IL: Tappava sieni leviää Suomessa - Jo 50 grammaa voi johtaa kuolemaan!
Ensiksi peukku, nyt tämä! Mihin maailma on oikein menossa?
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/1a6c943f-91ab-4608-acae-349…
Kommentit (22)
50 grammaa sientä on aika paljon. Sitä ei ihan vahingossa popsi
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo kavalakärpässieni taitaa aiheuttaa kaikista sienistä eniten kuolemaan johtavia myrkytyksiä. Sen kun voi ulkonäöltään sekoittaa syötäviin sieniin, jolloin ei ole mitenkään poikkeuksellista syödä 50 g.
Tämän takia mä en ikinä poimi mitään haperoita, tai ylipäätään sellaisia sieniä, joita on mitään teoreettistakaan mahdollisuutta sekoittaa mihinkään vaarallisiin myrkkysieniin.
Kantarellit, torvisienet, tatit ja rouskut riittää mulle, niin ei ole pienintäkään riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää! Miten lapsia voidaan suojella näiltä?
Sanomalla etteivät tunge läpeensä kaikkea mikä sinne mahtuu, olemalla vanhempi eikä vaan kiva kaveri...
Hyvä, tarjotkaa tuota peukuttajille, päästään eroon niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanomalla etteivät tunge läpeensä kaikkea mikä sinne mahtuu, olemalla vanhempi eikä vaan kiva kaveri...
Ai kaveri ei voi sanoa, että hei sienet voi olla tappavan myrkyllisiä, niitä ei saa niin vaan syödä.
Jos niitä kasvaa Ahvenanmaalla niin on syytä olla varovainen ettei niitä eksy Taffel sipsien tuotantokoneisiin.
Ei tämä mikään uusi juttu Suomessa ole. Kavalakärpäsieni on kasvanut Suomessa ainakin 1800-luvulta, jos ei aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä mikään uusi juttu Suomessa ole. Kavalakärpäsieni on kasvanut Suomessa ainakin 1800-luvulta, jos ei aiemmin.
Joo, tässä oli kyse vaan siitä, että sen levinneisyysalue laajenee.
Miten näiden syömisestä saataisiin mopopoikiin vetoava tiktok-haaste?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo kavalakärpässieni taitaa aiheuttaa kaikista sienistä eniten kuolemaan johtavia myrkytyksiä. Sen kun voi ulkonäöltään sekoittaa syötäviin sieniin, jolloin ei ole mitenkään poikkeuksellista syödä 50 g.
Joo, mun naapuri menehtyi tuohon 20 vuotta sitten. Ja hei, tarkoitus oli tarjoilla sitä ruokaa muillekin mutta tuurilla söikin vain itse. En IKINÄ poimisi niitä sieniä joissa pienikin mahdollisuus erehdykseen!
Olen oppinut että kaikki sienet ovat kerran syötäviä.
Itse tyydyn vain valokuvailemaan hienoja sieniä mm.silokkeja.
Ei pelkoa myrkytyksistä.
Mitenkä tuo peukku nyt tähän liittyy???
Katalakärpässienen hyökkäyksiä kannattaa varoa metsissä liikkuessaan. Armeijan suojaviitta vähintään oltava.
Metsässä on myös vaarallisia Käpyjä. Niitä syödessä on varsinkin Lapsilla tukehtumisvaara !
Ihan Cityvihreille vaan sinne pääkaupunkiseudulle tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Metsässä on myös vaarallisia Käpyjä. Niitä syödessä on varsinkin Lapsilla tukehtumisvaara !
Ihan Cityvihreille vaan sinne pääkaupunkiseudulle tiedoksi.
Kyllä niitä cityvihreitä löytyy maaltakin. Minä olen taatusti viettänyt teltalla enemmän aikaa metsässä eräilemässä, kuin joku 24/7 koneen äärelle istuva peräkammarin poika. Maalla näitä riittää.
Onneksi ei kuulu omaan ruokavalioon sienet millään lailla tai missään muodossa niin voi olla huoleti.
Tulee mieleen wallenbergin pihviin noita sieniä kätkenyt australialaisnainen. Toivottavasti Suomessa ei saa kukaan samaa ideaa.