Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytättekö enää rahaa mihinkään palveluihin?

Vierailija
07.10.2025 |

Minä en.

Olen asiakaspalvelualalla töissä ja tunnit vähennettiin minimiin koska ei ole enää asiakkaita. Nyt ei ole varaa kuluttaa mihinkään. Pari kertaa kuussa tilaan isot ruokaostokset kotiin ja se on ainoa palvelu. 

Tää on loputon kierre: ihmisillä ei ole varaa kuluttaa palveluihin > ei ole töitä ja henkilökunta irtisanotaan > työttömänä ei ole varaa kuluttaa

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajalla käyn toistaiseksi vielä. Joka toinen kk menee reilu satanen. Lopetan senkin ehkä tai harvennan käyntejä.

Vierailija
42/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen käyttää palveluita asioidessaan ruokakaupassa. Se palvelu on sitä, että kauppias varastoi tuotteita myydäkseen niitä eteenpäin meille asiakkaille.

Ainoa tapa välttää palveluita mahdollisimman tehokkaasti, on ostaa kaikki tuotteet niiden alkutuottajilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki "kivat" ylimääräset palvelut on ainakin omassa taloudessa karsittu pois. Vain pakollisiin menee rahaa: vesi, jäte, sähkö, parturi yms. Vakuutuksia pitänee pian alkaa karsia ja lapsien yhtä ainokaista maksavaa harrastusta rajoittaa. Onneksi on työterveys vielä.

Hesarin mukaan suomalaisten ostovoima on nykyisin Euroopan pohjasakkaa. 

Vierailija
44/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän palveluja ihan yhtä paljon kuin ennenkin eli meillä käy siivooja, minä käyn niskahieronnassa ja kampaajalla ja ryhmäjumpassa, pari viikkoa sitten sähkömies kävi tekemässä uusitulle kuistille sähkötyöt jne.

Kun ei asu pääkaupungissa, jää aikaa ja rahaa elämiseen.

sitten pitäisi käydä silti helsingissä töissä, koska täällä helsingin ulkopuolella on niin huonot palkat

Bruttopalkka ei kerro siitä, paljonko pakollisten menojen (asuminen+ruoka) jälkeen jää käytettäväksi. Täällä esim. remppamiehen saa töihin 60 e/h, Helsingissä 85 e/h+parkkimaksut

Vierailija
45/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän hyvin vähän. Kampaajalla en ole käynyt 10 vuoteen, eikä meillä muutkaan kuin teinipoika. Kynsiä tai ripsiä en laittaisi vaikka olisi rahaakin. Uimahallissa pakko käydä lasten kanssa joskus, vaikka sekin on kyllä sikamaisen hintaista nykyisin, yli 7e aikuisten lippu. Teatterissa tai konserteissa ei ole enää varaa käydä, kirjasto sentään on ilmaista hupia. Ravintoloissa ei tosiaan voi käydä kuin aniharvoin. Tai oikeastaan ennemmin on kyse siitä että kaikki on kallistunut niin paljon etten koe saavani rahalle vastinetta.

Lapsille haluan antaa kokemuksia ja käydä kerran talvessa laskettelemassa ja kerran kesässä seikkailupuistossa, omilla eväillä totta kai. En uskalla kuluttaa, vaikka rahaa johonkin olisikin. Pelkään että sairastun tai jään työttömäksi ja rahat ei riitä enää asumiseen. Omistusasuja ei saa asumistukea ja haluan että on säästöjä, jotta ei tarvitse heti ryhtyä myymään kämppää alta.

Vierailija
46/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosiin käyttänyt juuri mitään maksullisia palveluita, enkä tilannut kotiin. Rahat menee terveydenhoitoon ja lääkkeisiin. 

Vierailija
47/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkipalvelut taitaa olla ainut palvelu, josta maksan.

Eräässä liikkeessä jätin ostokset tekemättä, kun paikalla oli myyjiä, mutta pakottivat ihmiset käyttämään itsepalvelukassaa. Jos haluan palvella itse itseäni, voin mennä nettiin ja tilata sieltä.

Vierailija
48/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yksityisyrittäjä ja muun palveluita vain yrityksille. Siellä puolella on vielä firmoja, joilla on rahaa ostaa palveluita. Tänä vuonnakin pääsee 100 000+ laskutukseen. Hyvällä tuntipalkalla ja töitä olisi niin paljon kun jaksaisi tehdä. En haali, teen vajaata viikkoa ja pidän reilun kolmisen kuukautta lomaa vuodessa. Ja kyllä noilla minun firmojen työntekijöillä rahaa riittää niin kuin ennenkin.

Onhan tässä sellainen vahva polarisoituminen käynnissä. Joillain menee todella huonosti, kiitos hallituksen leikkausten ja toisilla menee palkankorotusten kanssa yhtä hyvin tai paremmin kuin ennen. 

Vierailija
49/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä vaikka rahaa on. Olen pääasiassa kotona koko ajan. Käyn pyörälenkillä ja joskus kalassa mutta en tilaa mitään enkä käy missään tapahtumissa. No ruokaa ostan sen mitä syön mutta en yli 250 eurolla kk.

