Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan paastonnut?

Vierailija
08.10.2025 |

Millä tavalla ja minkä verran olet paastonnut? Tai jos et ole koskaan paastonnut, mistä se johtuu? Paastolla on tutkitusti monia terveysvaikutuksia, joten mielestäni jokaisen perusterveen aikuisen joka ei ole raskaana tai imetä pitäisi ainakin kokeilla paastoamista. Paastoamista ei tarvitse aloittaa millään 40 päivän "Jeesus-paastolla" eikä sellainen paasto sovikaan kaikille edes pitkän harjoittelun jälkeen, vaan aluksi voi olla syömättä ja juoda pelkkää vettä esim. puolet päivästä ja lisätä aikaa pikku hiljaa, kunnes tuntuu siltä ettei enää tee mieli jatkaa. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän joka viikko 24 tunnin täyspaaston, jonka aikana en syö enkä juo mitään. 

Vierailija
2/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni pätkäpaastoilee. Koska ruokarytmiin mahtuu siinä yhteisiä aterioita, sosiaalinen elämä ei kärsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yritin. Paasto kesti kolme minuuttia.

Naapuri tuli kylään munkkipussin kanssa...keitimme kahvit.

Vierailija
4/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

14vrk parikymppinen olin silloin. Painoa lähti 10kg ja kaikki finnit häipy naamasta 

Vierailija
5/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kasarilla. Olin 17v ja mielestäni liian lohava! Painoin joku 50kg. Kesti ehkä viikon, oli jyn mehuja mitä piti juoda. Vikana päivänä päätin olla pelkällä vedellä. Pyörryin iltapäivällä lukiossa. Siihen se loppui.

Vierailija
6/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoan yleensä pari kertaa vuodessa suunnilleen viikon verran. Pisin paastoni kesti 14 vrk. Juon paastoilla pelkkää vettä johon lisään elektrolyyttijauhetta. Voin koko ajan hyvin enkä tunne missään vaiheessa nälkää, koska siirryn ketogeeniselle ruokavaliolle jo pari viikkoa ennen paastoa. 

Vierailija
7/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen mormoni ja uskontoon kuluu vuorokauden pasto kerran kuukaudessa, koskee vain terveitä ihmisiä. Minun nuoruudessani myös lapset paastosivat, mutta tietääkseni se ei ole enää mormoneilla yleisenä käytäntönä.

Muistan polttavan janon kesäpäivinä kun ei ollut saanut juoda 24 tuntiin, lapsi kun ei malta olla touhuamatta paastovuodokauden aikanakaan ja kuivuu helpommin kuin aikuinen.

Vierailija
8/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran 5 päivää ja kahdesti kolme päivää. Nykyään se on vaan minulle vaikeampaa kuin ennen. Aloitin maanantaina ja jaksoin sen päivän. Eilen söin ja tänään Yritän uudestaan. Tavoitteena on jaksaa sunnuntaihin asti pelkällä vedellä, suolalla ja elektrolyyteillä.

Vierailija
9/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noudattanut 18:6 pätkäpaastoa pian 3 vuotta. Sosiaalisen elämän takia tulee tehtyä poikkeuksia muutaman kerran vuodessa, mutta olen jo niin tottunut tähän rytmiin että muuten ei tee mieli syödä "kiellettyinä" aikoina.

Vierailija
10/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana tuli paljon paastottua, jotta raha riitti.

Vierailija
11/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastolla lähtee vettä ja lihakset. 

Vierailija
12/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapanani oli paastota kerran kuussa 24h täyspaastolla. Nykyisin en voi sitä tehdä johtuen perussairaudesta, joka mulla on 

Vierailija
13/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen entinen mormoni ja uskontoon kuluu vuorokauden pasto kerran kuukaudessa, koskee vain terveitä ihmisiä. Minun nuoruudessani myös lapset paastosivat, mutta tietääkseni se ei ole enää mormoneilla yleisenä käytäntönä.

Muistan polttavan janon kesäpäivinä kun ei ollut saanut juoda 24 tuntiin, lapsi kun ei malta olla touhuamatta paastovuodokauden aikanakaan ja kuivuu helpommin kuin aikuinen.

Lasten ei ole koskaan suositeltu paastoavan, elleivät itse sitä halua. 

Vierailija
14/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastolla lähtee vettä ja lihakset. 

Eipäs, vaan paastolla pääsee eroon rasvakudoksesta ja loput tulee takaisin muutamassa päivässä sen jälkeen kun alkaa taas syödä. 

Vierailija
15/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paastonnut aika monta kertaa mehupaastolla. Olen soveltanut Vogelin ohjeita. Pisin on ollut 3 viikkoa, silloin oli ihan painonpudotustarkoituskin, toimi starttina laihdutukselle, tiputin raskauskiloja. Mutta yleensä 7-10 päivän paasto on riittänyt. Noissa noin viikon paastoissa ei tarkoituksena niinkään ole ollut painonpudotus vaan se hyvä olo, mikä paastoamisesta tulee. 

Vierailija
16/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoan joka ilta. En syö neljän-viiden jälkeen mitään. Teen poikkeuksia, jos on tarve, esim. sukupäivälliset yms. En kärvistele, enkä tunne iltaisin nälkää. Olen paastonnut pidempiä aikoja aikanaan ns. mehupaastoja. En oikein usko, että niillä saavutetaan mitään muuta, kuin lihasten menetystä, ellet ole ylipainoinen. Toisaalta voin olla väärässäkin. 

Vierailija
17/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tainnut sitäkin kokeilla. Kokonaisen hyllyllisen opiskelin toinen toistaan tehokkaampia laihdutusoppaita, kunnes ymmärsin, että on vain yksi tapa. Eli syödä vähemmän ja niin, että laihtuu vain vähän eli kilon kuukaudessa, silloin oppii, että vähemmänkin ruokaa riittää, eikä tule  repsahduksia, kun ei liian tiukalla ruokavaliolal yritä pikalaihdusta, joista joikaisen jälkeen paino tule takaisin sukulaisineen.

Vierailija
18/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän pari päivän täyspaaston kerran kuussa eli en syö enkä juo sinä aikana mitään. En ole pitänyt kirjaa tunneista, mutta paastoan yleensä 3 yön yli eli 30 tuntia on ylittynyt varmasti. 

Vierailija
19/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeniä vuosia sitten paastosin täyspaastoa ainakin yli kaksi vuorokautta, vai olisiko ollut yli kolme. 

Lopetin silloin ja yleensäkin sen alan varsinaiset harrastukset kun tuolloin alkoi tuntua siltä että hampaat suussa alkaisivat löystymään. 

Vierailija
20/21 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän 1-3 vuorokauden vesipaaston melkein joka viikko. Paastosta tulee hyvä olo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi