Miksi porukkaa itkee ja suree palstalla suomalaisten elokuvien ja elokuvateollisuuden perään?
Ei elokuvat ja elokuvateollisuus ole katoamassa maailmalta minnekään vaikka se ei enää olisi suomalaista, tekstitettyä tai dubattua. Sitä viihdettä on kyllä jatkossakin olemassa samaan malliin kuten ennenkin. Esimerkiksi Hollywood, Disney, Universal ja Warners takoo uusia elokuvia joka vuosi suuret määrät ja niistä tulee edelleen kansainvälisesti menestyneitä.
Esimerkiksi Disneyn Snow White uusinta on noussut Disney+ -sovelluksen suosituimmaksi ja katsotuimnaksi elokuvasta kovasta kritiikistä ja vastustuksesta huolimatta ja Disneyn Lilo & Stitch rikkoi elokuvateattereissa historiallisesti ennätykselliset miljardiluokan lipputulot ja ihmiset ovat kehuneet sitä jopa alkuperäistä animaatioversiota paremmaksi ja rohkaisee nuoria hawajilaisia muuttamaan pois saarilta paremman koulutuksen, elämän ja menestyksen saavuttamiseksi.
Mitä muuta muka sitä tarvitaan kun suomalaiset elokuvat ja elokuvateollisuus ovat olleet pelkkä niche ja pisara valtameressä?
Kommentit (151)
jenkkileffat on noin 1000 vuotta edellä suomipskaleffoja. ei se veronmaksajien tukieurot muuta tuota kuraa kullaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olihan se hienoa, kun ennen 80-luvulla ja ennen sitä kotimainen elokuvateollisuus oli voimissaan. Eipä näistä ajoista jää talteen jälkipolville enää pahemmin mitään suomalaista kulttuuria, kun elokuvateollisuus on kuollut. Kotimaisille näyttelijöille olisi töitäkin. En kyllä hirveästi pidä nykytuotannosta.
Toisaalta elokuvia ei tuettu lainkaan niiden kulta-aikana, joten onko huono laatu suoraa seurausta siitä, että meillä halutaan rahoittaa paskaa?
Aina on elokuvia tuettu, tavalla tai toisella. Elokuvan tekeminen vaatii paljon rahaa, sitä ei ainakaan ilman tekoälyä yksi ihminen pysty tekemään koskaan.
Yksi kiinnostava kokeilu olisi, että esimerkiksi Björn Wahlroos antaisi avoimen piikin haluamalleen elokuvatyöryhmälle. Eli yksityinen mesenaatti, omaa rahaa, käykööt keskusteluja keskenään, millainen elokuva tulee. Ja piikki tosiaan auki.
Siinä voisi olla ongelmana, että jos elokuvasta tulisi todella huono, Finnkino ei ottaisi sitä levitykseen. Toisaalta jos tuollainen proggis kehitettäisiin, media olisi kiinnostunut ja mediahuomio takaisi katsojamäärät.
Sitten mentäisiin katsomaan ja keskusteltaisiin, onko hyvä vai ei.
Itse en ole vuosiin katsonut kotimaisia leffoja tai kotimaisia tv-sarjoja. Raid taisi olla viimeinen hyvä. Leffojen aiheet ovat usein mitäänsanomattomia (joko synkkiä tai ylikepeitä) eivätkä kiinnosta. Niin leffoissa kuin sarjoissa kiroillaan hirveästi. Näyttelijäsuoritukset ovat kökköjä käsikirjoituksesta johtuen, vaikka meillä on paljon hyviä näyttelijöitä teatterilavoilla. Ei, tässä asiassa en todellakaan tue kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos AP haluaa katsoa Disneyn jenkkipullaa koko elämänsä niin siitä vaan.
Minä ja lapseni haluamme suomalaista, suomenkielistä elokuvaa ja sarjoja.
Sitten voitte maksaa ihan itse harrastuksenne, vaikka ylimääräisinä veroina. Minä en halua maksaa korkeita veroja, että kaikilla on kaikkea kivaa ilmaiseksi. Minulle riittää Netflix ja 9€ kk maksu.
Suruksi pistää. Että on olemassa ihminen, jolle riittää kulttuuriksi ja taiteeksi Netflix. Mutta ketäänhän ei voi pakottaa mihinkään, ja jokainen aikuinen saa tehdä omat ratkaisunsa.
