Suomi.fi tulee sitten pakolliseksi!
Enää ei edes kysytä. Ja pois et pääse, kun kerran on kiikkiin saatu.
Paperipostin pyytäminen, käyttö ja uusiminen tehdään niin hankalaksi kuin mahdollista.
Ja silti postia voi tulla Suoli.fi:iin?
Eli pakko olla tietokone, sähköposti, älypuhelin ja pankkitili tunnuksineen. Muuten ei voi elää Suomessa.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
osaatko lukea? Ei pakoteta. Paperiposti tulee jos ei ota käyttöön.
Hankalaksi on tehty. Ja siitä suomi-tilistä ei pääse eroon. Pakko mikä pakko.
Missä kohtaan muka pakotetaan tuota sovellusta kaikille? Saat myös vuonna 2026 paperisena jos vain haluat. Kannattaisi ajatuksella lukea myös sieltä Suomi. Fi puolelta, en nähnyt missä pakotetaan vaan puhuttiin ensijisainen vaihtoehto jos käyttää jo kyseistä sovellusta. Sen saa myös pyytämällä paperisena jos on tarvetta ja siihen on lain mukaan oikeus.
Kun on vaikka terveydenhoidon laskut laittanut E-laskuihin, niin sinne ne näkyy napsahtvan muiden laskujen tapaan hyväksyttäviksi, ei tarvise mitään kirjeitä vastaanottaa tai lähetellä.
on se elämä teillä mummoilla sitten todella vaikeaa
Ei kaiki kukaan pakota sua täällä asumaan? Onhan maailmassa paljon heikommin kehittyneitä maita. Miksi et muuta johonkin niistä?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut tyytyväinen Suomi.fi-appiin. Heti näkee symbolista, että sinne on tullut viesti, samoin sähköpostista. Kerran en vaivautunut lukemaan yhtä mulle tullutta kirjettä, niin sain muistutuksen, että se on lukematta.
Kyllähän tuo toimiva systeemi on, niin kauan kuin asiat pysyvät ennallaan. Minä olen jo yli seitsemänkymppinen ja vähän arveluttaa se kun kaikki asiat ovat puhelimen varassa. En enää edes oikeastaan tarvitse puhelinta kun en käy töissä, mutta miten käykään jos luovun siitä? En pysty hoitamaan enää pankki- ym. asioitani enkä saa edes virallista postia. Tai kun puhelin vain hajoaa tai varastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja tulee käyttöön, jos olet työtön kelarotta, kun kirjaudut työkkäriin laittamaan niitä hakemasi työpaikkoja. Tulee myös kun menet uusimaan passia.
Vierailija kirjoitti:
Työkkräi lähettää jatkossa viestit suomi.fi:n kautta ja työttömien karensseja kovennetaan- jo ensimmäisestä "laiminlyönnistä" 7 päivän karenssi, toisesta "laiminlyönnistä" tuki pois kokonaan. Mikä voisi mennä pieleen?
Jos työkkärin asiakas ei ymmärrä käydä viestejään lukemassa edes rahojen menetyksen uhalla, niin omaa tyhmyyttään voi syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut tyytyväinen Suomi.fi-appiin. Heti näkee symbolista, että sinne on tullut viesti, samoin sähköpostista. Kerran en vaivautunut lukemaan yhtä mulle tullutta kirjettä, niin sain muistutuksen, että se on lukematta.
Kyllähän tuo toimiva systeemi on, niin kauan kuin asiat pysyvät ennallaan. Minä olen jo yli seitsemänkymppinen ja vähän arveluttaa se kun kaikki asiat ovat puhelimen varassa. En enää edes oikeastaan tarvitse puhelinta kun en käy töissä, mutta miten käykään jos luovun siitä? En pysty hoitamaan enää pankki- ym. asioitani enkä saa edes virallista postia. Tai kun puhelin vain hajoaa tai varastetaan.
Kyllä niihin kaikkiin pääsee asioimaan myös tietokoneella. Vaikka sitten kirjastossa, jos omaa laitetta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tulee käyttöön, jos olet työtön kelarotta, kun kirjaudut työkkäriin laittamaan niitä hakemasi työpaikkoja. Tulee myös kun menet uusimaan passia.
Laitatko väitteeseesi lähteen missä näin väitetään?
