Mitkä talvikengät, jos pitää olla sisällä pitkiä aikoja kengät jalassa
Sori talveen siirtymisestä ennenaikaisesti, mutta tilanne on se, että joudun olemaan talvet pitkiä päiviä sisällä ulkokengät jalassa ja samoissa kengissä liikkumaan 20 min siirtymiä ja istumaan ulkona puolen tunnin odottelua kaupungkiolosuhteissa. Talvikengät on ulkona hyvät, mutta sisällä hiostavat. Lenkkarit liukkaat ja kastuu, vedenpitävät taas hiostaa :D
Onko joku onnistunut ratkaisemaan asian? Yritän metsästää kengät alesta ennen kauden alkua ja apuja kaivataan. Vaihtaminen kesken päivän ei onnistu käytännössä. Ahdistaa tämä asian nyt yllättävän paljon, kuulkaas.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä vanhoilla naisilla vaikeaa kun kauheinta elämässä on jos nilkat palelee pari minuuttia. 🤦🏻
Mulla ainakin nilkat on herkät kylmälle. Ei mulla haittaa vaikka pää jäätyy, tai sormet,tai reidet. Nilkat haluan pitää lämpimänä.
Voi kyynel 😢
Laittaisin itse kuitenkin lenkkarit ja niiden kanssa lämpimät säärystimet. Jos ei ole mahdollista vaihtaa kevyempiä sisäkenkiä.
Talvikengät sisällä on raskaat jaloille. Jalkojen hyvinvointi tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkiolosuhteissa ET tarvitse mitään talvikenkiä.
Kyllä yleensä tarvitset. Ja lisäksi jos olet jossain johtavassa tai edustavassa tehtävässä niin on hyvä edes näyttää siltä kuin osaisi varautua tilanteisiin js toimia niiden edellyttämällä tavalla. Myös pukeutumisessaan. Ja nämä tennareilla talvisin liukastelijat on naurettavia ( tai itsetuhoisia, kuinka vaan)
Ratkaisu tähän on yleensä että joku kevyt nilkkuri tai saapikas, joka hengittää kohtalaisesti. Nahka in yleensä parempaa kuin halvat tekoaineet, mutta sukkasaalastyylisissä kengissä on hyviä materiaaleja myös. Siihen jotkut villaa ja hopeaa yhdistävät mukavuus/hajunpoisto/kuivuuspohjalliset. Ja sitten sulla pitää olla näitä kahdet, että vaikka et pysty vaihtamaan kenkiä päivän aikana, voit kuitenkin käyttää joka toinen påivä eri paris ja antaa kenkien levätä ja tuulettua siinä välissä. Ne pysyvät paljon paremmassa kunnossa sillä tavalla.
Jos suurin osa ajasta ollaan sisällä ja ulkona ollaan kerralla max 30 minuuttia, niin valitsisin sellaiset kengät jotka on paremmat sisälläoloon, mutta joissa saattaa hieman palella. Koville pakkasille laittaisin ulosmenon ajaksi ohuet villasukat, joissa on kuitenkin paksu pohja. Retkeilyhenkisistä liikkeistä ainakin tällaisia löytyy, ehkä urheilukaupoistakin.
Miehinen näkökulma asiaan.
Mulla on Sievin Gore Tex nilkkurimalliset kitkapohjaiset työkengät. Hyvin pärjää ulkona talvella, hyvin pärjää sisällä lämpimässä. Mallia en muista, mutta hintaluokassa noin 250€/pari.
Kiinnitä huomiota myös sukkiin, jos sukka on liian puuvillainen, se imee kosteuden eikä kuivu, on kylmä ja märkä.
Itse käytän Caterpillar mustia pukusukkia, kuivuvat tosi nopeasti vaikka kastuisivatkin. Lisäksi ovat halpoja, motonetissä kympin nippu.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin itse kuitenkin lenkkarit ja niiden kanssa lämpimät säärystimet. Jos ei ole mahdollista vaihtaa kevyempiä sisäkenkiä.
Talvikengät sisällä on raskaat jaloille. Jalkojen hyvinvointi tärkeää.
Mistä se kenkä tietää olla raskas sisällä, mutta kevyt ulkona?
Kiitos, tästä ehtikin tulla paljon ehdotuksia. Säärystimet (miten en tullut tätä ajatelleeksi), villasukat ja kevyemmät kengät taitaa olla paras kompromissi ja kokeilemisen arvoinen systeemi. Säärystimet saan laukkuun, mutta talvikenkiä en tosiaan pysty kantamaan mukana.
ap
Jos minä laittaisin jalkaan nahkasaapikkaat, näyttäisin nassesaksan aikaisesta SS mieheltä. Mikä juttu se on tämä automaattioletus, että kaikki keskustelijat olisi naisia?
Vierailija kirjoitti:
On teillä vanhoilla naisilla vaikeaa kun kauheinta elämässä on jos nilkat palelee pari minuuttia. 🤦🏻
Totta, se on vaikeaa. Mulla pääsi eilen pohkeet saamaan kylmää, kesti tunteja saada ne taas normaaleiksi vaikka mitä tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sisällä ollessa ei voi käyttää sisäkenkiä?
Lue juttu uudestaan.
En löydä kohtaa missä kerrottaisiin miksi ei voi käyttää sisäkenkiä.
Kylmä tulee talvella sieltä kengät pohjasta ensimmäisenä. Toinen oikea ongelma on liukkaat tiet, joita on muuten kaupungeissakin. Eli kannattaa satsata paksupohjaisiin ja kunnolla kuvioituihin maastolenkkareihin, joissa ei ole veden pitävää kalvoa. Niissä on riittävä pito ja pohjan paksuus. Jos pitää näyttää hyvältä eli lenkkarit ei sovi tyyliin, kannattaa ehkä katsella nahkakenkiä samoilla ominaisuuksilla
Kyllä yleensä tarvitset. Ja lisäksi jos olet jossain johtavassa tai edustavassa tehtävässä niin on hyvä edes näyttää siltä kuin osaisi varautua tilanteisiin js toimia niiden edellyttämällä tavalla. Myös pukeutumisessaan. Ja nämä tennareilla talvisin liukastelijat on naurettavia ( tai itsetuhoisia, kuinka vaan)
Ratkaisu tähän on yleensä että joku kevyt nilkkuri tai saapikas, joka hengittää kohtalaisesti. Nahka in yleensä parempaa kuin halvat tekoaineet, mutta sukkasaalastyylisissä kengissä on hyviä materiaaleja myös. Siihen jotkut villaa ja hopeaa yhdistävät mukavuus/hajunpoisto/kuivuuspohjalliset. Ja sitten sulla pitää olla näitä kahdet, että vaikka et pysty vaihtamaan kenkiä päivän aikana, voit kuitenkin käyttää joka toinen påivä eri paris ja antaa kenkien levätä ja tuulettua siinä välissä. Ne pysyvät paljon paremmassa kunnossa sillä tavalla.
Mitä mahdat tarkoittaa sukkasaalastyylisillä kengillä, onko tossa joku typo? En nyt itse osaa keksiä mitä se voisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Jos et joudu olemaan ulkona kauaa ja olet enimmäkseen sisällä, menisin ihan syksylenkkareilla enkä paksuilla talvikengillä.
Lue aloitus jooko. Sun vastaus on muuten turha.
20-30min. ulkona LUKEE ALOITUKSESSA.
He jotka joutuvat varsinkin odottamaan jotain ulkona kylmässä, sanovat että pohjallisilla on merkitystä.
Merinovillasukkia ja varrellisia Sievi kenkiä tulee kesälläkin käytettyä niin miksei ne talvella menisi sisälläkin.
Ap:n ajatusmalli on väärä.
Hänen pitäisi ajatella, että mitkä sisäkengät, kun sisällä ollaan koko päivä, mutta ulkona ollaan vain 20 minsaa.
Itse menisin välikausilenkkareilla ja lämpimät erikoissukat silloin, kun siirrytään ulos. Säärystimet hyvä idea myös.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet pitkiä päiviä sisällä niin kyllä ostaisin jotkut ultrakevyet sisälenkkarit tai ballerinat ja kantaisin niitä mukana jos ei saa mihinkään säilöön. Ja sitten ulkokengät vaan säilöön samaan missä ulkovaatteet ja takki
Jos käyt eri paikoissa niin työasioissa minä kyllä olen saanut respaan jätettyä kulloinkin ulkokengät jos ei ole vierailijoille lokeroita.
Muuten ehkä jotkut talvilenkkarit voisi olla ratkaisun tynkä mutta kyllä nekin käy hikisiksi sisällä pitkinä päivinä eli en suosittele.
Voi työkaverit hymyillä kun tepastelen ballerinat jalassa, mutta mitäpäs niistä.
m.57
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjää sandaaleilla vielä -20 kun vaan tottuu.
Kertoisitko tarkemmin tuosta kuviosta? Siis missä olet ja miksi kenkien vaihtaminen ei ole mahdollista? Olisi helpompi keksiä vaihtoehtoja, kun ymmärtäisi paikat ja tilanteet.
👵🏻: Tulee kuolemantauti!!!