Vierailija
50/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä kirjoituksista näkee (jos ovat totta), että toisilla on hullua luxusta kulutuksen kanssa ja toisilla tekee tiukkaa saada edes se maksalaatikko ostettua tai vuokra maksettua.

Täälläkin osa vetelee jo sähkölaitteita postiluukusta jatkojohdolla rappukäytävien töpseleihin, kun ei ole varaa edes siihen 15e sähkölaskuun, joka jossain kerrostalon kaksiossa kertyy.

Itsellä leikattii myös työtunteja kilpailutuksen yhteydessä kun piti saada halvempi hinta ja nyt on brutto noin tonnin ja kun Helsingissä asuu niin tiukkaa tekee ja räntäsateessakin on vedettävä mummopyörällä kesäkumeilla, että ei auta.

ps vähän vihloo, kun työttömillä näyttää olevan helpompaa ja enemmän luxusta kuin pienipalkkaisilla

Älä välitä, pian sinäkin olet työtön. 👍

Vierailija
51/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse yksityisyrittäjä ja muun palveluita vain yrityksille. Siellä puolella on vielä firmoja, joilla on rahaa ostaa palveluita. Tänä vuonnakin pääsee 100 000+ laskutukseen. Hyvällä tuntipalkalla ja töitä olisi niin paljon kun jaksaisi tehdä. En haali, teen vajaata viikkoa ja pidän reilun kolmisen kuukautta lomaa vuodessa. Ja kyllä noilla minun firmojen työntekijöillä rahaa riittää niin kuin ennenkin.

Onhan tässä sellainen vahva polarisoituminen käynnissä. Joillain menee todella huonosti, kiitos hallituksen leikkausten ja toisilla menee palkankorotusten kanssa yhtä hyvin tai paremmin kuin ennen. 

Lisään vielä omien palveluiden käytöstä, että hieman reilulla 100 000 eurolla on tänä vuonna remontoitu taloamme. Joten olen pistänyt rahaa kiertämäänkin. 

Vierailija
52/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan selvitä ilman, ennen kuin hallitus vaihtuu. 

Vierailija
53/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ainakin terveydenhoitoon. Yleensä kyllä aika paljon teen itse, jos tiedän osaavani.

Vierailija
54/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaajalla käyn toistaiseksi vielä. Joka toinen kk menee reilu satanen. Lopetan senkin ehkä tai harvennan käyntejä.

Minulla kaksikymppiä kolmen-neljän kuukauden välein. Meitä on kuuden naisen porukka (55-78-vuotiaita), joista yksi tuntee kampaajan, joka aina tulee meiltä leikkaamaan hiukset, sillai pimeästi. Minä olen ryhmän toiseksi nuorin, pidän hiukseni puolipitkinä ja otan aina latvojen ja otsahiusten tasoituksen. Kaksikymppiä siitä on oikein kilpailukykyinen hinta, viimeksi viime viikolla. 

Vierailija
55/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juurikaan. Olen opiskelija. Käyn vain kaupassa ja lenkillä koulun ja harjoitteluiden ohessa. 

Vierailija
56/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ja oon ite oppinut huoltaa rakennekynnet ja kasvot.

Netissä on niin paljon hyvää tietoa etten koe tarvitsevani mitään palveluita.

Vierailija
57/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini on autokoulussa, ei opeteta itse.

Parturit koko perheelle pari kertaa vuodessa.

Valmiiksi keräillyt ostokset, lähes aina.

Marjat ja sienet ostan valmiiksi kerättynä.

Siinäpä ne taitaa olla....

Vierailija
58/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajalle, hierontaan, kynsihoitoon ja ravintolaruokaan. Ei varmaan muuhun.

Vierailija
59/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä palveluita enää ollenkaan. 

Työttömänä käytän rahani muuhun.

Vierailija
60/73 |
07.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä palvelu määritellään? Itselläni ei ole edes autoa, ei ole rahaa kampaajaankaan, saati meikkeihin sun muihin turhuuksiin ja asun maalla, mutta kyllä täällä jätehuolto käy kerran kuukaudessa. Ja lumenkolaus tulee pihalle asti. Ja nuohooja on tilattava kerran vuodessa, muuten tulipalon syttyessä et saa edes vakuutuksesta mitään, se lukee laissa. Ja onhan sentään terveyspalvelut; kävinkö hammaslääkärillä vuosi sitten, en edes muista. Ja eläinlääkäripalvelut, kissani lopetettiin tänä vuonna. Ja julkinen liikenne. Mielestäni ei voi väittää, ettei käyttäisi lainkaan palveluja, vaikka yrittäisi elää niin omavaraisesti/ raittiina kuin itse teen. Auton puute = et käytä ehkä siihen liittyviä palveluja, mutta vähintään pari kertaa vuodessa tarvitset julkista liikennettä keliolosuhteiden tai matkan pituuden vuoksi, kun pyörä on rikki tms. Yksi palvelu, mistä en luovu täällä jumalan selän takanakaan on kuntosalikortti. Sen ostan, ja voin paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi