Miksi te koirankasvattajat vähättelette koiranostajia
Oletusarvoisesti? Ette edes kysy monenko kymmenen vuoden kokemus ostajalla on, vaan oletus on, että ostaja ei tiedä mitään tai tietää asioita kasvattajan mielestä väärin. Miksi tällainen suhtautuminen? Eikö voisi ensin kysyä, ennen kuin tuomitsee?
Kommentit (33)
Minulla ainakaan pienintäkään tarvetta nostella koiria!?
Onko koiran nostelu ilmennyt ongelmaksi? syöksyykö pusikosta joku koiran nostelija?
Koiran tarpeeton nostelu on epistä, koira ei tykkää yhtään!
(Tykkään enemmän kissoista, koirille silti myötätuntoni soi! älkää nostelko koiria, koira pelkää!)
Vierailija kirjoitti: Onneksi mun ei tarvitse kasvattaa enää yhtään pentuetta. Teen sen kuitenkin todennäköisesti jossain vaiheessa, koska minulla on kaksi siihen soveltuvaa narttua käytettävissäni, mikäli tulee kyselyjä yhteistyökykyisiksi ja rehellisiksi ennestään todetuilta yhteistyökumppaneilta. Muussa tapauksessa urani kasvattajana on ns taputeltu loppuun.
Samahan se näkyy olevan työelämässä. Missään nimessä ei haluta uusia työntekijöitä, vaan ennemmin kitkutetaan eläkeläisiä ysikymppiseksi työelämässä tai jaetaan lähtevän työntekijän työtaakka jääville työntekijöille. Ellei tietysti löydy joku tuttu. Voisiko ajatella rodun säilymistä, terveyttä jne. ja tutustua uusiin harrastajiin? Osasta heistäkin tulee kasvattajia. Tällainen ennakkotuomitseminen on täysin päätöntä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään koira on ihmiselle, myös kasvattajalle tärkeä perheenjäsen. Ymmärrettävää, että haluaa tietää millaisiin oloihin pennut joutuu. Itselleni tulee epäilevä olo jos kasvattaja ei kysy mitään, vaan alkaa heti rahoja laskemaan.
Aloittajan tapauksessa kasvattaja on kysymättä päättänyt, että ostaja ei tiedä mitään.
Nykyään lähetetään perheen esittelykirje kasvattajalle, jossa kerrotaan millaiseen perheeseenn ja kotiin pentu olisi tulossa, jos kasvattajan valinta osuu perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
20 vuoden kokemuksella koirankasvatuksesta olen oppinut yhden asian. Ja se on se, että ihmiset valehtelee. Nykyään myyn pentuja vain niille, jotka tunnen ennestään ja tiedän millaisia he oikeasti ovat.
Mitä ne valehtelee ja miksi?
Kaikkea on tullut kuultua vuosien varrella. Luvataan ummet ja lammet, että juujuu käydään näyttelyissä ja terveystarkeissa ja sitten koirasta ei enää ikinä kuulu eikä näy mitään. Nämä vielä haluavat sen parhaan ja erikoisvärisen pennun. Mulle on ihan se ja sama viedäänkö koiria näyttelyyn vai ei, mutta sen voi rehellisesti sanoa ettei aio viedä koiraa näyttelyyn eikä terveysasiat kiinnosta. Siinä vaan sitten käy niin, ettei saa sitä parasta tai erikoisinta pentua, vaan voi joutua tyytymään johonkin pikkuvikaiseen.
Jonkin verran on myös sellaista, että
1. Käynyt mielessä että myöhemmin ilmestyvät viat (terveysongelmat) voi johtua jalostusvalinnoista jolloin Sinä vastaat niistä?
2. Miten voit sanoa että on OK jos ostajaa ei kiinnosta koiran terveys?
Kissa/koira on pikkuisen eri asia kuin auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Nykyään koira on ihmiselle, myös kasvattajalle tärkeä perheenjäsen. Ymmärrettävää, että haluaa tietää millaisiin oloihin pennut joutuu. Itselleni tulee epäilevä olo jos kasvattaja ei kysy mitään, vaan alkaa heti rahoja laskemaan.
