Stubbin piti olla kotoisin tavallisesta perheestä
Stubbin lapsuuden aikaista asuntoa myydään ja on kyllä kaukana tavallisen perheen kodista. On kyllä paremman väen lukaali.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla aika mullistava ajatus idiootille, mutta varakkaammillakin ihmisillä on tavallisia perheitä. Veikkaanpa että vieläpä todennäköisemmin kuin persaukisilla.
Perustele, miksi? Mikä tekee heistä tavallisia?
Vierailija kirjoitti:
Moni rikastunut ja vuorineuvos sanoo tulevansa "vaatimattomista" olosuhteista. Miksei suoraan sanota että oltiin köyhiä, jos ei rahaa ollut. Vaatimattomat olosuhteet on yleensä pyrkyreiden ja nousukkaiden keskiluokkaikkaisista taustoista tulleiden käyttämä termi ja suunnattu kuvaamaan perhetaustaansa hyvätuloisien keskuudessa, jotta selviää että luokkanousua on tehty keskiluokkaisten oma "ryysyistä rikkauksiin"-larppitermi. Se joka tulee köyhästä perheestä usein on valmis myös kuvailemalla asiaa kuten yh-äidin useat työt etc.
Tästä ei oikein saa selvää että mitä tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen suomenruotsalainen tavallisesta suomenruotsalaisesta lähiöstä.
Eivät minun tuntemani suomenruotsalaiset ole kotoisin tuollaisesta ympäristöstä.
Itse tunnen suomenruotsalaista duunariporukkaa paljonkin. Itse asiassa he ovat ainoita suomenruotsalaisia, joita tunnen. Hki n. 40 km päässä. Ei todellakaan mitään yläluokkaa.
Suurin osa on tietenkin tavallista väkeä. Tervetuloa Turun saaristoon. Varo ettet putoa sipsipellon ojaan. Tai pohjanmaalle. Duunarit ja viljelijät on ruotsinkielisiä.
Näin jonkun ohjelman Yleltä, missä tutustuttiin luovutettuihin alueisiin. Siinä oli mukana Alex ja Göran Stubb katsomassa jotain perheen vanhaa kotitaloa Käkisalmessa. Görän perheineen muutti sieltä -39 talvisodan aikaan Helsinkiin ja juurtuivat sinne. Isä oli työpaikka oli Arabian tehtaalla kamreerina, joten mistään miljonääreistä ei ole kyse.
Miten niin tavallisesta perheestä? Ei kukaan ole niin väittänyt. Kunhan taas keksit jotain haukuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että monelle kouluja käyneelle tuo on normaali?
Kyllä tiesin ja itse tulen tuollaisesta kodista, mutta muistan av:lla monia ketjuja aiheesta lapsuudenkoti, niin ei ollut juoksevaa vettä ym tapauksia oli niissä aina todella paljon. Itse olen 70-luvulla syntynyt ja meillä oli jopa uima-allas. Eli mikä nyt on tavallista kenellekin.
Mitä ihmettä nyt ajat takaa. Että jos jollain oli 1970-luvulla juokseva vesi, niin sitten oli parempaa väkeä?
Tottakai kerrostaloissa oli juokseva vesi, kaupungeissa ylipäätään oli juokseva vesi.
Minä olen sitä maaseudun sakkia, joilla ei juoksevaa vettä ollut 1980-luvun lopullakaan, kyllä me oltiin tosi harvinaisia tapauksia jo silloin, jo siellä etelä-savon perämetsissä. Mun luokalla oli yksi jolla ei ollut kotona pu
Ei ollut edes sisävessoja ja tämä Tampereen keskustassa sijaitsevissa puuröttelöissä, joissa asui isojakin perheitä. Te nuoret kuvittelette, että Suomi on aina ollut rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiesin ja itse tulen tuollaisesta kodista, mutta muistan av:lla monia ketjuja aiheesta lapsuudenkoti, niin ei ollut juoksevaa vettä ym tapauksia oli niissä aina todella paljon. Itse olen 70-luvulla syntynyt ja meillä oli jopa uima-allas. Eli mikä nyt on tavallista kenellekin.
