Työttömille tehdyt leikkaukset eivät ole vähentäneet työttömyyttä
Pitääkö työttömiltä leikatata lisää vai mikä neuvoksi?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tukileikkausten tavoitteena ei tietenkään ole työllisyyden lisääminen, vaan valtion talouden korjaaminen. Työllisyystoimet ovat erilaisia. Niitä sinun pitää arvostella. Leikkaukset ovat ikäviä, mutta välttämättömiä. Kukaan ei tee niitä ilokseen eikä kasvattaakseen suosiotaan. Jonkun pitää pitää valtion puolta.
No eipä työelämäheikennyksetkään ole lisänneet työpaikkoja. Tuli vaan kallis turha lakko. Ja epäilen, että on käynyt jopa päinvastoin, koska ainakin itse lopetin kuluttamisen hallitusken sanelun myötä.
Ehdottomasti leikataan työttömiltä lisää. Näin ilmestyy yhtäkkiä tyhjästä lisää työpaikkoja ja kohtaanto-ongelmakin katoaa kuin viuh vaan. Eiku.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen toimet ovat vain lisänneet peukun myyjiä kadulla.
Työkkärin pykälät 2025 velvoittaa työttömän täydelliseen tekemättömyyteen tukien katkaisun uhalla.
Kokoomushan kannattaa ihmisiä yrittäjiksi kun sillä tienaa parhaiten ja markkinataloudessahan on aina kyse siitä että pitää tarjota tuotteita joilla on kysyntää. Jos kemikaalit myy hyvin, on niille oltava myös myyjiä. Simple business.Näinhän Kuuba ja muut banaanivaltiot toimii: aniharva on virallisissa töissä mutta kaikilla on rahaa päihdebisneksestä.
Vastakysymys; Auttaisiko työllisyyttä jos työttömille maksettaisiin enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Auttaisi ehdottomasti kun raha alkaisi kiertää tämän maan taloudessa, myyjiä ja muita palveluammattilaisia tarvittaisiin enemmän töihin, jne.
Mutta mmuuttajat saavat myös vähemmän rahaa. Heiltäkin lapsikorotukset on pois. Etenkin se ilahduttaa minua. Ei hyödytä tehtailla enää lisää lapsia.
Työttömiä ei rangaista työttömyydestä vaan siitä, että eivät perusta yrityksiä ja kenties palkkaa muita. Koska jokainen yrittäjä on alunperin työtön, joka ei ole halunnut/päässyt muille töihin.
Tästä tuli mieleen taannoinen uutinen toimeentulotuen saajista. Eli kun vuokramääriä tiukennettiin ja annettiin muuttokehoituksia niin harva edes muutti. Tutuillakin perhe niin tiiviisti siinä asuinalueella, ovat itse tehneet pieniä remppoja, laittaneet kotia nätiksi, lapsilla päiväkoti ja koulut vieressä, lasten kaveripiiri ja harrastukset, sukulaisia lähellä, lapsiystävällinen turvallinen alue. Vaikka vuokra noin 250e kalliimpi niin maksavat sen omasta pussista koska se on sen arvosta verrattuna halvempi asunto kaupungin laitaman lähiöstä jossa olisi uusi tuntematon turvaton elinpiiri.
Ja mitä tulee tähän sun varsinaiseen aiheeseen niin nää mun tutut tekivät pienipalkkaista työtä epäsäännöllisiä vuoroja ja opiskelivat. Mutta tulivat toimeen. Leikkurit jyräs eikä heillä ollut enää mahdollisuus käydä osittain töissä tai opiskella. Eivätkä he nyt ole työllistyneet kokopäivä työhön.
Mistä työpaikat? Yhä useampi tuttu on jäänyt nyt työttömäksi. Firmoja menee konkkaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tukileikkausten tavoitteena ei tietenkään ole työllisyyden lisääminen, vaan valtion talouden korjaaminen. Työllisyystoimet ovat erilaisia. Niitä sinun pitää arvostella. Leikkaukset ovat ikäviä, mutta välttämättömiä. Kukaan ei tee niitä ilokseen eikä kasvattaakseen suosiotaan. Jonkun pitää pitää valtion puolta.
