Käytättekö enää rahaa mihinkään palveluihin?
Minä en.
Olen asiakaspalvelualalla töissä ja tunnit vähennettiin minimiin koska ei ole enää asiakkaita. Nyt ei ole varaa kuluttaa mihinkään. Pari kertaa kuussa tilaan isot ruokaostokset kotiin ja se on ainoa palvelu.
Tää on loputon kierre: ihmisillä ei ole varaa kuluttaa palveluihin > ei ole töitä ja henkilökunta irtisanotaan > työttömänä ei ole varaa kuluttaa
Kommentit (72)
Hierojalla 2 krt/kk ja kampaajalla n. 4kk välein.
Enää? En ole käyttänyt oikeastaan koskaan. Parturissa käynnin lopetin 2009 ja aloin itse leikkaamaan millin sängen, elokuvissa käynnin lopetin 90-luvulla, ravintolassa en ole käynyt koskaan, ruokaa en ole tilannut kotiin koskaan.
Kertaliput HST:ssä sillai viikon välein että saa ruokaa. Siinä kai ne palvelut. Niijoo ja paketteja temusta. Pakettien toimitus laatikkoihin on sekin palvelu. Lentomatkat tietty joo norwegianilla ja HEL hiukan käytössä. Mukluk se 3 pulloa vettä femmalla yrittäjä lenttokenttällä.
Ja joo kaupan kassan käyttö itsepalvelukassan sijaan. Sekin on palvelu vaikkakin siitä ei laskuteta ylimääräistä. Ehkä se palkka kuuluisi kattaa palvelumaksuilla?
Ja nordnet. Osakkeiden osto on palvelua vaikkakin varsin automatisoitua. Ehkei sillai lasketa. Samoin nordnetin lainat ja niistä maksettu korko jolloin ihmisiä ei oikein taaskaan juurikaan tarvita.
Siinä kai se. Leikkaan tukkani itse. En käytä alkoholia suomessa tippaakaan tai käy missään ravintoloissa juomassa tai juomassa. Ei elokuvia tai teatteria tai oopperaa enää. En edes pugilismia katso.
Toista oli ennen Marinia. Silloin oli vielä rahaa käyttää palveluja ja syödä hyvin. Sähkökin oli edullista eikä tarvinnut yhtä paljon hävetä suomen kansalaisuutta.
Kaikki muut tarpeettomat palvelut on karsittu mutta yksi suoratoistopalvelu on edelleen 5€/kk. Käytän tarpeettomia palveluita vaan pakon edessä jos ovat maksullisia. Esim ennemmin pyöräilen 10km kuin ostan lipun julkiseen. Yhdessä baaritapahtumassa kävin kesällä, sisäänpääsy oli ilmainen ja ostin siellä holittoman juoman 5€. Alkoholin käytön olen lopettanut ja säästän tässä kymppejä per kuukausi.
Sinänsä ei ole kyse säästöstä, mutta ei vaan ole juurikaan tarvetta palveluille, ehkä kuntosalia lukuunottamatta.
Lounasravintolat - tykkään enemmän itse tehdystä terveellisestä ruuasta
Illallisravintolat - ei ole kumppania tai kavereita enkä halua yksin käydä
Matkustaminen - ks. edellinen
Kahvilat - en juo kahvia
Hieronta - en koe tarvetta, teen itse lihashuollon
Parturi - olen leikannut itse hiukseni jo vuosia
Auton pesu - käytän automaattipesua
Siivous - robotti-imuri hoitaa suurimman työn
Remontit - teen mielelläni itse remppahommat
En tiedä mitä minun pitäisi siis kuluttaa. Ideoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä kirjoituksista näkee (jos ovat totta), että toisilla on hullua luxusta kulutuksen kanssa ja toisilla tekee tiukkaa saada edes se maksalaatikko ostettua tai vuokra maksettua.
Täälläkin osa vetelee jo sähkölaitteita postiluukusta jatkojohdolla rappukäytävien töpseleihin, kun ei ole varaa edes siihen 15e sähkölaskuun, joka jossain kerrostalon kaksiossa kertyy.
Itsellä leikattii myös työtunteja kilpailutuksen yhteydessä kun piti saada halvempi hinta ja nyt on brutto noin tonnin ja kun Helsingissä asuu niin tiukkaa tekee ja räntäsateessakin on vedettävä mummopyörällä kesäkumeilla, että ei auta.
ps vähän vihloo, kun työttömillä näyttää olevan helpompaa ja enemmän luxusta kuin pienipalkkaisilla
Ei kaikilla työttömillä, mää saan nettona 595 euroa josta on vähennetty 20 % veroa. No, onneks rikkaat sai verohelpotuksia niin maksellaan me k
Menisit sossuilemasta töiin, ole kiitollinen, että me työssäkäyvät maksetaan isot verot jotta säkin saat ison sossutukes. Häpeäisit edes!
Meillä on molemmilla hyvätuloiset duunit, mutta kaikki kuluttaminen mikä ei ole aivan pakollista on nyt jäissä. Pakko säästää koska tulevaisuus pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on ihan perseestä, elämä ei ole elämisen arvoista. Ja vielä vähemmän kiinnostaa olla jossain juoksuhaudassa läpimärkänä ja kylmänä. Mielummin tapan itseni sillä rynkyllä.
Samaa mieltä, tosin olen jo tasolla, jossa en edes osaa nimetä tai kuvailla enää elämisen arvoista elämää. Joten aivan sama.
Olisiko apua lähteä töihin vaikka Salmarille Norjaan? Haku on juuri menossa.
Tehtaat hommaa asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Enää? En ole käyttänyt oikeastaan koskaan. Parturissa käynnin lopetin 2009 ja aloin itse leikkaamaan millin sängen, elokuvissa käynnin lopetin 90-luvulla, ravintolassa en ole käynyt koskaan, ruokaa en ole tilannut kotiin koskaan.
Sama. 2009 kävin viimeksi tasauttamassa latvat kampaajalla.
Kampaaja taivasteli kuinka pitkät hiukset.
Maksan kanavista kotiin, en jaksa istua elokuvissa.
Kerran kuussa parturissa. En mitään muuta. Ei ole varaa tilata kuin temusta
Jäin työttömäksi hallituksen pakopolitiikan seurauksena 2023. En käy enään ravintoloissa, kampaajalla, kahvilassa, vaateostoksilla, leffassa, teatterissa, konserteissa, uimahallissa tai kuntosalilla. En tilaa kotiin ruokaa enkä nouda mitään ruokaa/juomaa. Suoratoistopalvelut on kaikki lopetettu. En osta kirjoja, tilaa äänikirjoja tai mitään lehtiä. Olen lopettanut kaiken matkailun, risteilyt, kylpyläkäynnit, laskettelulomat. Auto on myyty yli vuosi sitten tarpeettomana, kuljen pyörällä. En käytä yksityisiä lääkäripalveluita.