Pitääkö jouluna olla kinkkua ja kalkkunaa
Voisko jouluna syödä pelkkiä kasviksia? Ärsyttää kun pakotetaan syömäön lihaa vaikka oon ollu jo pitkään vegaani.
Kommentit (75)
Kalkkunassa jos maallisia puhutaan on vähiten rasvaa . Muistuttaa korppikotkaa. Sitäkään ei uhrata jumalille ellei joku höyrypää usko Jeesuksen uhrin riittävän ja uhraa. Epäuskonsa synnin tähden lankesivat pois armosta.
Joskus olen erehtynyt tekemään "vaihteeksi" jouluksi kinkun sijaan jonkun kalkkunan tai hanhen.
VIRHE!
Enää en sorru tällaisiin. Jouluna syödään kinkkua. Kinkkuleipää ja tulista sinappia. Sienisalaattia. Kylmäsavu- tai graavilohta. Nämä on pakolliset, muu on valinnaista.
Ainakin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Syön jouluna suurin piirtein samaa ruokaa kuin juhannuksenakin.
juhannus on kyllä surkea juhla. todella harvoin sillon on vielä mitään uuden sadon kasviksia, uudet perunatkin pitää kärrätä jostain eteläruotsista ja ne on 4€/kg
sitten jotain kämäsiä grillipihvejä tai makkaraa syödään. vois siirtää heinäkuun lopulle koko juhlan
Parasta joulussa on rauha ja lämmin hyvä mieli sekä tunnelma. On mukavaa. Käydään kirkossa ja illalla syödään riisipuuroa mustikkakeitolla. Joulu on Jeesuksen muistoksi ja evankeliumin alku. Joulukuusi on elämän puu mikä on täynnä lahjoja meille syntisille . Kirkkain lahja on Betlehemin tähti mikä loistaa armoa armon päälle kaikille. Taivaan lahjoja ihmisille . Heavenly Father GIVE his only son . Usko on lahja . Elämä on lahja. Kuoleman jälkeen on elämä uusi . Elämän puussa on perheesi sukusi ystävät ja isovanhemmat kuin muutkin armosta elämän lahjan saaneet ja se elämä on itse Jeesus . Hartaasti rukoillaan isämeitää kiitos syntien sovituksesta pojassa Jeesuksessa amen . Lahjoista suurin taivaasta annettu. Amen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juhannus on kyllä surkea juhla. todella harvoin sillon on vielä mitään uuden sadon kasviksia, uudet perunatkin pitää kärrätä jostain eteläruotsista ja ne on 4€/kg
sitten jotain kämäsiä grillipihvejä tai makkaraa syödään. vois siirtää heinäkuun lopulle koko juhlan
Juhannuksena on kaksi juhlaa samaan aikaan. Ilmastojuhla mikä tarkoittaa maapallon napapiirin pohjoista elikkä yötön yö. Valoisin aika . Yöllä ei nukuta koska on valoisaa. Toinen juhla on Maapallon kristittyjen Profeetta Johanneksen muisto juhla englanniksi John ja espanjaksi San Juan. Hänen muistoksi. Johannes eli 2026 vuotta sitten lähi idässä ja syntyi vähän ennen Jeesusta. Joten hyvää Johanneksen muisto juhlaa ja hyvää yötöntä yötä.
Sitten kiitetään. Kiitos Herra Jeesus ruuasta ja kaikesta hyvästä amen kuten myös koulusta ja vanhemmista kuin sisaruksista amen. Kiitos ruuasta ja siunaa pellot kuin puut. Kiitos että kaikille riittää jotakin ja kiitos jää ylikin. Kiitos hyvistä työpaikoista ja kulkuvälineistä amen. Kiitos ymmärryksestä kaikkien puolesta ja terveydestä kiitos että suurin siunaus on terveys amen. Kuin ilo rauha rakkaus sielussa. Kiitos että kaikilla heikoilla on omat syntypaikat ja asuinalueet kiitos rauhasta minkä tuot sieluun ja ilon. Amen. Kiitos rauhasta ja turvallisesta alueesta kuin kiitos että kaikki saa oppia lukemaan. Kiitos kaikkien puolesta . Kiitos itsehillinnästä ettei viha voita vaan rakkaus amen. Kiitos syntien sovituksesta , siitä kiitämme. Amen. Isä meidän joka olet taivaissa pyhitetty olkoon nimesi .
Kylmän talven jälkeen lauletaan kiitos virsiä. Kuten HÄN säät ja ilmat säätää ja hallan ( pakkasen ) tainnuttaa, HÄN hyisen ilman häätää . Hän on luoja. Kiitetään siis Luojaa myös luonnosta missä elämämme mistä saamme asunnon ja koulun ja ruuan. Kiitos kodista , perheestä , ystävistä kuin hyvistä ilmoista ja vaatteista amen.
Mitä kasviksiin ja lihaan tulee ne on turvallisilla kypsennettynä. Mitä kypsempää sen vähemmän bakteereja. Sika ja vuohi kuin oinas lammas peura vaatii kypsennystä pitkään. Bakteerien tähden. Samoin kuin kalat. Jos et halua parasiitteja sä kypsennät kaiken kunnolla. Toksiineja on kaikessa. Mikrobit käy kimppuun niin vanhaan ruokaan kuin väärin käsiteltyjen kuin myös lopulta ihmiseen. Mitä puhtaampi juomavesi sen paremmin voit. Mitä parempi vesi sen parempi olut. Perinteinen uunipossu on kuumassa uunissa koko yön eikä siinä ole enää bakteereja. Kiitos Herra Jeesus että kuumennus tuhoaa virukset ja bakteerit ruuastakin amen.
Vierailija kirjoitti:
Jouluna ei tarvii muuta kuin perunia ja makkarakastiketta.
Perunia? 😕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitanin tekeminen on helppoa. Suolaa pitää vaan laittaa kunnolla ja jouluseitanista jättäisin ehkä eksoottisemmat mausteet pois, kun se maku tulee kuitenkin sinapista
t. kohta 10v jouluja ilman lihaa. Laatikot on itselle aina ollut se, mikä tekee joulun
Miksi tehdä seitania, mautonta mössöä? Syö sen pelkän sinapin.
Jos sinä et maista mitään niin joillakin saattaa olla makuaisti tallella.
Meillä riittää kun joulupöydän ääressä käly on kinkku ja anoppi on kalkkuna.
Minulla ei ole ainakaan mitään jouluruokaa jouluna. Miksi ostaisin jouluruokaa kun olen yksin kuitenkin
Tuskinpa sinua kukaan pakottaa syömään lihaa. Ja muista itsekin, ettet vaahtoa niille, jotka syövät lihaa. Jokainen saa elää tyylillään, eikä kellään ole oikeutta arvostella ja väkisin tuputtaa. Sitä tosin erityisesti vegaanit yrittävät.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ainakaan mitään jouluruokaa jouluna. Miksi ostaisin jouluruokaa kun olen yksin kuitenkin
Miten yksinolo siihen ruokaan vaikuttaa?
Ihmettelen myös. Miksi itseensä ei kannata satsata?
Ne kinkku valmisviipaleet käy kinkusta, lanttulaatikkoa ja sienisalaattia joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Jouluna pitää olla punasta kinkkua, sinappia ja rosollia. Vegaanit voi olla syömättä, ei kiinnosta. Uliskaa kotonanne.
Olen 66 ja joulupöydässä ei ole koskaan ollut sinappia ja rosollia. Sinappia syön vain grillimakkaran kanssa ja rosolli kuuluu kompostiin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä ostan sen vuoksi, että tykkään syödä jouluruokia jouluisin. Yksin asuva olen.
Vierailija kirjoitti:
Eli pöydässäsi on juhannuskinkku ja laatikot, torttukahvit ja konvehteja?
Mitään ei ole pakko olla. Vegaaniselle joululle täysi tuki!