Kangasala on niin erikoinen kaupunki. Täällä ei ole mitään, siis ei yhtään mitään.
Valtava paikka. Keskustassa on iso monikerroksinen tyhjä kirjasto, yks kämänen K Supermarket ja kirkko.Mä luulin että tämä paikka on täynnä aktiviteettia ja eloisuutta?
Mikä tästä tekee asumisen arvoinen paikka?
Autolla pystyy vain liikkumaan.
Kommentit (93)
Kyllä te sinnekin vielä vilinää saatte. Tamperehan on jo kasvanut kiinni Kangasalaan ja kasvaa edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen läheisyys. Ja onhan Kangasalla se yksi räkälä, jossa entinen lätkän ammattilainen hönöpäissään kiillotti mun kengät toissa kesänä.
Tasokasta Ravintola Herttuaako tarkoitat? Ei se ole mikään räkälä.
Mä asun Tampereella ja joskus arkivapaalla teen oman päiväreissun Kangasalle. Siellä on monta hyvää kirpparia, pari hyvää ravintolaa ja kahvilaa (Pazzi, Paakari, Kirkkoharju esim), erinomainen melkein kylpylämäinen uimahalli ja taidemuseo, jossa käyn, jos on jokin kiinnostava näyttely. Tiedä sitten, millainen kylä olisi asua, mutta näin päiväturistille on tosi kiva.
Mites te tekstiilialalla kankaiden parissa työskentelevät? Luullaanko usein että asutte Kangasalalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen läheisyys. Ja onhan Kangasalla se yksi räkälä, jossa entinen lätkän ammattilainen hönöpäissään kiillotti mun kengät toissa kesänä.
Tasokasta Ravintola Herttuaako tarkoitat? Ei se ole mikään räkälä.
Ei ole enää pystyssä tämä paikka ollut vuosiin, taloja siinä kohdassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siellä Kesäpäivä, Kuohu on tamperelaistakin vetävä uimahalli ja kaunis kivikirkko. Paljon nättiä maisemaa.
Tarkoitatko Kesäpäivällä sitä k supermarket kauppaa? Jos ihan tarkkoja ollaan, se ei ole Kesäpäivä. Silloin joskus -80 luvulla kun kauppa oli siinä kirjaston ja tien välissä, niin sen nimi oli Kesäpäivä. Siitä kun kauppias lähti, niin vei nimen mennessään ja tää uusi, nyt jo vuosia ollut K supermarket ei ole Kesäpäivä. Tosin sanon minäkin, jos kaupasta puhutaan monesti Kesäpäivä ja tarkotan sitä K supermarkettia.
Mitä hittoa, mulla on sitten joku Mandela -efekti, olin aivan varma, että nimenomaan nykyinen K on Kesäpäivä. 80-luvulla en vielä asunut täällä päinkään, tästä Tampereen puolelta huhuilen. Mä olen team Kangasala muuten, tein gradunikin siihen liittyen (pieni pääaine). Kehun myös Lentolaa: valtaisa Tokmanni, hyvä kirppis (kai sentään vielä?), Rusta, lähellä nykyään Biltema. Oikea tee-se-itse -ihmisen keskittymä höystettynä Linnainmaan Motonetillä. Kyllä me itätamperelaiset pyöritään siellä ihan ahkeraan, ei keskustaan ole mitään asiaa.
Ja mieletön historia. Kaikki näkötornit, Lepokoti, kolme Kaarinaakin. Harvassa kaupungissa on sentään kuningattaria asunut.
Vierailija kirjoitti:
Mites te tekstiilialalla kankaiden parissa työskentelevät? Luullaanko usein että asutte Kangasalalla?
NIin tosiaan, siellähän on yksi harvoista kotimaisia vaatteita valmistava yritys edelleen toiminnassa.
On siellä joku moottoripyöräkerhokin. Lepokodin papat😁
Kyllä Kesäpäivä K-kauppa on ollut vielä ihan 2000-luvulla.
Bussilla pääsee Tampereelle. Ei tarvi mennä edes keskustaan Kaukajärvi tulee vastaan aika äkkiä. Ja Linnainmaakin ennen sitä.
Perintö tulossa joten suunnittelen muuttoa Teiskoon. Asuisin maalla mutta pääsisin tarvittaessa kaupnkiin bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Muuta korsoon
Korsossa on kaikki tarvittava. Paremmat palvelut kuin pienessä suomalaisessa kaupungissa. (Kyllä, olen asunut Korsossa.)
Onhan siellä Ilkon komeat ulkoilumaastot.
Ja tuo että vain autolla pääsee jonnekin on kyllä puppua. Bussit vie Tampereelle taajaan, ja miksei Orivedenkin suuntaan. Kangasala on Tampereen lähiö, joka jostakin syystä haluaa olla kaupunki.
Vielä viime vuoteen saakka oli sääksikeskus. Paikka johon tultiin tarkkailemaan ja valokuvaamaan sääksiä. Vanhat käytöstä poistetut kirjolohen kasvatusaltaat pidettiin sen verran käytössä että sääksille järjestettiin kalastettavaa. Tämä vuoksi kävin yhden kerran Kangasalla.
Mitä siellä siis pitäisi olla? Huvipuisto vai joku ihme-kapakka?
Onhan siellä iso prisma ja sen naapuista löytyvät kaikki muut kaupat. Pakkoko sun on just siinä k-kaupassa asioida. Ei sitä muuallakaan mitään sen kummempaa ole
Osa Kangasalaa on Tampereen lähiötä, osa hämäläistä umpimaaseutua. Ei kai siellä nyt niin ihmeitä ole. Mutta ei se Suomen mittapuulla mikään tuhoon tuomittu paikka ole, päinvastoin. Kaunista on ja Tampere lähellä. Asukasluku varmaan kasvaa eikä pienene. Onko se tosiaan kaupunki eikä kunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se läheisyys lämmittää? Käytkö sinäkin jossain Korson perämetsissä siksi kun se on lähellä Helsinkiä?
Itse asiassa olen käynyt! Ihan kirjaimellisesti. Helsingissä asuessani tuli käytyä Korson Vierumäessä (=perämetsää) sienestämässä, sillä tiesin sen hyväksi paikaksi, ja oli kätevästi lähellä.
Suomessa on miljoona huonompaa paikkaa, kuin Kangasala.