Käytättekö enää rahaa mihinkään palveluihin?
Minä en.
Olen asiakaspalvelualalla töissä ja tunnit vähennettiin minimiin koska ei ole enää asiakkaita. Nyt ei ole varaa kuluttaa mihinkään. Pari kertaa kuussa tilaan isot ruokaostokset kotiin ja se on ainoa palvelu.
Tää on loputon kierre: ihmisillä ei ole varaa kuluttaa palveluihin > ei ole töitä ja henkilökunta irtisanotaan > työttömänä ei ole varaa kuluttaa
Kommentit (98)
Aivan liian vähän. Kampaajalla käyn, kun menen vanhempieni luo. Entinen luokkakaveri tekee kotikäynnin. Leikkaa samalla minun ja vanhempieni hiukset. Tunnin leikkaa kolmelta ja tarjotaan kaffet ja pullat, maksaa 20 e hlö.
Joskus joku muu on siellä ja leikkaa sitten useamman, sama hinta. Ehkä 10 v sitten pyysi 10 e, en muista milloin alettiin maksamaan yht 50 e ja muutaman vuoden on ollut jo 20 e.
Käydään 1-2 krt viikossa ulkona syömässä, kesällä oltiin paljon festareilla.
En käytä mihinkään palveluihin, vaikka palkkani on ihan hyvä. En ole koskaan käyttänyt. Käytän rahani ulkomaan matkoihin ja vähän jää osakkeisiin ja rahastoihinkin. Ulkomailla en ole köyhä enkä kipee.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä ei ole kyse säästöstä, mutta ei vaan ole juurikaan tarvetta palveluille, ehkä kuntosalia lukuunottamatta.
Lounasravintolat - tykkään enemmän itse tehdystä terveellisestä ruuasta
Illallisravintolat - ei ole kumppania tai kavereita enkä halua yksin käydä
Matkustaminen - ks. edellinen
Kahvilat - en juo kahvia
Hieronta - en koe tarvetta, teen itse lihashuollon
Parturi - olen leikannut itse hiukseni jo vuosia
Auton pesu - käytän automaattipesua
Siivous - robotti-imuri hoitaa suurimman työn
Remontit - teen mielelläni itse remppahommat
En tiedä mitä minun pitäisi siis kuluttaa. Ideoita?
Ota vaikka joulusiivous ja menkää juhlaillalliselle
En ole koskaan juuri muita palveluita käyttänyt kuin viranomaisten pakolla määräämiä, esim. auton katsastus.
Vakitöissä ollessa joskus kävin parturissa, mutta totesin senkin vähien rahojen haaskaukseksi, ostin oman parturikoneen ja sillä olen jo toistakymmentä vuotta leikannut hiukseni.
Missään paremmissa ravintoloissa en ole koskaan käynyt, korkeintaan jossain macdonaldsissa tyyliin kerran-pari vuodessa, tai joku pullakahvi absilla tms. Välillä mennyt vuosia kokonaan ilman.
Baareissa en ole käynyt koskaan. Elokuvateatterissa olen viimeksi käynyt lapsena 80-luvulla ja niistäkin vain yhdesti vanhempien mukana, muut pari käyntiä koulun mukana. Teatterissakin vain yhdesti koulun mukana, taisi olla 1990 keväällä yläasteella.
Jos voittaisin lotossa, niin enpä usko että tulisi käytettyä siltikään enää palveluja kun ei ole ollut tottumusta sellaiseen vähävaraisuuden takia tähänkään asti. Mutta eipä varmaan voita lotossakaan, kyllä on onni kiertänyt minut kaukaa elämässäni, potkinut vain päähän. Huonoa tuuria on kyllä riittänyt.
Tilaan ruokaostokset Prismasta, joskus Woltista jotain, käytän julkista liikennettä silloin tällöin ja maksan harrastusmaksuja yhdestä liikuntaharrastuksesta (melko kallis). Keväällä ehkä psykoterapiaa, katsotaan nyt, juuri taloudellisista syistä täytyy harkita. Niin ja eläinlääkäri tarpeen mukaan, enenevissä määrin sinne niitä säästöjä kuluu.
Kaytän jos tarvisen vaikka parturia tai lääkäriä.
Suomalaisilla on keskimäärin 100 000 euroa säästötileillään, kyllä sitä ptiäis juurikin palveluihin käyttää, että työllistäisi suomalaisia.
Älä varakas vanhus kutsu miniääsi ikkunan pesuun, vaan palkkaa siihen tekijä.
Maksan monien tavoin tonnin vuodessa isännöitsijälle ja tonnin huoltoyhtiölle. Ne on palveluita.
Kuljetuspalveluihin menee jonkin verran, mutta minulla ei ole autoa, joten sinänsä jään plussalle tavaraa tilaamalla kuljetuksen kanssa. Ruokakauppaostoksia tehdessä tämä säästää myös heräteostoksilta ja kaupassa pyörimiseltä.
Käytän. Tapaan poikaani ja miniääni kahviloissa.
Koiraan käytän jonkin verran rahaa. On koiranulkoiluttaja toimistopäiville, koirohoitola matkojen ajaksi ja tietysti koira pitää trimmata säännöllisesti.
Maksan veroja joilla palvellaan maa hanmuuttajia. Tuhansia euroja vuodessa veroina maksan palveluja maahan muuttajille.
Käytän. Käyn aika usein ravintolassa syömässä mieheni kanssa. Käyn kosmetologilla kerran kuukaudessa, kampaajalla 6-7 viikon välein, hierojalla kerran viikossa, manikyyrissä ja pedikyyrissä parin kk välein.
En käytä mitään ylimääräisiä palveluja. Max. joku Hese kerran vuodessa reissun päällä. Tosin viimeksi otettiin vaan voileipiä ja hedelmiä mukaan niin ei tarvinnut mennä edes Heseen.
Aika vähissä on. Kampaajalle pitäisi mennä kun tukka kauheassa kuosissa ja koiran trimmautin viime viikolla. Uudessa miniasunnossa on vanha minikylpyhuone, kotona trimmaaminen olisi ollut vaikeaa. Kuljetuspalveluita olen joutunut käyttämään pakon edessä muuton aikana kun omaa autoa ei ole eikä jeesiviä tuttujakaan. Työttömänä koen olevani nykyään yhteiskunnasta ulkona.
Käyn teatterissa, keikoilla, elokuvissa, oopperassa, näyttelyissä. Silloin tällöin kahviloissa ja ravintoloissa syömässä. Joskus hotelliyöpymisiä. Joskus taksi tai bolt.
Huollatan autoani ja juuri vaihdatin alle talvirenkaat.
En käy kampaajalla, koska aina petyin lopputulokseen. En käy hierojalla tai kosmetologilla, en välitä ns. hemmotteluhoidoista.
Huomenna yksityinen hammaslääkäri.
Eipä juuri. Paketin tilasin kotiinkuljetuksella ja nyt ei tarvetta ainakaan vuoteen kun siinä tuli joululahjat. Kampaajalla en käy, en hierojalla enkä.kosmetologilla.. ulkona käydään syömässä max kerta vuoteen jos ollaan lomamatkalla toisella paikkakunnalla.
Minua oksettaa Orpo-vätys ja Purra niin paljon, että oikeasti en viitsi Suomessa kuluttaa kuin minimin. Olen tosin matkustanut ulkomailla tänäkin vuonna nyt jo neljä kertaa ja siellä pistänyt rahaa palamaan, kun kerrankin on saanut sille vastinetta. Enkä enää käytä edes Finnairia, koska sillä on aina jotain vialla.
Mikä on syy ettei voi kuluttaa?
Itellä ollu samat rahat vuosia paitsi asumistuki vähentynyt 2 v sit 90 e. Ei oo varaa ylimääräisiin..
Hallitus ja eduskunta vaan lisää veroja. Ja sitä myöten ruuan hinta nousee. Hyvä kun laskut saan maksettua ja ruokaa itelle sekä kissalle. En oo elokuvis käyny kohta 2 vuoteen. No kaikkeen ylimääräiseen pitää säästää. No nyt oon koulutuksessa joten saan vähän enempi. Mut joudun osataan tavaroita kuten kahvinkeitin yms joihin muute ei varaa.
Joten älä syytä ihmisiä vaan poliitikkoja.
Kohta ollaan konkurssissa ja lamassa.