Mitä ihmettä nyt ajat takaa. Että jos jollain oli 1970-luvulla juokseva vesi, niin sitten oli parempaa väkeä?
Tottakai kerrostaloissa oli juokseva vesi, kaupungeissa ylipäätään oli juokseva vesi.
Minä olen sitä maaseudun sakkia, joilla ei juoksevaa vettä ollut 1980-luvun lopullakaan, kyllä me oltiin tosi harvinaisia tapauksia jo silloin, jo siellä etelä-savon perämetsissä. Mun luokalla oli yksi jolla ei ollut kotona pu
Helsinkiin saatiin täysi viemäröinti vasta 1970-luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Näin jonkun ohjelman Yleltä, missä tutustuttiin luovutettuihin alueisiin. Siinä oli mukana Alex ja Göran Stubb katsomassa jotain perheen vanhaa kotitaloa Käkisalmessa. Görän perheineen muutti sieltä -39 talvisodan aikaan Helsinkiin ja juurtuivat sinne. Isä oli työpaikka oli Arabian tehtaalla kamreerina, joten mistään miljonääreistä ei ole kyse.
Näinpä. Evakot rakensi elämänsä aivan nollasta. Ei ollut muuta mukana kuin ne mitä sai kannettua.
Nykysuomalaisten on vaikea tätä kuvitella. Harmi ettei noista ajoista enemmän ole puhuttu, ei ole yhteyttä siihen aikaan, tai niihin ihmisiin. Kun ei puhuta. Sen ajan eläneet alkaa olla jo tosi vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mä olen syntynyt -62 ja mä taas en tunne ketään, jolla ei lapsuudenkodissa olisi ollut juoksevaa vettä, sisävessaa, puhelinta ja telkkaria. Olen Helsingistä.
P.S. Meilläkin oli uima-allas ja usealla muullakin ystävällä ja sukulaisella. 70-luku taisi olla uima-altaiden kulta-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Alexin isä on jääkiekkopomo Göran Stubb, eli ei ihan keskivertokoti.
Toisaalta jos poika nenee jo lukioon ulkomaille kovatasoiseen ns.sisäoppilaitokseen kasarilla niin ei ole kysymys tavallusesta perheestä.Itse olen pressan ikäinen enkä edes tiennyt tuollaisista kouluista eikä vanhempanikaan.Ainoa vaihtoehto omannkylän lukio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alexin isä on jääkiekkopomo Göran Stubb, eli ei ihan keskivertokoti.
Eikös noita vastaavia ole nykyäänkin, siis jääkiekkopomoja ja tuskin eroavat muista. Ei mikään iso pohatta verrattuna vaikka Björn Walhroosiin.
Wahlroos on tehnyt itse itsestään pohatan. En tunne taustaansa isäänsä pidemmälle mutta voi ihan hyvin olla että Stubbilla on hienompi. Molemmilla taisi olla omat autot 18-v. täytettyään.
Nallen isä oli suomen elinkeino elämän huipulla vaikka veronmaksajat maksoivat hönen palkkansa.Kyllä poika sukunimellään pääsi hyvin alkuun.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitä maaseudun sakkia, joilla ei juoksevaa vettä ollut 1980-luvun lopullakaan, kyllä me oltiin tosi harvinaisia tapauksia jo silloin, jo siellä etelä-savon perämetsi
Ei ollut edes sisävessoja ja tämä Tampereen keskustassa sijaitsevissa puuröttelöissä, joissa asui isojakin perheitä. Te nuoret kuvittelette, että Suomi on aina ollut rikas.
Mihin aikaan sinä nyt tekstissäsi hyppäsit? Aloituksessa puhuttiin Stubbin lapsuudesta ja nuoruudesta kaupungissa, eli 1970-luvusta.