Aloittajan tapauksessa kasvattaja on kysymättä päättänyt, että ostaja ei tiedä mitään.
Nykyään lähetetään perheen esittelykirje kasvattajalle, jossa kerrotaan millaiseen perheeseenn ja kotiin pentu olisi tulossa, jos kasvattajan valinta osuu perheeseen.
🤣
Koirien"kasvattajat" eivät ole mitään muuta kuin Suomen Kennelliiton suojelemia pentutehtailijoita. Virolaisiiin puoliry ssiin verrattavia ali-ihmisiä, jotka rahastavat eläinrääkkäyksellä.
Jostain syystä kasvattaja ei pitänyt sinua sopivana ehdokkaana, ja siihen hänellä on täysi oikeus. Kun nyt täällä jankkaat asiasta, niin taisi olla ihan oikea päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko sellaisenkin kirjoittaa niin, että se ei ole 18 sivua pitkä jokaisen koirahistorian käänteen kertova esittely? Että kasvattaja voisi kuitenkin tehdä haluamiaan kysymyksiä esittelyn jälkeen, eikä vain olettaa, että siinä nyt varmaan oli koko hänen olettamansa 0 vuoden kokemus koirista, eikä esittelijä muuta tiedä tai ajattele tai ole koskaan tehnyt. Itselleni tuli ensimmäinen koira vuonna 1996. Tuntuu pikkasen oudolta, kun vuonna 2025 kasvattajan oletus on se, että olen ehkä ikkunasta nähnyt koiran vilahdukselta. Voihan ne kasvattajat valita yhtä lailla, eli ei tuollaisten kasvattajien kanssa ole pakko jatkaa. Ihmetyttää vaan tuollainen suhtautuminen. Aika loukkaavaa käytöstä ostajaa kohtaan kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kasvattaja ei pitänyt sinua sopivana ehdokkaana, ja siihen hänellä on täysi oikeus. Kun nyt täällä jankkaat asiasta, niin taisi olla ihan oikea päätös.
Kyllä hän piti, mutta itse aion ilmoittaa hänelle, etten ole enää kiinnostunut juuri hänen pennuistaan. Toivon, että kasvattajaan voi jatkossakin olla yhteydessä. Teetän lonkkakuvat jne. koska itseäni kiinnostaa koiran terveys ja hyvinvointi. Tuollainen halveksiva suhtautuminen kasvattajan puolelta kertoo, että yhteydenpito jatkossa ei olisi lainkaan mukavaa. Aiempien kasvattajien kohdalla kommunikaatio on ollut molempia arvostavaa ja kunnioittavaa. Kasvattajien puolelta ei ole tullut mitään vähättelyä milloinkaan. Ei edes ensimmäisen koiran kohdalla.
Useimmitenhan pentua kyselevät kertovat jo ensimmäisessä yhteydenotossaan itsestään hieman, kyselevät rodusta tai yhdistelmästä ja kuvaavat millaisen kodin voivat tarjota, ja jos haluavat harrastaa jotain, vaikkapa näyttelyitä, ja kertovat esim. juurikin sen aikaisemman kokemuksensa koirista. Eikö se ole ihan oleellinen tieto, sekä kasvattajan saada, mutta myös ostajan itse kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Koirien"kasvattajat" eivät ole mitään muuta kuin Suomen Kennelliiton suojelemia pentutehtailijoita. Virolaisiiin puoliry ssiin verrattavia ali-ihmisiä, jotka rahastavat eläinrääkkäyksellä.
"Kasvattajat" ehkä, vastuulliset kasvattajat ei.
Ei ole koirakaan tunteva olento, kun niitä voi tosta noin vaan tehdä aina lisää, koska "mulla on kasvattaja ura" ja sitten kun niitä tuleekin liikaa ei hätää, mä myyn ne pois .. itsekästä, säälittävää, sairasta!