Mitkä talvikengät, jos pitää olla sisällä pitkiä aikoja kengät jalassa
Sori talveen siirtymisestä ennenaikaisesti, mutta tilanne on se, että joudun olemaan talvet pitkiä päiviä sisällä ulkokengät jalassa ja samoissa kengissä liikkumaan 20 min siirtymiä ja istumaan ulkona puolen tunnin odottelua kaupungkiolosuhteissa. Talvikengät on ulkona hyvät, mutta sisällä hiostavat. Lenkkarit liukkaat ja kastuu, vedenpitävät taas hiostaa :D
Onko joku onnistunut ratkaisemaan asian? Yritän metsästää kengät alesta ennen kauden alkua ja apuja kaivataan. Vaihtaminen kesken päivän ei onnistu käytännössä. Ahdistaa tämä asian nyt yllättävän paljon, kuulkaas.
Kommentit (71)
Maiharit. Itse kuljin koko viime talven töissä Dr. Martinseilla, en kaipaillut vuorillisia kenkiä.
Jäi vähän epäselväksi, millaisia ullkonäkövaatimuksia työ asettaa. Mutta jos lähtisi säästä, niin kaupunkiolosuhteissa on yleensä suurimman osan ajasta talvella vain sohjoa. Kenkien kastuminen tekee olon epämukavaksi ja on jaloille ongelmallista. Eli loskakelille laittaisin sellaiset jalkineet, jotka eivät kastu, ja kun niiden pitää olla lisäksi sellaiset, että niissä pystyy odottelemaan ulkona, niin pohjatkin pitää olla aika paksut, esimerkiksi jotkin maihari-tyyppiset tai pintakäsitellyt talvilenkkarit. Niihin voi yhdistää villasukat tai säärystimet. Lumiselle ajalle kuitenkin tarvitsee erikseen lämpimämmät kengät, esimerkiksi Kuomat, jotka ovat kevyet ja lämpimät.
Vuorittomat nahkanilkkurit ja niihin villapohjalliset.
Keski-Suomessa asuessa käytin Janita-merkkisiä, jopa korollisia nilkkureita. Aina melkein oli pakkasta ja auratut tiet, joten ei ollut ongelmia liikkumisessa.
Helsingissä tarvitsisi välillä kolmet kengät samalle päivälle. Ensin jotkut korkeavartiset talvikengät, millä pääsee tarpomaan auraamattomilla teillä. Sitten kumisaappaat ja lopulta nastakengät. Siistien kenkien käyttö on haaveissa, mutta realiteetit tekee asian hankalaksi.
Minä kuljin viime talven työmatkat (1h kävelyä/suunta) Adidaksen supernova goretex lenkkareissa + 8h työpäivä seisomatyötä.
Toki olisin saanut työpaikalla kengät vaihtaa, mutta nuo oli kyllä minulle muakvat myös työkenkinä ja kertaakaan en meinannut noilla liukastua.
Nyt on kyllä mielenkiintoinen työ, jos sisältää puoli tuntia ulkona odottelua toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä tulee talvella sieltä kengät pohjasta ensimmäisenä. Toinen oikea ongelma on liukkaat tiet, joita on muuten kaupungeissakin. Eli kannattaa satsata paksupohjaisiin ja kunnolla kuvioituihin maastolenkkareihin, joissa ei ole veden pitävää kalvoa. Niissä on riittävä pito ja pohjan paksuus. Jos pitää näyttää hyvältä eli lenkkarit ei sovi tyyliin, kannattaa ehkä katsella nahkakenkiä samoilla ominaisuuksilla
Talvimallin pohjalliset.
Ilman muuta nahkakengät.
Nilkkurit, matalat housujen kanssa ja korolliset hameiden tms kanssa
Pitääkö olla edustavana? En kyllä ymmärrä, miten erilliset sisäkengät olisi hankalat kuljetettavat. Kuljettaahan ihmiset läppäreitä, isoja sateenvarjojaan ja treenikassejaankin.
Itse julkisilla liikkuvana en pysty talvella ajattelemaan kuin pystyssä pysymistä. Täällä etelässä on enimmäkseen liukasta ja jollei sitä, niin märkää. Nasta- tai vähintään pitopohjakengät ulos. Mitkään kunnolliset talvikengät ei ole tarpeeksi siistit jos tarvitsee olla fiksun näköinen. Minä kuljetan mustia pikkukenkiä mukana. Ei ole vaihtoehtoa.