Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on juurekset huippuhalpoja! Meinaatko hamstrata / tehdä jotain säilyvää niistä?

Vierailija
04.10.2025 |

https://www.valio.fi/reseptit/samettinen-aura-punajuurikeitto/

Mulla listalla tuo aura-punajuurikeitto jota ajattelin tehdä kaksinkertaisen annoksen ja pakastaa evääksi vuoden varrelle. Juuri sain pakastimesta edelliset keitokset syötyä pois (kukkakaalikeitto ja tomaattikeitto).

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen paahdoin uunissa juureksia lisukkeeksi päivälliselle ja siitä riittää lisuketta kolmeksi päiväksi. Ensi viikon alkupuolella teen jotain muuta ruokaa kuin juureksia, mutta ensi viikonlopuksi voisin tehdä vaikka juurespyttäriä. Syön todella paljon juureksia syksyllä ja talvella, kesällä menee paljon uuden sadon porkkanaa, mutta perunaa syön niukasti koska se nostaa helposti vereni sokeriarvoa. Juurekset ovat edullisia, terveellisiä ja monikäyttöistä ruokaa.

Vierailija
42/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio, kyllästyttää juuresten jatkuva tuputus. Olen kokeillut tehdä noista itsekin vaikka mitä, mutta en pidä juuresten makeudesta, muutenkin jotenkin raskasta ja tunkkaista ruokaa. Mieluummin raikkaita salaatteja ja muita vihreitä kasviksia.

Miten sä niistä makeita saat.

Lanttua ja porkkanaa voi käyttää salaateissakin btw. Ei oo pakko laittaa rusinoita sekaan

Onhan ne makeita, noin perusluonteeltaan, mutta jos osaa edes etäisesti ruokaa laittaa, niin maustamisella se makeus taittuu oman suun mukaiseen suuntaan. Mä en esim syö joululaatikoita koska ne on makuuni liian makeita, mutta ei mulla silti ole ongelmaa tehdä hyvää raikasta ruokaa mistään juureksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio, kyllästyttää juuresten jatkuva tuputus. Olen kokeillut tehdä noista itsekin vaikka mitä, mutta en pidä juuresten makeudesta, muutenkin jotenkin raskasta ja tunkkaista ruokaa. Mieluummin raikkaita salaatteja ja muita vihreitä kasviksia.

Lanttua ja porkkanaa voi käyttää salaateissakin btw. Ei oo pakko laittaa rusinoita sekaan

Onhan ne makeita, noin perusluonteeltaan, mutta jos osaa edes etäisesti ruokaa laittaa, niin maustamisella se makeus taittuu oman suun mukaiseen suuntaan. Mä en esim syö joululaatikoita koska ne on makuuni liian makeita, mutta ei mulla silti ole ongelmaa tehdä hyvää raikasta ruokaa mistään juureksesta.

Joululaatikoiden ohjeeseen kuuluu laittaa siirappia. Tai no, perunalaatikko oikeaoppisesti pitäis imeltää niinkuin mämmi

Vierailija
44/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Mitähän kiukkua tänin faktan toteaminen ihmisissä aiheuttaa, kun alanuolia sataa muttei mitään vastauksia

Ihmisiä ärsyttää etteivät itse osanneet järkeillä tuota syytä, vaan apinamaisesti kuvittelivat punajuuren itsessään aiheuttavan ruokamyrkytyksiä

Vierailija
45/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maistaakohan ihmiset nämä eri tavalla? Itselle nämä on kyllä aina ollut melko makean makuista, erilaisia maustamis/valmistustapoja olen kyllä kokeillut. Edullista ruokaa toki ovat ja olen siksi kokeillut, mutta ei näistä mitään omaa suosikkia ole ikävä kyllä tullut. Parhaiten uppoaa sosekeittoihin, mutta jos punajuurta laittaa yhtään liikaa niin lopputulos on liian makeaa omaan makuun ja uunijuurekset maistuu aina liian makeilta.

Vierailija
46/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maistaakohan ihmiset nämä eri tavalla? Itselle nämä on kyllä ai

Tottakai makuaistimus on henkilökohtainen. Mulle makeat juurekset kaipaa kaveriksi suht voimakasta suolaa/happoa/karvasta. En syö vaikkapa noita uunijuureksia pelkältään, mutta sopivan kastikkeen kanssa kelpaavat oikein hyvin. Oikeastaan ainoa, jolle en ole keksinyt käyttöä, on bataatti. 

Vierailija
47/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maistaakohan ihmiset nämä eri tavalla? Itselle nämä on kyllä aina ollut melko makean makuista, erilaisia maustamis/valmistustapoja olen kyllä kokeillut. Edullista ruokaa toki ovat ja olen siksi kokeillut, mutta ei näistä mitään omaa suosikkia ole ikävä kyllä tullut. Parhaiten uppoaa sosekeittoihin, mutta jos punajuurta laittaa yhtään liikaa niin lopputulos on liian makeaa omaan makuun ja uunijuurekset maistuu aina liian makeilta.

Riippuu kanssa vähän valmistustavasta. Joku lanttu ylikypsänä alkaa saada sellaista makeaa makua. En silti alkais niitä mitenkään makeiks itsessään sanomaan, ei ne sen makeampia ole kuin joku peruna

Vierailija
48/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hamstrata, kun ne ovat aina halpoja. Ei näillä tuloilla tarvitse huolehtia onko kilohinta 0,5, 1 vai 1,5 euroa.

Vierailija
49/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kun on 6 lasta jotka eivät paljoa juuresten keittoaikoja odottele niin en hamstraa.

Vierailija
50/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule kun on 6 lasta jotka eivät paljoa juuresten keittoaikoja odottele niin en hamstraa.

Häh? Eipä noiden kestäminen nyt kauaa kestä. 10min kun pilkkoo pieneks

Vierailija
51/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tänään kaalilaatikon ja seuraavaksi aion paahtaa punajuuria ja valmistaa vuohenjuustomoussen.

Teon juurikin eilen kaalilaatikkoa ja siihen kylkeen paahdettua punajuurta! Huomenna teen uunijuurekset. 

Vierailija
52/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee soseita enkä keittoja, enkä lisää juustoja juuresruokiin. Liikaa rasvaa.

53/53 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos juuresvinkistä!

Voisin tehdä pakastimeen ison kasan kasvispihvejä. Sellaisia joiden taikina koostuu pääosin juuresraasteista, sidosaineina kananmuna, korppujauho ja ehkä juustoraaste. Ovat hyviä perunamuusin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi