, jos olet työtön kelarotta, kun kirjaudut työkkäriin laittamaan niitä hakemasi työpaikkoja. Tulee myös kun menet uusimaan passia.
Laitatko väitteeseesi lähteen missä näin väitetään?
No ihan tuossa alussa linkatussa jutussa se lukee. Palvelu tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran vuonna 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä. Sitä on pakko mennä viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun, jos haluaa ilmoittaa työkkärille työnhakuvelvollisuuden täyttämisestä tai haluaa
Ei tule pakolliseksi.
Vuonna 2026 Suomi.fi-viestit aktivoidaan automaattisesti vain, jos henkilö hyväksyy sen tunnistautumisen yhteydessä.
Jos ei hyväksy, saa edelleen viranomaispostin paperisena.
Palvelun voi myös myöhemmin perua ja siirtyä takaisin paperipostiin.
Vierailija kirjoitti:
on se elämä teillä mummoilla sitten todella vaikeaa
On se. Ja muillakin, jotka eivät välitä räplätä koneita joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo älykännykkää, joka tuntuu nykyään olevan pakollinen ja oletus.
No sittenhän tämä ei koske sinua, minkä varmasti luitkin.
Vierailija kirjoitti:
osaatko lukea? Ei pakoteta. Paperiposti tulee jos ei ota käyttöön.
Ja hankalaksi tehty. Oliko vain puoli vuotta voimassa ja joudut jatkuvasti uusimaan käyttöönoton.
Askelia kohti petovaltaa ja pedon merkkiä.
Suomessa on laki, joka takaa oikeuden saada viranomaiskirjeet paperisena. Laki sanoo, että viranomainen saa lähettää viestit sähköisesti vain, jos ihminen itse suostuu siihen. Jos et suostu tai perut suostumuksen, viranomaisen on lähetettävä kirjeet postilaatikkoon paperisina. Tämä koskee kaikkia viranomaisia, kuten Kelaa, verotoimistoa ja työkkäriä. Jos laki joskus muutetaan niin, että sähköinen asiointi tulee pakolliseksi, silloin kaikki viranomaispostit menisivät Suomi.fi-palveluun, eikä paperipostia enää saisi.
Kyllä, minä pidän pakollisena sitä, jos palvelu tulee automaattisesti käyttöön kirjautuessa vaikka sitten Kelan sivuille. Se, että on mahdollista siirtyä takaisin paperipostiin siinä heti, ei muuta sitä, että minut on jo pakotettu kyseisen palvelun käyttäjäksi (vaikka vain pieneksi hetkeksi, jolloin mitään postia ei ehtinyt tulla).
Mikä voisikaan mennä pieleen, kun itärajan takaa päätetään vähän kyberhyökätä.
En mä muistais edes käydä tuolla kun en käytä koko palvelua kuin Kelaan kirjautessa tai kantaan
Siinä on vissi ero onko joku tuollainen palvelun käyttöönotto
a. automaattisesti käyttöön tuleva, joka pitää sitten perua erikseen
b. suostumuksella hyväksyttävä
Koska "vittuilu ensin" ideologia...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minä pidän pakollisena sitä, jos palvelu tulee automaattisesti käyttöön kirjautuessa vaikka sitten Kelan sivuille. Se, että on mahdollista siirtyä takaisin paperipostiin siinä heti, ei muuta sitä, että minut on jo pakotettu kyseisen palvelun käyttäjäksi (vaikka vain pieneksi hetkeksi, jolloin mitään postia ei ehtinyt tulla).
Kannattaa lukea ne tekstit kun kirjautuu ja hyväksyä/ei hyväksyä. Yleensä ne kysytään eikä lätkäistä automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea ne tekstit kun kirjautuu ja hyväksyä/ei hyväksyä. Yleensä ne kysytään eikä lätkäistä automaattisesti.
Nyt osuit villakoiran ytimeen. Jutun mukaan kuitenkin tämä sähköinen palvelu nimenomaan tulee käyttöön automaattisesti ja se pitää käydä erikseen perumassa ja lisäksi uusia tuo kielto 6kk välein.
Tuosta on muuten oikeuden ennakkopäätös: kansalaisella ei ole mitään velvollisuutta omistaa tai käyttää puhelinta. Viranomaisten on kyettävä kommunikoimaan kansalaisten kanssa muillakin tavoilla, kuten kirjepostitse.