Ärtyvä suoli eli IBS-elämän pilaava vaiva jota ihmiset eivät ymmärrä. Kysytään että eikö siihen ole lääkettä tai leikkausta
Tyrkytetään kahvipöydässä jotain mokkapaloja että "kyllä sinä nyt yhden voit ottaa" jne jne.
Kommentit (53)
Mitä sitten? Eihän monet tunne eri sairauksien hoitoja, ellei heillä tai läheisillä ole omaa kokemusta. Pitäisikö muka tuntea?
Sairaudet johtuvat suurimmaksi osaksi omista valinnoista.
Ootko varma että sulla ei ole SIBO tai Candida Overgrowth? Kannattaa katsoa youtubesta kanavaa Dr. Eric Berg, hän tietää asiasta paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Eihän monet tunne eri sairauksien hoitoja, ellei heillä tai läheisillä ole omaa kokemusta. Pitäisikö muka tuntea?
Olen sanonut ettei muu auta kuin varoa mitä syö ja pitää huoli,että vessa on lähellä. Silti kysellään että "kai nyt joku lääke on on tai jotain voidaan leikata? " Ei,ei ole parantavaa pilleriä. Toki maitohalppobakteereja voi kokeilla.
Ap
On hienoa olla töissä avokonttorissa IBS:n kanssa, onneksi voi pitää myös etäpäiviä.
Olen sairaseläkkeellä kroonisten jatkuvien ilmavaivojen takia. Pyllystäni kuuluu 24/7 kovaa rutinaa ja suhahduksia. Samalla ympäristöön laajalle alueelle leviää todella pahan hajuinen kaasupilvi.Kysynkin teiltä rakkaat kanssaeläjät, että voisitteko tästä huolimatta seurustella kanssani? Oon siis keski-ikäinen nainen.
Ap
Joo minäkin päätän itse mitä syön ja minkä verran. En pidä tyrkyttämisestä enkä siitä että syömisiäni vahditaan ja kommentoidaan.
Ymmärrän sinua. Minulla on sama vaiva. Lisäksi on laktoosi-intoleranssi. Tyrkytetään tavallista maitoa. Usein en viitsi selitellä, vaan otan jotain vähän ja toivon, ettei vatsa tulisi kipeäksi.
En pysty syömään viinimarjoja, koska ovat happamia. Käsketään istuttamaan toisellainen viinimarja, koska on makeampi yms.
Kokeile ferritiiniä! Minulla auttoi monenlaiseen vaivaan, migreenistä sydäntykytyksiin ts. Saa netistä ilman reseptiä.
En halua syömään,jos olemme shoppailemassa. En halua lomareissulle. Tai haluan,mutten voi. Saatan joutua perumaan sovitut tapaamiset,jos maha menee sekaisin. Ja sitten kysellään "eikö oo mitään pilleriä jonka voisit ottaa?"Toki on ,Imodiuma esimerkiksi. Mutta se on väliaikainen ratkaisu,ei parannuskeino. Elämä pyörii vessarallin ympärillä. Tiedän kotikaupungissani parhaat paikat johon juosta ulkona ripuloimaan,ellei vessaan ehdi.
Moni tuntuu sotkevan tämän Chrohnin tautiin,jossa hoito usein avanne tai keliakiaan,jossa vältellään gluteenia. Mutta tämä harmaa alue josta lääkäritkään eivät aina tiedä, mitä sanoa potilaille.
Ap
Minulla on kyllä IBS, mutta voin ihan hyvin syödä mokkapaloja, että on mahdotonta ihmisten tietää kenellä maha ärtyy mistäkin vai kursaillaanko muuten vain.
Itsellä joskus ärtyy maha pahasti ruisleivästä, joskus ei ollenkaan. Sipuli aiheuttaa ilmavaivoja ja mahakipua, joskus ei. Joskus voi syödä kaikkea eikä häiritse ja joskus ihan sama mitä syö, niin vatsakivut on kamalat. Stressi vaikuttaa myös, maha menee kuralle stressatessa ja sitten ei kestä nekään ruoka-aineet sisällä, jotka normaalisti pysyisi.
Vaippahousut on keksitty. Turhaa huomionhakua taas.
Vierailija kirjoitti:
Ok.
T. IBD
Mikä tämän kommentin tarkoitus oli? Ihan höpö. Tiedät varmaan itsekin, että aika monella ibd:llä on myös ibs? Vai etkö tiedä? No minulla ainakin on molemmat. Todennäköisesti niin myös sinulla.
Vierailija kirjoitti:
En halua syömään,jos olemme shoppailemassa. En halua lomareissulle. Tai haluan,mutten voi. Saatan joutua perumaan sovitut tapaamiset,jos maha menee sekaisin. Ja sitten kysellään "eikö oo mitään pilleriä jonka voisit ottaa?"Toki on ,Imodiuma esimerkiksi. Mutta se on väliaikainen ratkaisu,ei parannuskeino. Elämä pyörii vessarallin ympärillä. Tiedän kotikaupungissani parhaat paikat johon juosta ulkona ripuloimaan,ellei vessaan ehdi.
Moni tuntuu sotkevan tämän Chrohnin tautiin,jossa hoito usein avanne tai keliakiaan,jossa vältellään gluteenia. Mutta tämä harmaa alue josta lääkäritkään eivät aina tiedä, mitä sanoa potilaille.
Ap
Crohnin tauti on about sata kertaa pahempi ja vakavampi kuin IBS.
Tiedän tunteen.
Juon kahvilassa teetä,kun muut juovat makukahveja ja syövät kakkua.
Joskus se teekin on liikaa ja syöksyn maha krampaten vessaan.
Hyvinä päivinä "vain" piereskelen tukkeutuneen viemärin hajuisia paukkuja.
Poltan tupakkaa, koska se auttaa vatsaani. Ihan lääkäri on minulle sanonut että hän ei näin saisi sanoa,mutta kannattaa jatkaa tupakointia jo se pitää vatsan rauhallisena.
Stressi pahentaa tätä mutta koska pelkään vatsani menevän sekaisin,olen jatkuvassa stressikierteessä.
Laukussa on aina puhtaat alushousut ja kosteuspyyhkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaippahousut on keksitty. Turhaa huomionhakua taas.
No ei todellakaan ole. Vatsa voi tulla kamalan kipeäksi ja vaivata monta päivää. Peräaukko kipeytyy, koska uloste on niin väkevää yms. Mieluummin olisi huomaamaton tämän tautini kanssa.
MIssä tyrkytetään ilmasta ruokaa tuolla tavalla?
sinnehä pitää mennä heti istuskeleen.
Ohis. Tyrkyttäjät on ihan v*tun ärsyttäviä muutenkin.
Kerran olin kylässä missä tarjoiltiin kalakeittoa. Kerroin etten syö kalaa ja sanoin et pärjään kyllä, kiitos ja syökää te vaan...
Kävin vessassa ja isäntä oli sillä välin laittanut lautasellisen paikalleni.
"Maista nyt tätä, on niiiin herkkua. Et voi tietää jne"
Olen 58v. Tiedän jo että mistä pidän ja mistä en. Ajattelen että tässä iässä kyllä syön ihan mitä itse valitsen.
Oli vähän jäätävä tunnelma kun työnsin lautasellisen vaan sivuun