Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiskunnassa on jotenkin synkän odottava tunnelma

Vierailija
04.10.2025 |

Jotenkin on sellainen kutina, että jotain pahaa on tulossa lähivuosina,sotaa tai lamaa tai molempia. Muilla samat aistimukset?

Kommentit (235)

Vierailija
201/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jotakin aina jossakin vaiheessa sattuu. Nyt odotan lähinnä että Orpon hallitus on historiaa, sillä ei hän tajua erota kun on niin typerä ja jolle kaikki nauraa.

Vierailija
202/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnelma on odottava, mutta pahan tapahtuminen on jo alkanut.

1990-luvun alun lamassakin oli jotain toivoa paremmasta huomisesta, esimerkiksi EU:hun liittymiseltä odotettiin jotain, vaikkei ollut vielä selvää, että se tulisi kansanäänestyksessä voittamaan. Se oli iso asia, siitä puhuttiin paljon eikä todellakaan oltu samaa mieltä. Joku saattoi ehkä kärjistäen puhua kansan kahtiajakautumisesta, mutta ei ollut ilmapiiri lähelläkään sitä mitä nykyään. Vientiin panostettiin ja tämä kantoi hedelmää.

Nykytilanne on kaikista suunnista synkkä. En toivonpilkahduksia missään. Tosiasioilta voi sulkea silmänsä ja uskotella, että kaikki on vaan kemian pelottelua ja hysteriaa, jos se helpottaa. Itse olen vetänyt kulutuksen niin minimiin kuin pystyn, jotta pystyn jonkinlaisen pääoman turvin siirtymään muutaman vuoden sisällä muualle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistohallituksen kaudelta ei muuta voi odottaa. Mutta hallitus vaihtuu meillä, jenkeissä ja itänaapurissakin ennen pitkää, ja synkkyys väistyy. Ei siinä sen kummempia tarvita.

Vierailija
204/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doom & gloom! Think positive!!

Jos haluaa jotain positiivista suuren maailman tilasta löytää niin: Putin, Trump ja muut pöllöt ei elä ikuisesti.

Sitten kun ruohoa pukkaa voi olla joku parempi henkilö vallan kahvassa. Mikään ei ole ikuista!

Venäjä romahti jo kerran mun elinaikana, todennäköisyys että se tapahtuu uudestaan on korkea.

Vierailija
205/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa jotain positiivista suuren maailman tilasta löytää niin: Putin, Trump ja muut pöllöt ei elä ikuisesti.

Sitten kun ruohoa pukkaa voi olla joku parempi henkilö vallan kahvassa. Mikään ei ole ikuista!

Venäjä romahti jo kerran mun elinaikana, todennäköisyys että se tapahtuu uudestaan on korkea.

Venäjä on romahtanut jo kaksi kertaa viimeisen sadan vuoden aikana. Uuden romahduksen todennäköisyys lähiaikoina on siin varsin korkea.

Vierailija
206/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jo lama. Ja hybridi-käyntiä.

Vierailija
207/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjä on romahtanut jo kaksi kertaa viimeisen sadan vuoden aikana. Uuden romahduksen todennäköisyys lähiaikoina on siin varsin korkea.

Jos tarkoitat tsaarinvallan romahdusta ja kommunistien valtaannousua, niin näistä tapahtumista on yli sata vuotta. Viimeisimmän sadan vuoden aikana on tapahtunut vain Neuvostoliiton romahdus. Venäjän historian näkökulmasta Neuvostoliitto olikin lyhyt välivaihe ja nyt on palattu kestävään normaaliin. Valtataisteluja mahtuu tsaarien välille, mutta valtakunta säilyy.

Venäjä ei romahda, koska muut Yhdysvallat ja Kiina eivät anna sellaisen tapahtua. Sillä olisi aivan liian arvaamattomat seuraukset. Jenkit ei halunneet myöskään Neuvostoliiton romahtavan - he halusivat sen vain olevan heikompi kuin he.

Vierailija
208/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luohan se toki synkän odottavaa tunnelmaa yhteiskuntaan kun kuskin pukilla olijat ajavat täyttä vauhtia jyrkänteen reunaa kohti ja hokevat samalla että kohta kääntyy suunta.

Vierailija
209/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat tsaarinvallan romahdusta ja kommunistien valtaannousua, niin näistä tapahtumista on yli sata vuotta. Viimeisimmän sadan vuoden aikana on tapahtunut vain Neuvostoliiton romahdus. Venäjän historian näkökulmasta Neuvostoliitto olikin lyhyt välivaihe ja nyt on palattu kestävään normaaliin. Valtatai

Neuvostoliitto kesti kuitenkin noin 80 vuotta, että en sanoisi olevan mikään lyhyt kokeilu. Stalin tapatti 40 miljoonaa ihmistä. Sikälimikäli että epäonnistunut kokeilu. Sosialidemokratia upotti kyntensä kuitenkin suurimpaan osaan maailman maita. 