Silmiä avaavaa kuitenkin kuulla, minkälaisia ihmisiä maailmassa onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä suomalaisia elokuvia, joita tehdään, ei sitten käydä kuitenkaan katsomassa. Mutta itketään elokuvasäätiön kolmen miljoonan budjettikorjausta, se on käytännössä 4-6 elokuvan saama avustus, mukana sellaisia täysosumia, kuten Parvet, jolla oli yhteensä 800 katsojaa, joka on suunnilleen sama, kuin Anna Erikssonin E elokuvan katsojamäärä, edellinen sai 500k€ ja Eriksson 130k€. Käykää elokuvissa.
Eivätkö käy edes niillä passeilla leffoissa.
Täällä yksi joka on käynyt, nyt siirryin Finnkinolta korttelikinoon kun tykkään että pieni on kaunista.
Onneksi nyt näyttää siltä että tulossa ihan kiinnostavia juttuja ja vanhempaakin tuotantoa pyörii seassa jota en ole vielä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen näyttelijä ja suomalaiset elokuvat on aina olleet todella huonoja. Ihmiset menisivät katsomaan hyviä elokuvia.
Ammattilaisena osaisit ehkä kertoa, mikä tekee suomalaisista elokuvista huonoja? Onko se käsikirjoitus, vai onko kyse budjetin ongelmista: hyviä ideoita ei ole rahaa toteuttaa? Vai jokin muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voitte maksaa ihan itse harrastuksenne, vaikka ylimääräisinä veroina. Minä en halua maksaa korkeita veroja, että kaikilla on kaikkea kivaa ilmaiseksi. Minulle riittää Netflix ja 9€ kk maksu.
Suruksi pistää. Että on olemassa ihminen, jolle riittää kulttuuriksi ja taiteeksi Netflix. Mutta ketäänhän ei voi pakottaa mihinkään, ja jokainen aikuinen saa tehdä omat ratkaisunsa.
Hän maksaa Netflixinsä itse. Mitäs jos sinä muiden taiteenystäviesi kanssa maksaisitte myös taiteenne itse ?
Kannattaisiko tehdä sellaisia elokuvia joilla on katsojia (= lipputuloja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän maksaa Netflixinsä itse. Mitäs jos sinä muiden taiteenystäviesi kanssa maksaisitte myös tai
Siitä vaan tekemään peformansseja ja kuvaamaan kännykälle. Sitten vaan ihastelette upeita teoksianne yhdessä ja nautitte.
Eikä maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän maksaa Netflixinsä itse. Mitäs jos sinä m
Mut sit ei sais tukia, apurahoja ja palkintoja 🥺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen näyttelijä ja suomalaiset elokuvat on aina olleet todella huonoja. Ihmiset menisivät katsomaan hyviä elokuvia.
Ammattilaisena osaisit ehkä kertoa, mikä tekee suomalaisista elokuvista huonoja? Onko se käsikirjoitus, vai onko kyse budjetin ongelmista: hyviä ideoita ei ole rahaa toteuttaa? Vai jokin muu.
5 milj köyhää loppuunverotettua ihmistä. voin sanoa sulle, että aika harva perhe suomessa harrastaa perheenä elokuvissa käyntiä. ymmärrä, että suurin osa suomalaisista on äärimmäisen köyhiä. heille riittää netflix. lisäksi kun noiden tuotanto on kuraa, ilman katsojia ja rahaa, ei se koskaan kehitykkään ja vielä vähemmän keinotekoisesti veroeuroilla tuettuna.
Vierailija kirjoitti:
Ei ! Ne ei ole Taidetta....Mitä vähemmän katsojia sen hienompaa taidetta.
Turvallisuushakuisuus on se mikä kiusaa nykyelokuvaa, myös ulkomaista. Voidaan olla kyllä mukarohkeita (esim näytetään suuseksiä) mutta tuokin alkaa olla jo kohta kulunut klisee, näitä naimisia on pakko tunkea joka elokuvaan.
Rohkeutta olisi tehdä jotain mitö kaikki muut eivät jo tee. Nyt sen sijaan liikaa päällekkäistä, mässätään arvotyhjiöllä, merkityksettömyydellä ja vaikka uskottomuudella. Mentäiskö jo eteenpäin tästä? Tai vaikka vähän taaksepäinkin. Jokin tyytyväisen parisuhteen kuvaus olisi tervetullut. Siksi kai Myrskyluodon Maijastakin tykättiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän maksaa Netflixinsä itse. Mitäs jos sinä muiden taiteenystäviesi kanssa maksaisitte myös tai
Hyvä, että maksaa itse eikä esimerkiksi elä veronmaksajien kustannuksella nostaen työttömyys- tai asumistukia.
Maksoin kyllä tv-lupamaksun heti 18. syntymäpäivästäni siihen saakka kuin se oli, samoin "Yle-veroa" en voi vältellä vaikka haluaisinkin (en halua, saan paljon juuri haluamaani sisältöä todella halvalla sieltä, kiitos muiden veronmaksajien).
Olen myös ostanut tutuilta taiteilijoilta riihikuivalla rahalla maalauksia seinilleni. Verot niistäkin on maksettu. Mitä tulee taiteen kuluttamiseen esim. museoissa, on mahdollista, että Museokorttia vuodesta 2016 käyttäneenä en ole maksanut aivan markkinahintaista korvausta saamistani kokemuksista, mutta se lienee vähän samankaltainen asia kuin "Yle-vero" eli kun maksajia on monia, yhdelle jää vähemmän maksettavaa.
En kuuntele äänikirjoja enkä käytä sähkökirjapalveluita, enkä esim. Spotifytä, jotka kaikki maksavat taiteen tekijöille todella pienet korvaukset. Ostan kirjani itse (tai lainaan kirjastoista, jotka tulouttavat kirjastokorvaukset kirjailijoille). Kuuntelemani uuden musiikin ostan cd-levyinä osaksi kirjastoani, josta totuuden nimissä kuuntelen aika paljon vanhaa musiikkia. Mikäli olisi mahdollista samaan tapaan kuin 2000-luvun alussa ostaa elokuvia ja tv-sarjoja (myös kotimaisia) dvd-levyillä, ostaisin niitäkin mielelläni. Konserteissa ja teattereissa käyn ja maksan täydet hinnat lipuista.
Eli taiteenystävänä koen, että maksan "taiteestani" eli kulttuurikokemuksista itse, toki tiedostaen, että monet teatterit ja orkesterit eivät toimi markkinaehtoisesti vaan osittain verovaroilla. Koen olevani siis enemmän verohyödyn saaja kuin menettäjä, mutta nk. iloinen veronmaksaja olen kyllä. Lisäksi pyrin käyttämään sellaisia "palveluja", joista tekijät ja kulttuurintuottajat saavat mahdollisimman paljon korvausta itselleen - eikä niin, että "alustatalouden" omistaja vetää suurimmat siivut välistä (kuten Spotify tai äänikirjapalvelut).
Ja niin, ensimmäinen ikävähenkinen virkkeeni siitä, ettei työttömyyskorvauksista pitäisi maksaa ihmisten Netflix-kuluja, oli provo, jonka tarkoituksena oli saada ajattelemaan sitä, mitä kaikkea muutakin kuin taidetta ja kulttuuria yhteisesti maksamistamme verovaroista maksetaan. Joillekin maksetaan koko elämä ja kaikki kulut, mutta ammattitaiteilijoille ei haluta maksaa mitään. Eikö se ole vähän ristiriitaista.
Tehdään kyllä niin paskoja elokuvia, ettei itketä yhtään. Myrskyluodon Maijaakin hehkutettiin onnesta soikeana ja Mummolaa, jotka molemmat olivat niin ankeita ja tylsiä, että olisivat voineet jäädä tekemättä eikä kukaan olisi kaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi. Ja sen vuoksi esim. Hollywoodista ei ole tullut lähes pariin vuosikymmeneen juurikaan mitään kiinnostavaa. Kun talousosasto laskee, mikä myy, ja viivan alle jäävä tuotto on kaikki kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten Risto Räppääjät? Tosin aikuiset ihmiset alkavat itkeä järkytyksestä, jis tämä fiktiivinen hahmo on väärän värinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukia ja apurahoja tarvitaan siksi, että ihminen voisi maksaa asumisensa ja ruokansa sillä aikaa, kun hän tekee koulutustaan vastaavia töitä. Kun palkkaa ei välttämättä saa.
Miten kannattaisi hoitaa paremmin suomalainen kulttuuri ja sen tuotanto? Ruokaa ja katto tarvitaan sillä aikaa kun työtä tehdään, ja vasta työn valmistuttua voidaan sanoa, onnistuiko se ja onko siitä menestymään.
Taiteilijat ovat viime kädessä yrittäjiä. Meneekö Suomen yrittäjillä miten hyvin?
Vuosittain raviurheilu saa tukea noin 40 miljoonaa euroa. "En näe, että sieltä tulisi mitään uusia innovaatioita, mitä voisi laajemmin yhteiskunnassa hyödyntää", Etlan tutkimusjohtaja Heli Koski sanoo.
----
Vuonna 2024 elokuvasäätiö sai ministeriöltä määrärahoja noin 23,5 miljoonaa euroa, josta valtaosa (17,4 miljoonaa euroa) suunnattiin elokuva- ja sarjatuotantoon.