Testamentti - miten, kenelle
Testamentin tekijöiltä neuvoja kyselen: keneen otan yhteyttä ensin, miten luonnostelen testamentin? Olen tullut päätökseen, että en halua jättää itsestäni perintöä yhteyttä pitämättömille sisaruksilleni, enkä heidän lapsilleen. En myöskään vanhemmilleni, jos sattuisin kuolemaan ennen heitä. Enkä missään nimessä puolisolleni, ja lopulta hänen kauttaan hänen perillisilleen - jos sattuisin kuolemaan myös ennen häntä. Mieluummin testamenttaan omaisuuden kodittomille eläimille.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin pankin lakimiehelle ja lisäksi lähetin tetoja sähköpostitse. Sitten hän laittoi minulle testamenttiluonnoksen luettavaksi, korjasin siihen jotain kohtia ja sen jälkeen menin konttoriin allekirjoittamaan testamentin. Luonnonsuojeluun menee omaisuuteni aikanaan. Helppo prosessi oli.
Olisiko sinulla rintaperillisiä olemassa, potentiaalisesti? Onko heidät huomioitava testamentissa, vai hoitaako juristi tuon tekstipuolen hänelle annettujen tietojen perusteella..?
Jos jollain on tietoa vielä tuosta edunvalvonnasta, niin sekin kiinnostaa. Ja mahdolliset hautajaistoiveet :)
Pankki ei huolehdi edunvalvonnasta. Juristi voi kyllä edunvalvontavaltuutuksen kirjoittaa. Siihen löytyy netistä pohjia. Silti olisi hyvä tarkistuttaa se juristilla varsinkin silloin, jos edunvalvojan haltuun tulee myös omaisuutta eikä se ole pelkkää laskujen maksamista.
Pankin lakimies on helpoin. Sisarukset ja vanhemmat voi ohittaa testamentilla, mutta heidän tulee kuolemasi jälkeen hyväksyä tai kiistää testamentti. Eli tahtosi toteutuminen riippuu heidän ahneudestaan. Puolison tai hänen perillisensä voit jättää perinnöttömäksi suoraan. Avio-ositus kyllä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin pankin lakimiehelle ja lisäksi lähetin tetoja sähköpostitse. Sitten hän laittoi minulle testamenttiluonnoksen luettavaksi, korjasin siihen jotain kohtia ja sen jälkeen menin konttoriin allekirjoittamaan testamentin. Luonnonsuojeluun menee omaisuuteni aikanaan. Helppo prosessi oli.
Olisiko sinulla rintaperillisiä olemassa, potentiaalisesti? Onko heidät huomioitava testamentissa, vai hoitaako juristi tuon tekstipuolen hänelle annettujen tietojen perusteella..?
Jos jollain on tietoa vielä tuosta edunvalvonnasta, niin sekin kiinnostaa. Ja mahdolliset hautajaistoiveet :)
Voit tehdä hautausstoimiston kanssa hautaussopimuksen. Siinä määritellään hautaustapa, -paikka, arkku, kivi, kukat yms. Voivat hoitaa myös muistotilaisuuden. Minulla on tällainen, ei jää lasten murheeksi.
Kreikan kissat esim; Milla Marian rescue Rodos, Romanian koirat jne.jne
Ihmisten pahuus on vain lisii, eläimet tarvitsee enemmän apua.
Testamentti valtiokonttoriin.
Mieluumin video sellainen. Nuo paperiset tahtoo hävitä, jos pankit lopettaa tai asuntoa tyhjennetään.
Vierailija kirjoitti:
Pankin lakimies on helpoin. Sisarukset ja vanhemmat voi ohittaa testamentilla, mutta heidän tulee kuolemasi jälkeen hyväksyä tai kiistää testamentti. Eli tahtosi toteutuminen riippuu heidän ahneudestaan. Puolison tai hänen perillisensä voit jättää perinnöttömäksi suoraan. Avio-ositus kyllä tehdään.
Oikeesti? Mitä väliä sitten jollain testamentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti? Mitä väliä sitten jollain testamentilla.
No useimmat haluu kunnioittaa vainajan tahtoa, eivätkä lähde kiistämään. Olen itse hyväksynyt kahden veljeni testamentit. Toinen jätti kaikki avopuolisolleen, toinen yhdistykselle, jos aktiivijäsenenä. Miksi oisin kiistänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän epätarkasti sanottu. Sisarusten ja vanhempien ei tarvitse varsinaisesti hyväksyä testamenttia. Hyväksyntä yleensä pyydetään siksi, että se nopeuttaa perinnön jakamista. Ilman hyväksyntää pitää odottaa puoli vuotta siltä varalta, että joku vie oikeuteen testamentin kiistämisen.
Sisaruksilla ja vanhemmilla on kyllä mahdollisuus kiistää testamentti, mutta se vaatii oikeuskanteen nostamista eikä kiistämisellä ole mitään läpimenomahdollisuutta, ellei voida osoittaa jotain selvää virhettä tai esim. sitä, että testamentin tekijä ei enää ymmärtänyt, mitä hän oli tekemässä.
Ei saa, koska on oltava samaan aikaan allekirjoittamassa kaksi esteetöntä todistajaa. Periaatteessa voi ihan itse omin käsin kirjoittaa, mutta todistajien on oltava läsnä.