Vierailija
210/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat tsaarinvallan romahdusta ja kommunistien valtaannousua, niin näistä tapahtumista on yli sata vuotta. Viimeisimmän sadan vuoden aikana on tapahtunut vain Neuvostoliiton romahdus. Venäjän historian näkökulmasta Neuvostoliitto olikin lyhyt välivaihe ja nyt on palattu kestävään normaaliin. Valtatai

Aikamoista yleistämistä muutenkin sinulla Neuvostoliiton historiasta. Siellä on ollut olemassa olonsa aikana eri kausia ja vaiheita. Niinkuin vaikkapa Yhdysvalloissa. Me emme ehkä tiedä siitä ja se ei ole meille länsimaissa kiintoisaa. Neuvostiliitto oli sulki tiedon välittämisen länsimaihin. 

Vierailija
211/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan lukea enemmän Venäjän historiasta. Se ei romahda mihinkään. Taipua se voi, mutta romahdus - en usko. Tsaarikaudella syntyi kapina, koska oli kova nälänhätä. Pietarin kaduilla syötiin hevosen ulostetta nälkään. Muutos oli kypsä. 

Vierailija
212/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putin jatkaa niin kauan, kun terveys kestää. Vallasta ei luovu muuten. Siellä on meneillään puhdistuksia valtapiireissä. Putin voi elää vielä 20 vuotta. 

Vierailija
213/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luohan se toki synkän odottavaa tunnelmaa yhteiskuntaan kun kuskin pukilla olijat ajavat täyttä vauhtia jyrkänteen reunaa kohti ja hokevat samalla että kohta kääntyy suunta.

Suomessa on mennyt jo pitkään huonosti. Kolmen hallituksen tekosia. Sote, sodat ja pandemia. 

Olen silti positiivinen Suomen tulevaisuudesta. Tulee sellainen kevyt olo. Samanlainen olo minulla on oli mustana joulukuuna 2008. Sanottiin, että tammikuussa maailmantalous romahtaa. Ostin asunnon silloin. 

Vierailija
214/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikamoista yleistämistä muutenkin sinulla Neuvostoliiton historiasta. Siellä on ollut olemassa olonsa aikana eri kausia ja vaiheita. Niinkuin vaikkapa Yhdysvalloissa. Me emme ehkä tiedä siitä ja se ei ole meille länsimaissa kiintoisaa. Neuvostiliitto oli sulki tiedon välittämisen länsimaihin."

On eri vaiheita, joo, mutta 70-80 vuotta on koko Venäjän historiassa lyhyt aika. Kommunismi muuttui nopeasti autoritaariseksi systeemiksi mikä ei sekään niin kaukana ole Venäjän historian huomattavasti pidemmästä ajanjaksoista. Ei ole nykyiseen luvassa mitään ihmeellisempää romahdusta. Putin ei varmaan saa laajennettua Venäjää elinaikanaan, ei ainakaan paljoa. Putinin jälkeen tulee vaan toinen tyyppi. Ei ole realismia kuvitella, että se olisi jokin länsimielinen maltillinen liberaali.

Vierailija
215/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa paska provo.

Venäjä on jo sodassa huonolla menestyksellä ja Suomessa paska hallitus, mikä yrittää saada aikaan lamaa.

Joten ei mitään uutta.

Eihän sen pakko ryc ca olla yksinään. Onhan tuolla kiinaa ja Intiaa jos samoilla aikeilla. 

Vierailija
216/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on mennyt jo pitkään huonosti. Kolmen hallituksen tekosia. Sote, sodat ja pandemia. 

Olen silti positiivinen Suomen tulevaisuudesta. Tulee sellainen kevyt olo. Samanlainen olo minulla on oli mustana joulukuuna 2008. Sanottiin, että tammikuussa maailmantalous romahtaa. Ostin asunnon silloin. 

Minä en tainnut edes tajuta, että joulu 2008 olisi ollut musta. Itselläni pyyhki silloin hyvin. 2008 oli melko pieni taantuma verrattuna nykyiseen.

Vierailija
217/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokonemaailma vie työt ja rahat kertyy yhö harvemmille tämän vuoksi. Mistä muille elanto?

Sota siirtyy myös muualle kuin Ukrainaan. Mahdollisesti Suomeen. 

Pelottavia asioita. Mutta kyllä lapsia kannattaa silti aina tehdä. Heistä on tulevaisuus ja ilo. 

Vierailija
218/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole pannut merkille mitään. Älkää marinoituko pelkouutisissanne liikaa tai ottako niitä tosissaan  :D

Vierailija
219/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne muutetaan koko ajan. Muuttajat ei sopeudu eikä työllisty kuin harvat. Toisaalta ne harvat kilpailevat suomalaisten kanssa vähistä pienen koulutuksen töistä. Mitä seuraa. 

Vierailija
220/235 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole pannut merkille mitään. Älkää marinoituko pelkouutisissanne liikaa tai ottako niitä tosissaan  :D

Juu etkä tule missään vaiheessa muutenkaan huomaamaan yhtään mitään. Kaikki on hyvin ja juuri niin kuin ne ovat olleet aina ennenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi