Annatko ravintolassa tarjoilijalle dippiä?
Suomessa en anna, sitten taas esimerkiksi Intiassa annan melkein joka paikassa paitsi ihan +-tähden huippuhotelleissa (niissä henkilökunta poistuu yleensä paikalla jättämättä tilaisuutta dippaamiseen). Thaimaassa vain poikkeustapauksissa, sillä siellä dipit eivät kuulemma kuulu paikalliseen kulttuuriin.
Joissakin Euroopankin maissa on tullut dipattua (Saksa, Espanja, Latvia, joitakin mainitakseni).
Itse olen Suomessa opiskeluaikana saanut usein dippiä esi. jenkeiltä, joten sielläkin ehkä saattaisin jättää juomarahaa.
Kommentit (10)
Ei kuulu Suomeen, ulkomailla toki annan.
Suomessa palvelu on hinnoissa, samoin muutamassa muussa maassa, jossa on kunnolliset palkat. Muualla täytyykin sitten tipata, mikä on tosi ärsyttävää. Olen kai tottunut liian helpolle Suomessa, kun katsot vaan listasta mitä maksaa ja se on sitten laskun loppusumma. Maailmalla taas saa koko ajan stressata, että tuleeko annettua oikea määrä tippiä ja paljonkos se nyt tuosta loppusummasta. Monissa paikoissa hyvä tarjoilija ei saa edes pitää tippiään, vaan se laitetaan yhteiskassaan, josta kaikki saavat illan lopuksi samansuuruisen osan. 10% on yleensä se minimi ja se onkin tosi helppo laskea loppusummasta, mutta 10% on vaan se mitä perusystävällisyydellä saa, eli enemmän pitäisi antaa. Se on kyllä helppo laskea päässä ja olen tässä vuosien saatosa oppinut laskemaan 15 ja 20%, mutta kyllä tuli yhdellekin perusravintolakäynnille hintaa, kun alkuperäisen hinnan päälle laskettiin vielä tarjoilijalle 20% lisää. 72 dollarin annokset ja juomat maksoivat sitten melkein 87 dollaria ja koska ei ollut kolikoita, piti antaa seuraava tasaraha eli 90 dollaria eikä kehdannut tarjoilijaa juoksuttaa kolmen taalan vuoksi. Oli kyllä ansainnut sen 20% se tarjoilija, mutta kalliiksi se silti tuli.
Millaista dippiä? Jotain majoneesipohjaista vai jotain kasvistahnaa vai mitä?
En Suomessa, eikä ole käteistäkään josta antaa.
Kyllä annan, minulla on aina kurkkumajoneesi, paprika ja aiolidippiä reilusti mukana!
Tippiä siitä että kantaa ruuat pöytään ja kerran kysyy että mitenkäs täällä maistuu?
Kasvoille hierotaan dippinaamio? Ja tippi käteen.
Mielestäni aika hyödytöntä.