Jonkun tosiaan pitäisi pitää valtion puolta. Tämä hallitus on tuhoamassa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Odotas, kun perit asunnon eikä sitä osta eikä vuokraa kukaan.
Joo. Luovuin perintöosuudestani kotipaikan suhteen. Saan siellä kumminkin käydä vapaasti harrastelemassa ja pidän mökin kunnossa. Mitään en oikein omista, ei kannata. Virallisesti pitää olla surkea varaton työtön. Aika erikoista on oikeiston toiminta nykyään. Köyhän pitää olla tosi köyhä jotta saisi mitään tukea. Voittoa tuottavat yritykset saavat kuitenkin muhkeita tukiaisia...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen juuri perinyt ja kun remppa valmistuu, on vuokralainenkin jo valmiina. Olisi ollut tulossa useampikin.
Leikkaukset ovat lisänneet työttömyyttä kun ihmiset ovat alkaneet paniikissa säästämään työttömyyden pelossa.
.. Mutta eihän sitä tiedä jos vaikka typerä rahvas alkaisi kuluttamaan jos lisää leikataan ja nostetaan ruoan hintaa. Sellaista miettii hallitus, ja leikkaa taas kohta lisää. Sakset on jo teroitettu.
Valtion talousahdinko on täysin tämän hallituksen aikaansaannosta. Kiitokset persujen ja kokkareiden äänestäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen juuri perinyt ja kun remppa valmistuu, on vuokralainenkin jo valmiina. Olisi ollut tulossa useampikin.
Kela maksaa omakotitalon lämmitykseen 46 euroa kuukausi. Se ei riitä mihinkään. Kukaan ei halua vuokrata sähkölämmitys paskaa.
No ei ole kun työttömyyteensä on hankala vaikuttaa itse. Itse ei oikein voi keksiä työpaikkaa jos kukaan ei tarjoa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä ei rangaista työttömyydestä vaan siitä, että eivät perusta yrityksiä ja kenties palkkaa muita. Koska jokainen yrittäjä on alunperin työtön, joka ei ole halunnut/päässyt muille töihin.
Perusta yritys persaukisena ja kerro miten kävi?
Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, niillä on pienempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä työelämäheikennyksetkään ole lisänneet työpaikkoja. Tuli vaan kallis turha lakko. Ja epäilen, että on käynyt jopa päinvastoin, koska ainakin itse lopetin kuluttamisen hallitusken sanelun myötä.
Me ei olla lopetettu kuluttamista. Vaan on lopetettu kuluttaminen melkein kokonaan. Suomessa. En ole tankannut autoani siellä pitkiin aikoihin. Jotain ruokaa on pitänyt ostaa. Kyllä, kysymys on protestista valtiovaltaa kohtaan muussakin kuin nykyisen hallituksen toimien suhteen. En halua tukea mielivaltaista hallitusta verorahoillani. Ja saan muuten joka kerta veronpalautuksen kun matkustan Viking Linella. Firmahan saa koko ajan muhkeita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ainakin sillä tavalla, että konkurssien ja irtisanomisten määrä vähenisi.
Yrityksiä voi tukea myös antamalla ihmisille rahaa. Mutta EK ei tykkää siitä keinosta. Se tykkää enemmän suorista yritystuista, sillä silloin se pystyy päättämään mihin yrityksiin tuet annetaan.
Epäsuorat yritystuet valuvat vain niille yrityksille, joissa ihmiset tykkäävät asioida.
Leikkaukset olleet aivan riittämättömiä. Suomessa voi asua ja elää ihan hyvin, vaatimatonta elämään ettei ntarvitse koskaan tehdä työtä tai yrittää. Asunto ja toimeentulo annetaan aina.
Mikäs sulla siis on ideana?
Teen pimeitä hommia aina kun kykenen kunnes saan työpaikan. En siis ole laiska eikä tukien leikkaus auttaisi siinä.