Miten on mahdollista, että terapian aikana oireet voimistuvat?
Juttelin pitkästä aikaa kaverin kanssa, joka on käynyt terapiassa muutaman vuoden ajan. Ensin ajattelin, että kuvittelenkohan nyt vain, vai onko tuolla kaverilla ihan harhaisia puheita. Mitä pidemmälle juttu eteni, niin sitä selvemmäksi tuli, että en kuvittele. Vaan hänelle on todellakin tuon terapiajaksonsa aikana tullut harhaisia puheita, joita hän ei edes peittele. Ei noita ollut aiemmin. Harhaisiksi ne tiedän siitä, että hän väittää minun haluavan hänelle sitä ja tätä pahaa. Ja väittää minun sanoneen niin, vaikka en todellakaan ole sanonut, en edes mitään sinne päin, enkä mitään minkä voisi jollain järjellä tulkita niin.
Miten on mahdollista, että terapian aikana alkaa tuollainen oireilu? Tai jos sitä on ollut, niin sitä ei niin huomannut, mutta nykyään oireilu on huomattavaa.
Ymmärrän, että oireilussakin voi olla terapian aikana aaltoja ja vaihtelua. Mutta terapiaa on takana jo useampi vuosi, ja vain huonompaan näyttää menneen. Mitä ihmettä?!
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että kaverisi on sairastumassa niin, että terapia ei siihen voi edes auttaa.
Lyhyt viesti, mutta laittoi pohtimaan. Jos hänellä on sairaus puhkeamassa tai pahenemassa, niin se ehkä tapahtuisi joka tapauksessa, oli terapiaa tai ei. Onhan tuokin mahdollista, en ihan tuosta näkökulmasta ole ajatellut, että kyse voisi olla ihan uudestakin sairaudesta, vaikka oireiden pahenemisen olen huomannutkin.
Oletteko sitä mieltä, että terapia ei auta vakavampiin mielen sairauksiin, kuten skitsofreniaan, kaksisuuntaiseen, psykoosisairauksiin, jne?
Itse olen tuota mieltä, että ei terapia noille sairauksille mitään isommin voi. Terapia on suunniteltu enemmänkin esimerkiksi lievälle masennukselle tai lievälle ahdistukselle.
Ja siten tosiaan, jos ystävä on sairastumassa johonkin vakavampaan, joka on aiemmin hänellä pysynyt vielä piilossa eli ollut lievää, mutta on nyt pahenemassa, niin eihän terapiassa käyminen sairastumista estä tai siltä pelasta. Sairastuminen tapahtuu terapiasta huolimatta. Eikä terapia sellaiseen välttämättä pure.
Ap
Voi olla että kaverisi on sairastumassa niin, että terapia ei siihen voi edes auttaa.