"Eli pakko olla tietokone, sähköposti, älypuhelin ja pankkitili tunnuksineen. Muuten ei voi elää Suomessa.'
Kirjoituskoneellako tänne vauvaan sepustelet vai kirjoititko kynällä paperille ja faksasit modelle julkaistavaksi?
Vierailija kirjoitti:
"Eli pakko olla tietokone, sähköposti, älypuhelin ja pankkitili tunnuksineen. Muuten ei voi elää Suomessa.'
Kirjoituskoneellako tänne vauvaan sepustelet vai kirjoititko kynällä paperille ja faksasit modelle julkaistavaksi?
Ja noiden tietokoniden puhelimienkin hankintaan varmaan kinutaan jotain kelan tukia
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa nyt sitten hyvät ihmiset että kun tuo aika tulee ja haluatte sen paperipostin 6kk ajan, niin..
ÄLKÄÄ TEHKÖ SITÄ VERKOSSA.
Kun kaikki 2 miljoonaa henkilöä soittaa tuonne asiakaspalveluun joka 6kk välein ja asiakaspalvelun ylläpito maksaa 700 kertaa kuvitellun saavutetun hyödyn, niin sedät ymmärtää että vituiks meni ja homma loppuu.
P.S. Tuon volyymin hoitamiseksi tarvitsee palkata noin 40000 asiakaspalvelijaa muuttamaan tuota täppää.
Tälläiseen yllytätte ja sitten vingutte, kun taas teidän tukirahoista leikataan, kun rahat ei kertakaikkiaan riitä koska on kaikenlaisia tälläisiä täysin turhia valtion maksettavia menoja. Ihan vain, koska haluatte olla hankalia. Kusette omiin muroihinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä hankia vaikka tabletin kotiin, jos pelkäät puhelimen varastamista tms.
Suomessa on voimassa laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003), jonka mukaan viranomainen saa antaa päätöksen tai muun asiakirjan sähköisesti tiedoksi vain, jos vastaanottaja on antanut siihen suostumuksensa. Tämä tarkoittaa, että sähköinen tiedoksianto, kuten Suomi.fi-viestit, on vapaaehtoista. Jos henkilö ei ota Suomi.fi-viestejä käyttöön tai peruu ne, viranomaisen on toimitettava asiakirjat paperisena postitse. Oikeus paperipostiin säilyy myös vuonna 2026, ellei lakia muuteta.
Ei ole pakko olla mitään omaa laitetta. Verkkopankkitunnukset kyllä helpottavat elämää huomattavasti, ne kannattaa olla. Niiden avulla pääset tunnistautumaan ja asioimaan vaikka kirjaston tietokoneella, jos omaa ei ole. Älypuhelin ei ole pakollinen. Eikä varsinkaan tietokone JA älypuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niihin kaikkiin pääsee asioimaan myös tietokoneella. Vaikka sitten kirjastossa, jos omaa laitetta ei ole.
Ei pysty kirjautumaan jos ei ole puhelinta jossa mobiilivarmenne ja / tai jonkun pankin mobiiliäpppi. Tunnistautuminen onnistuuu nykyisin ainoastaan puhelimen avulla.
Kohta saadaan sirut jolla meitä ohjataan ja seurataan. Mitäs siihen sanotte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko väitteeseesi lähteen missä näin väitetään?
No ihan tuossa alussa linkatussa jutussa se lukee. Palvelu tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran vuonna 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä. Sitä on pakko mennä viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun, jos haluaa ilmoittaa työkkärille työnhakuvelvollisuuden täyttämisestä tai haluaa hakea Kelasta työttömyyskorvausta.
Muistakaa nyt sitten hyvät ihmiset että kun tuo aika tulee ja haluatte sen paperipostin 6kk ajan, niin..
ÄLKÄÄ TEHKÖ SITÄ VERKOSSA.
Kun kaikki 2 miljoonaa henkilöä soittaa tuonne asiakaspalveluun joka 6kk välein ja asiakaspalvelun ylläpito maksaa 700 kertaa kuvitellun saavutetun hyödyn, niin sedät ymmärtää että vituiks meni ja homma loppuu.
P.S. Tuon volyymin hoitamiseksi tarvitsee palkata noin 40000 asiakaspalvelijaa muuttamaan tuota täppää.