Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kroonistunut stressi oikeasti pois? Olosuhteet nyt optimaaliset, mutta keho ei vaan rauhoitu

Vierailija
08.10.2025 |

Jos olosuhteet eivät enää ylläpidä stressiä, miten tästä stressitilasta pääsee pois? Vuosia meni aivan totaalisessa sumussa ja ihan liian paljon ihan liikaa kaikkea, ja väittäisin että aika pitkään on jo ollut ihan kroonisena tää elimistön jatkuva stressitila. 

Joka paikka on täynnä samankaltaisia vinkkejä; mene metsään, meditoi, joogaa, nuku hyvin, syö hyvin, tee kivoja asioita, keskity hengittämään oikein. Yms. Ja olen tehnyt tuota kaikkea. Kuukausikaupalla. Mutta ei vaan kierrokset laske. Kehonhuoltoa, liikuntaa lähinnä metsäkävelyinä ja yin joogaa. En suorita, menen fiiliksen mukaan. Kokeilin pari kertaa joogaa, jossa piti käyttää enemmän voimia: alkoi heti tuntua, että lähtee kierrokset huonoon suuntaan. 

Olen siis yhä levoton ja hermostunut, enkä osaa rauhoittua. Selviän taloudellisesti hyvin pienellä osa-aikatyöllä, joka on helppoa ja kevyttä eikä kuormita. Suurimman osan ajasta saan siis valita mitä teen. En ole lähtenyt mitenkään suorittamaan tätä stressin purkua, vaikka siltä ehkä saattaa kuulostaa. Elämä on hyvin väljää, ja kaikki on hyvin. 

Mikä oikeasti auttaa? Onko ainut vaan nämä jo käytössä olevat keinot, mutta lisäksi paljon enemmän aikaa? 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että ei ole lapsia ja parisuhde on hyvä ja tasapainoinen, on hyviä ystäviä ja arjesta karsittu kaikki turha jo alkuvuodesta. Kuormittavia asioita ei oikeasti enää ole. Työ on mielekästä, ja teen sitä todella vähän. Ja rakastan tuota ulkoilua ja metsissä kulkemista. Mikään ei vituta.

Mutta yhä vaan hermostuttaa, ilman syytä. Keho on yhä valmiina säntäämään sammuttamaan tulipaloja ja pakenemaan, kiirehtimään ja huolehtimaan ja suorittamaan ja ylittämään rajoja. 

Ap

Vierailija
2/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä keho rauhoittuu joskus, muttei siihen aikaan kuin ihminen käskee. Energiaa voi olla. Entä hormonit. Jos ahdistus, voi miettiä mistä eri paikoista tulee vai uupumus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli pari päivää sitten ketju, johon oli listattu hyviä vinkkejä aiheeseen liittyen, kannattaa vilkaista:

https://www.vauva.fi/keskustelu/6249386/onko-teista-joku-onnistunut-par…

Vierailija
4/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta, olen hieman samassa tilanteessa. Koin jonkinasteisen uupumuksen joitakin vuosia sitten ja jotenkin tuntuu, että se on "jäänyt päälle", vaikka pahin on jo ohi. Metsäkävelyt, joogat ym. käytössä täälläkin. Silti tuntuu, että kaikki kuormittaa ja mikään ei palauta. Nyt ihan viime aikoina olen huomannut, että ainakin osin ongelma saattaa liittyä ihan omaan ajatteluuni. Tavallaan pelkään, että kohta taas uuvun kahta kauemmin. Otan kierroksia aika pienistäkin asioista.

Tämän tiedostettuani olen nyt alkanut ajatella, että koitan kiinnittää huomiotani ajatuksiini. Että en esimerkiksi jakaisi asioita mielessäni kuormittaviin ja palauttaviin tai stressaisi etukäteen vaikka jotain seuraavana päivänä edessä olevaa tehtävää yms. 

Vierailija
5/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TRE-menetelmä? Ei omaa kokemusta, mutta tätä on suositeltu.

Vierailija
6/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasillinen punaviiniä auttaa aina!

Vierailija
7/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää tapahtuu viiveellä, vähän niinku uupuminenkin. Malttia ja jatka nykyistä elämäntyyliäsi. Ja luovuthan ajatuksesta, että NYT kehon ja mielen pitää rauhoittua ja stressin mennä pois. 

Vierailija
8/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TRE-menetelmä? Ei omaa kokemusta, mutta tätä on suositeltu.

Suosittelen lämpimästi tätä!

Vierailija
9/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta, olen hieman samassa tilanteessa. Koin jonkinasteisen uupumuksen joitakin vuosia sitten ja jotenkin tuntuu, että se on "jäänyt päälle", vaikka pahin on jo ohi. Metsäkävelyt, joogat ym. käytössä täälläkin. Silti tuntuu, että kaikki kuormittaa ja mikään ei palauta. Nyt ihan viime aikoina olen huomannut, että ainakin osin ongelma saattaa liittyä ihan omaan ajatteluuni. Tavallaan pelkään, että kohta taas uuvun kahta kauemmin. Otan kierroksia aika pienistäkin asioista.

Tämän tiedostettuani olen nyt alkanut ajatella, että koitan kiinnittää huomiotani ajatuksiini. Että en esimerkiksi jakaisi asioita mielessäni kuormittaviin ja palauttaviin tai stressaisi etukäteen vaikka jotain seuraavana päivänä edessä olevaa tehtävää yms. 

Itsellä sama, tuo, että pelkään sitä kuormittumista. Niin tietysti vähäinenkin kuormittaa sitten enemmän. 

Vierailija
10/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Raamatun lukemista sekä oman kokemukseni että aiheesta tehtyjen tutkimusten perusteella. Jo neljä kertaa viikossa Raamatun lukemista saa aikaan merkittäviä terveyshyötyjä niin mielen kuin fyysisen terveyden alueella. Raamattu on elävää Jumalan sanaa ja sillä on ihmeellinen vaikutus. 

Vierailija
11/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aluksi lakkaa odottamasta. Hyväksy, että tuo saattaa olla pysyvä olotila, ja mieti miten elämä voi olla hyvää niinkin. Eli kun aidosti "luovutat" taistelun omaa biologiaasi vastaan, niin voi olla että kuukausien tai vuosien päästä keho rentoutuu. Jos ei, niin oletpahan ainakin onnistuneesti muuttanut omaa suhtautumistasi rakentavaksi hyväksymällä uuden todellisuuden sellaisena kuin se on. T.kohtalontoveri joka haaskasi 10vuotta turhaan taisteluun

Vierailija
12/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa perehtyä Neurosonic-hoitoon.

Vierailija
13/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi psilosybiini.

Vierailija
14/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap jäänyt kokemastasi jotain kysymyksiä mieleen, jotka yhä odottavat vastausta, tai pelkäätkö joutuvasi uudestaan tilanteeseen, jossa et kykene hallitsemaan, mitä tapahtuu? Usein nuo rentoutusneuvot keskittyvät vain fyysiseen puoleen, mutta olen itse huomannut, että myös psyykkinen puoli kaipaa huomiota, huolenpitoa ja kannattelua. Vastauksia siihen, mitä oikein tapahtui ja miten selviää ja pysyy turvassa jatkossa, elämää kun ei voi ennustaa eikä täysin kontrolloida ikinä.

Vierailija
15/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun hermosto ei vaan ole vielä palautunut siitä stressistä. Palautuminen voi viedä vuosia, riippuen siitä kuinka paha burnout ja kuinka pitkään se sulla jatkui. Jos vedit itsesi piippuun asti ja sitten vasta hoksasit että tilanne on paha, niin se toipuminen voi tosiaan viedä ihan vuosia tai jopa vuosikymmenen. Jos olet vasta vuoden alusta hidastanut niin tuo aika ei välttämättä riitä. Lopeta ainakin kaikki alkon  (tai muun vastaavan) käyttö, jos olet edes käyttänyt ja lopeta tavoitteellinen urheileminen jos olet sitä tehnyt. Lisäksi sokerit pois, nehän jos mitkä vilkastuttavat elimistöä ja hermostoa. Hiilarit kuten pasta, peruna, viljat kuormitavat elimistöä eli niitä kannattaa vähentää roimasti.

Kun  kyseessä on kehon hermostollinen stressi niin vesi on hyvä elementti joka rauhoittaa joten ota rauhallinen kylpy mutta ei mitään uimahallia jossa on porukkaa huutamassa. Järviuinnit hiljaisessa järvessä oli hyvä jos olisi kesä, eli tätä sitten ensi kesänä. Vielä jos sun maailmankuvaan istuu niin tutki chakrat ja miten voisit tasapainottaa niiden toimintaa. Jos tämä ei istu sun maailmankuvaan niin anna olla. Itse tiedät kun olet itsesi kanssa hiljaisuudessa sen mikä sulle resenoi. Ja aina voi kokeilla juttuja jotka ovat laatikon ulkopuolella, mikäli muut keinot eivät tuo helpotusta olotilaasi. Osaava kundalini opettaja osaisi antaa sulle tarkat ohjeet jotka voisi toimia juuri sinulle huomioiden sun chakrat.

Vierailija
16/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä perkeleellinen tila. Hyvät ihmiset, uskokaa, älkää ajako itseänne tähän tilaan. Ikinä. Kertaakaan. 

Vierailija
17/17 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimät kylvyt kuin kohdussa kelluisi. Myös sauna voi toimia samoin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä