Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvä suoli eli IBS-elämän pilaava vaiva jota ihmiset eivät ymmärrä. Kysytään että eikö siihen ole lääkettä tai leikkausta

Vierailija
04.10.2025 |

Tyrkytetään kahvipöydässä jotain mokkapaloja että "kyllä sinä nyt yhden voit ottaa" jne jne.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. 

Juon kahvilassa teetä,kun muut juovat makukahveja ja syövät kakkua.

Joskus se teekin on liikaa ja syöksyn maha krampaten vessaan.

Hyvinä päivinä "vain" piereskelen tukkeutuneen viemärin hajuisia paukkuja.

Poltan tupakkaa, koska se auttaa vatsaani. Ihan lääkäri on minulle sanonut että hän ei näin saisi sanoa,mutta kannattaa jatkaa tupakointia jo se pitää vatsan rauhallisena.

Stressi pahentaa tätä mutta koska pelkään vatsani menevän sekaisin,olen jatkuvassa stressikierteessä.

Laukussa on aina puhtaat alushousut ja kosteuspyyhkeitä.

Ihan ohiksena, onko sun suoli tähystetty? Mietin vain tuota tupakkaa...Haavaiseen pakusuolentulehdukseen se voi jopa auttaa. Chronin tautiin taas päin vastoin. 

Vierailija
22/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIssä tyrkytetään ilmasta ruokaa tuolla tavalla? 

sinnehä  pitää mennä heti istuskeleen.

No juhlissa/kylässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua syömään,jos olemme shoppailemassa. En halua lomareissulle. Tai haluan,mutten voi. Saatan joutua perumaan sovitut tapaamiset,jos maha menee sekaisin. Ja sitten kysellään "eikö oo mitään pilleriä jonka voisit ottaa?"Toki on ,Imodiuma esimerkiksi. Mutta se on väliaikainen  ratkaisu,ei parannuskeino. Elämä pyörii vessarallin ympärillä. Tiedän kotikaupungissani parhaat paikat johon juosta ulkona ripuloimaan,ellei vessaan ehdi. 

Moni tuntuu sotkevan  tämän Chrohnin tautiin,jossa hoito  usein avanne tai keliakiaan,jossa vältellään gluteenia.  Mutta tämä  harmaa alue josta lääkäritkään eivät aina tiedä, mitä sanoa potilaille. 

Ap

Crohnin tauti on about sata kertaa pahempi ja vakavampi kuin IBS. 

Varmaan jokainen tietää, että crohnin tauti on vakava tauti, mutta eikö tässä pointti ollut juurikin se, että ihmiset eivät tajua, että ibs ei ole samanlaisia hoitoja! 

Minä ymmärrän kyllä ap:ta aivan hyvin ja luulisi jokaisen suolistosairaan ymmärtävän sen, miten ärsyttävää on se, että joutuu suunnittelemaan elämäänsä vessan mukaan. Oli syy mikä vain. 

Vierailija
24/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. 

Poltan tupakkaa, koska se auttaa vatsaani. Ihan lääkäri on minulle sanonut että hän ei näin saisi sanoa,mutta kannattaa jatkaa tupakointia jo se pitää vatsan rauhallisena.

Stressi pahentaa tätä mutta koska pelkään vatsani menevän sekaisin,olen jatkuvassa stressikierteessä.

Ihan ohiksena, onko sun suoli tähystetty? Mietin vain tuota tupakkaa...Haavaiseen pakusuolentulehdukseen se voi jopa auttaa. Chronin tautiin taas päin vastoin. 

Tai Colitikseen.

Vierailija
25/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on fodmap-ruokavalio ja en syö muita leipätuotteita kuin vain kauraa sisältäviä tuotteita. En lisää ruokiin mitään muita sipuleita kuin ruohosipulia, en syö omenaa, vesimelonia, aprikoosia, päärynä yms. Voin syödä appelsiinia ja banaania. En syö maustettuja ruokia yms.

Vierailija
26/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä koska se alkoi ja mitä silloin tapahtui, jos muistaa. Näyttääkö verikoe maksaa ja sappea. Sappikivet tilanne? Vai kapan ruoka-aineet ongelmana. Mausteet. Stressiä vähemmälle, onko unta tarpeeksi. Pitää miettiä ja tutkia itsekin. Tai onko allergiat. Vaikeaa se ellei mahdotonta, jos oireet päällä, harmittaa vaan. Entä mikä bakteerien tasapaino. Väärä maitohappobakteeri ei korjaa. Vatsahapot, liikaa vai vähän, toimiiko. Mikä leipä ja juusto. Väärä juustokin ärsyttää. Ei vehnää liikaa tai kahvia.

Vierailija
27/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää nää muut suolistosairaat, jotka tässäKIN ketjussa tulevat vähättelemään oireitamme. Joo, IBS on "vain" toiminnallinen vaiva, mutta sen oireet ovat 100% oikeita. Pahoina kausina osa joutuu jopa nesteytykseen ym. 

Vierailija
28/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. 

Tee on monelle tosi paha vatsankiristäjä.

Samoin hiilihappovedet, banaani, sipulit (varsinkin valko) makeutusaineet, peruna, gluteeni.

Makeutusaineita on varsinkin kaiken maailman pastilleissa ja rahkoissa.

Rahkat teen itse.

Syön gluteenittomia kauraleipiä, ruista ei kestä sisukset.

Kaikki mausteet, pahimmat kaneli, chili.

Punanenliha hidastuttaa suolen toimintaa ( ibsin ripuli-kovavatsa vaihtelu)  Syön vain kalaa, broileria ja kalkkunaa.

Nää jätin pois, suoli parani.

Vierailija
29/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten edes terveysvakuutusta ei saa, jos on IBC eli sellainen vaiva se on.

Vierailija
30/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on fodmap-ruokavalio ja en syö muita leipätuotteita kuin vain kauraa sisältäviä tuotteita. En lisää ruokiin mitään muita sipuleita kuin ruohosipulia, en syö omenaa, vesimelonia, aprikoosia, päärynä yms. Voin syödä appelsiinia ja banaania. En syö maustettuja ruokia yms.

tiedät varmaan, että noita ruokarajoitteita ei pidä noudattaa pitkään. tulee pyrkiä vähentämään rajoitteita ja syömään monipuolisesti heti kun vatsa sallii. fodmap ei ole loppuelämän ruokavalio.

Vierailija
31/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että kohdunpoiston jälkeen suolikin parani juonittelemasta.

Osittain siis jotain naistenvaivoja, että kramppaa koko alavatsa.

Supistuksissahan tulee ripuli housuun jne.

Vierailija
32/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle ibs-potilaista auttaa psyllium.

Vierailija
33/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS:ssä kaikki karkit ja makeuttamisaineet aiheuttavat kipua ja vatsa menee ihan kuralle.

Vierailija
34/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tiedät varmaan, että noita ruokarajoitteita ei pidä noudattaa pitkään. tulee pyrkiä vähentämään rajoitteita ja syömään monipuolisesti heti kun vatsa sallii. fodmap ei ole loppuelämän ruokavalio.

Joo mutta olen jo pitkään noudattanut tätä kuuria ja kävin juuri lääkärissä ja hän suositteli jatkamaan sitä, koska on pakko.

Vierailija
35/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on yleinen vaiva. Siihen löytyy esim apteekista apua 

Vierailija
36/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta olen jo pitkään noudattanut tätä kuuria ja kävin juuri lääkärissä ja hän suositteli jatkamaan sitä, koska on pakko.

joo, kakka homma, niin sanotusti. tsemppii.

Vierailija
37/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalle ibs-potilaista auttaa psyllium.

Se aiheuttaa kipua joillekin. Neste ei auta. Joku muu valmiste jos ummetusta. Nesteitä ja kuitua.

Vierailija
38/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta ei siihen ole oikein mitään lääkettä. On jotain valmisteita/lääkkeitä, mutta ne eivät auta kaikkia.

Vierailija
39/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko syönyt paljon elämäsi aikana Mäkkäri-ruokaa ja Cokista?

Vierailija
40/53 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joillekin löytyy, joillekin ei.

maitohappobakteerit, piparminttuöljy, psyllium. näitä voi koittaa, ne joko auttaa tai ei auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi