Siis kuka voi antaa psykoterapiaa ja kuka lyhytpsykoterapiaa?
Olen masennuspotilaana julkisen terveydenhuollon varassa ainakin nyt hoitopolun alussa. Ihmettelen lääkärin puheiden pohjalta, että miten se nyt oikeasti menee: Kuka ja millä koulutuksella ja ammattinimikkeellä voi antaa psykoterapiaa? Ja kuka ja millä koulutuksella ja ammattinimikkeellä voi antaa lyhytpsykoterapiaa? Onko lyhytpsykoterapian kohdalla jotenkin löyhempää, ettei tarvitsekaan olla Valviran hyväksymä psykoterapeutti antamassa?
Voiko psykiatrinen sairaanhoitaja ilman psykoterapeutin suojattua ammattinimikettä antaa psykoterapiaa tai lyhytpsykoterapiaa? Ja voiko pelkällä psykologin koulutuksella antaa psykoterapiaa tai lyhytpsykoterapiaa?
Kiitos jos joku jaksaa valaista minulle näitä.
Kommentit (6)
Itse olen työterveyshoitaja ja käynyt ratkaisukeskeisen lyhytterapiakoulutuksen, joka kesti 2 v ja saan toimia lyhytterapeuttina, mutta Valviran hyväksymä terapeutti en ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työterveyshoitaja ja käynyt ratkaisukeskeisen lyhytterapiakoulutuksen, joka kesti 2 v ja saan toimia lyhytterapeuttina, mutta Valviran hyväksymä terapeutti en ole.
Eli käytännössä et ole lainkaan psykoterapeutti, etkä saa käyttää paykoterapeutti-nimikettä.
Kiitos vastauksestasi.
Noin itse luulinkin, että asia on näin selvä mitä kirjoitit: "Psykoterapiaa - pitkää tai lyhyttä - saa antaa vain Valviran hyväksymä psykoterapeutti." Jään nyt siihen uskoon, että tuo lause kertoo miten asia on.
Lääkärini höpisi tästä minulle väärää tietoa ja esim. netistä löysin sellaista tietoa, että pelkällä psykologin koulutuksellakin voisi antaa psykoterapiaa...
Lyhytterapia ei ole millään tasolla psykoterapiaa.
Lyhytterapeutiksi voi opiskella verkossa, 30 op. Myös Antti Tuisku on lyhytterapautti nykyään.
Psykoterapiaa - pitkää tai lyhyttä - saa antaa vain Valviran hyväksymä psykoterapeutti. Psykoterapiakoulutukseen vaaditaan tietty pohjakoulutus, esim. lääkäri, psykologi, sairaanhoitaja jne. Lyhytterapiaa taas voi antaa (jonkinlaisen) lyhytterapiakoulutuksen käynyt henkilö, pohjakoulutuksen osalta on löyhempää. "Terapeutti" ei ole samalla tavalla suojattu ammattinimike kuin psykoterapeutti. Itse olen psykologi, joka on käynyt myös kognitiivisen lyhytterapeutin koulutuksen. En ole kuitenkaan pätevä tekemään psykoterapiaa.