Pelottaako muita hoitajia läheisten joutuminen hoivakotiin?
Olen nyt viitisen vuotta tehnyt lähihoitajan töitä vanhuspuolella, ja kyllä hirvittää ajatuskin että esim. omat vanhemmat joskus olisivat hoivakotipaikan tarpeessa.
Koko ajan säästetään ja tehostetaan, ja se kaikki on asukkailta pois. Esim. syöttämiseen on vähemmän aikaa kuin ennen, kovalla kiireellä pitää lapata ruoat asukkaiden suuhun ja sitten mennä äkkiä seuraavalle. Syöttöihin käytetään n. 10-15 minuuttia, asukas syö siinä ajassa minkä pystyy ja loput viedään pois.
Ja se ruoka tulee nykyään erään yksityisen hoivafirman tytäryhtiöltä, minkä kyllä huomaa. Laatu on aiempaa selvästi heikompi.
Myös päivittäisiin toimiin on vähemmän aikaa kuin ennen. Jos asukas vaikka pyytää vessaan, niin hänet saatetaan auttaa sinne vasta tunnin päästä. Näin etenkin ruoka-aikoina, kun hoitajien pitää ensin huolehtia että kaikki saavat syötyä.
Osalla asukkaista aamutoimia on tehostettu niin, ettei enää viedä vessaan vaan autetaan sängyn viereen seisomaan ja vaihdetaan vaippa siinä. Ja sitten pyörätuoliin. Iltavuorossa sitten sama homma, pyörätuolista ylös, vaipanvaihto ja sänkyyn.
Ja tätä se on muuallakin. Hoitoa on vähemmän ja sen laatu heikkenee. Itse hyppään saman tien junan alle jos en enää pärjää itsenäisesti kotona. Toivon, että omat läheiseni lähtevät ns. saappaat jalassa eivätkä päädy hoivakotiin.
Kommentit (54)
Hienoa, että muutamat alalla työskentelevät kertovat karun todellisuuden. Omakohtaiset kokemukset samanlaisia.
Mikä siinä pelottaa? Me hommattiin keittolevyjä päälle jättelevä mummomme yleiseen edunvalvontaan melko nopeasti ja kai sillä siellä jossain hoitokodissa hyvin menee.
Piti mennä oikein oikeuden istunnon kautta, jotta saatiin se vastusteluistaan huolimatta holhoukseen.
Poissa silmistä, poissa mielistä. Täytimme velvollisuutemme, koska ei kukaan meistä sitä halunnut tai kyennyt auttamaan, eikä nähnyt itse tilaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hoitajia olisi riittävästi, niin on ihan perus että jos asukkaalla on vaipat, niin ei niitä viedä joka kerta vessaan, varsinkaan pelkälle pissalle.
Viedään kyllä, jos jalat kantaa, edes sen verran että siirtyy pyörätuolista wc-istuimelle ja ymmärtää kertoa asiasta, aika harva ymmärtää kertoa.
Ei viedä.
Minä kuulin miten palliatiivisella osastolla huudettiin potilaalle. Potilas otti lääkkeensä vastahakoisesti niiden sivuvaikutusten takia. Hoitaja karjui suoraa huutoa. Ihmettelin miten kehtaa. Eikö ole muita keinoja kun huutaa sairaalle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä pelottaa? Me hommattiin keittolevyjä päälle jättelevä mummomme yleiseen edunvalvontaan melko nopeasti ja kai sillä siellä jossain hoitokodissa hyvin menee.
Piti mennä oikein oikeuden istunnon kautta, jotta saatiin se vastusteluistaan huolimatta holhoukseen.
Poissa silmistä, poissa mielistä. Täytimme velvollisuutemme, koska ei kukaan meistä sitä halunnut tai kyennyt auttamaan, eikä nähnyt itse tilaansa.
Se on hyvä sitten. Tiedät mitä sinunkin edessäsi on kun aika koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille varattu asunto pihapiiristä. Sen verran läheisiä rakastan että en heitä vanhustentaloon laittaisi kuin äärimmäisen dementian tapauksessa.
No siinäpä hoidat paskalla sotkevat ja karkailevat vanhuksesi. Ei muuten palvelutaloihin edes pääse muuten kuin "äärimmäisen dementian tapauksissa".
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ap työpaikkaasi, itse työskentelen kunnallisella ja kun joku painaa nappia, näkyy se hälyttimissä ja osaston tiloissa olevilla tauluilla. Asiakkaat on jaettu moduuleihin, ja vaikka sinulle on määrätty ne tietyt asiakkaat, niin ainakin omassa yksikössäni vapaana oleva hoitaja käy vastaamassa kutsuun, etenkin jos tietää vastaavan hoitajan olevan kiinni, esim haavanhoidossa.
Miten se vanhuksen sänky on jatkuvasti työnnetty etäälle hälytysnappulasta joissakin paikoissa ;) ehkä ei teillä, mutta muualla.
Parempi kuolla äkillisesti kuin joutua noihin paikkoihin dementoituneena housuihinsa paskantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella etteivät koskaan joutuisi hoivakotiin tai edes kotihoidon asiakkaiksi. Itse kotihoidon sh:na en ikinä voisi suositella. Asiakkaan luona käydään kääntymässä eikä ole aikaa mihinkään. Lääkevirheitä ja voinnin huomiotta jättämisiä sattuu ihan todella paljon. Olen nähnyt tätä touhua parikymmentä vuotta, joten jotain jo tiedän.
Mitä muita vaihtoehtoja edes on?
Jos et ole kotihoidossa tai hoivakodisssa, niin missä sitten olet? Muutatko asumaan lastesi luokse?
No yksi vaihtoehto on pysyä sen verran hyvässä kunnossa, ettei noita palveluja tarvitse. Omassa suvussani on useita teräsmummoja ja -vaareja, jotka ovat lähteneet saappaat jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä sitten. Tiedät mitä sinunkin edessäsi on kun aika koittaa.
Öö joo kyllä. Sanon nyt jo ennakkoon olevani kiitollinen, jos olen tilassa, jossa en tunnista avuntarvettani, mutta minulle väkisin sitä annetaan, ja jos lapseni tai muut omaiseni eivät itse tehtävään kykene tai halua.
Toki on mahdollista, että sairaudentunnottomana asiaa vastustan dementiani takia, mutta näin ennakkoon; KIITOS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille varattu asunto pihapiiristä. Sen verran läheisiä rakastan että en heitä vanhustentaloon laittaisi kuin äärimmäisen dementian tapauksessa.
Kotihoito sitten. Käyvät kerran, pari päivässä. Itse tuskin alatte hoitamaan?
Kotihoito jos menee siihen pisteeseen että en osaa. Muuten kyllä. Alle 15 sek. olen paikalla jos tarve.
Katsotaan oletko samaa mieltä kun se tilanne on todellinen että pitää itse hoitaa. Helppo huudella kun ei ole vielä kokemusta.
Alalla 33v ja oman mummoni jo hautaan saatoin näin. Entä itselläsi?
Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka.
Se "oma rauhallinen aika" kuluu kyllä ihan työasioihin, ei se mitään ylimääräistä hengailua ole. Kirjataan, siivotaan, viedään roskat, tarkistetaan lukitukset, kierretään vielä huoneet ja lopuksi annetaan yökölle raportti.
Ja jos työvuoro loppuu klo 21, niin silloin sieltä todellakin lähdetään klo 21 eikä jäädä ylitöihin joustamaan. Ei niin toimita missään muuallakaan.