Ihan pula-aikaan asti en ajatellut historiaa kun puhe oli Stubbista.
Voidaanhan puhua sitten vaikka 1800-luvun savupirteistä ja nälkävuosista, jos halutaan vain mahdollisimman köyhää löytää, mutta luulin että kontekstina on Stubbin lapsuusaika, mikä silloin oli tavanomaisena pidettävää.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tavallisesta perheestä? Ei kukaan ole niin väittänyt. Kunhan taas keksit jotain haukuttavaa.
No kyllä ennen vaaleja tästä paljon kirjoitettiin. Mikä on kellekin tavallista, mutta kyllä hän ylemmästä keskiluokasta on lähtöisin. Ei tavallisella tallaajalla olisi ollut varaa opiskella ulkomailla, vaikka olisikin saanut stipendejä tuolloin.
Ehkä verrattiin vähän niin kuin Kekkoseen, joka oli torpasta kotoisin.
Haluttiin varmaan korostaa, että kaikille on kaikki mahdollista. Ei ihan pidä paikkaansa, sillä Stubbin äidin vanhemmat olivat juuri yläluokkaa. Nuori kyllä nimittäin tarvitsee myös esikuvia omasta suvustaan.
Vierailija kirjoitti:
Kamreerikin oli tuolloin parempaa väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Stubbin tapauksessa sivistystausta tulee nimenomaan suomenkielisen äidin kautta. Miljonääreistä ei toki ole kyse.
"Äitinsä puolelta Stubb kuuluu Satakunnan Kokemäeltä lähtöisin olevaan Setälän sukuun, jonka tunnetuin jäsen on 18001900-lukujen vaihteen molemmin puolin vaikuttanut kansanedustaja, ministeri ja kielentutkija E. N. Setälä.[233] Stubbin isoisä Kai Setälä varttui Lieksassa.[234] Suomen kielen asemaan merkittävästi vaikuttanut Johan Vilhelm Snellman on Stubbille sukua suorassa linjassa äidin puolelta.[231]"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin ihan tavallinen palkkatyö, olkoonkin että vähän tavallista parempi.
Itse asuin maalla 70-luvulla ja meillä oli kyllä kaikki mukavuudet. Kun muutin Helsinkiin yhteen alivuokralaiskämppään, ei tullut sisälle kuin kylmä vesi. Saunaan pääsi kerran viikossa, ei ollut suihkua. Tämä oli kyllä poikkeus sielläkin, mutta parempaan ei minulla ollut varaa. Elettiin 80/90-lukujen vaihdetta.
"Voidaanhan puhua sitten vaikka 1800-luvun savupirteistä ja nälkävuosista, jos halutaan vain mahdollisimman köyhää löytää, mutta luulin että kontekstina on Stubbin lapsuusaika, mikä silloin oli tavanomaisena pidettävää."
Ylempää keskiluokkaa tuo oli. Alexhan ei tunnetusti kesätöissä viihtynyt mutta omalla autollaan ajeli lukiossa, oli merkkivaatteet jne. Nykyään melkein kaikilla on noin mutta ei todellakaan ollut 80-luvulla, ei edes hyvien alueiden lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin ihan tavallinen palkkatyö, olkoonkin että vähän tavallista parempi.
Suuri herra vielä 70-luvullakin.
Minä olen sitä maaseudun sakkia, joilla ei juoksevaa vettä ollut 1980-luvun lopullakaan, kyllä me oltiin tosi harvinaisia tapauksia jo silloin, jo siellä etelä-savon perämetsissä. Mun luokalla oli yksi jolla ei ollut kotona puhelinta, ja meillä ei ollut juoksevaa vettä. Siinäpä ne, köyhälistö. Lukiossa törmäsin toiseen ikäiseeni, jolla ei myöskään ollut lapsuudenkodissa juoksevaa vettä. Asui 20km lähimmästä kaupasta.
Ei se tarkoita että se olisi ollut tavanomaista, että johonkin ketjuun ilmaantuu useampi.