Minulle ei mene kaaliin lyhyellä matikalla hoitajapula ja YT-neuvottelut
Kommentit (50)
Yksinkertaimrm yhtälö. Hoidettavia on paljon mutta rahaa hoitajien palkkojen maksuun ei löydy. Arvovalintojahan nämä ovat. Muistakaa miettiä äänestyspäätös tarkkaan ensi vaaleissa.
Minulla menee, jossain on hoitajia liikaa tarjolla ja toisaalla ei. Toisekseen viime vuosituhannen lopussa oli kotiavustajia, kävivät vanhusten luona ja esim iso lapsisten perheiden luona, vaihtui sitten perheille perhetyöntekijöiksi.
80-90 vaihteessa oli vanhainkoti ja tk vuodeosasto samassa. Siellä oli olevinaan paljon hoitajia. Oli sitä rahhoo vähän enempi silloin.
Rahat on loppu mutta kehitysavusta ei tingitä. Otetaan velkaa ja lahjoitetaan se pois. Maksetaan EU:lle entistä kalliimmiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei me sotelaisetkaan ymmärretä. Mut potilaille tarjottava kahvikin muuttui kulta katriinasta Coop merkkiin. Säästöö säästöö.
ei sinne kahvia mennä juomaan, vaan saamaan hoitoa. tai niin ainakin sairaat luulevat, mutta ei sieltä saakaan muuta kuin jonotusta ja kahvia. saisi lopettaa koko julkisen terveydenhuollon.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon hoitajapulaan. On varmasti pulaa hoitajista, jotka tekevät töitä alle minimipalkan, joustavat loputtomasti, eivätkä vaadi asunnokseen kuin puolikkaan huoneen. Perhe kaukana Suomesta, eikä näiden hoitajien palkkoja koskaan nosteta sille tasolle, että saisivat tuoda perheensä maahan. Pysyvät nöyrinä ja häipynevät eläkeikäisinä synnyinmaihinsa.
Suomen rikkaat tykkäävät tällaisesta menosta.
Ei tilanne välttämättä ikuisesti pysy tuollaisena. Kun oppivat kielen, niin mahdollisesti järjestäytyvät ja alkavat tukemaan maanmiehiään/naisiaan, jotka tulevat uusina Suomeen.
Osa tietysti pariutuu suomalaisten kanssa ja sitä kautta saavat neuvoja suomalaisilta.
Olen ymmärtänyt, että hyvinvointialueiden yt-neuvotteluissa on enemmän kyse töiden uudelleen järjestelystä ja esim. työntekijöitä siirretään toisiin yksiköihin tai toisiin tehtäviin jne kuin siitä, että jollakin hyvinvointialueella irtisanottaisiin yhtäkkiä sata hoitajaa. Kyllä hoitajilla töitä on tarjolla tosi hyvin tälläkin hetkellä verrattuna moneen muuhun alaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialue irtisanoo sairaanhoitajia ja ottaa tilalle lähihoitajia ja hoiva-avustajia. Pienempi palkka.
Tämä on jännä juttu, että vuosia on terveydenhuollosta laitettu pois laikkareita, avustajia ja lähihoitajia sekä sihteereitä ja erilaisia apulaisia, jotka varsin pienellä palkalla tekivät itselleen sopivaa työtä. Nämä työt siirrettiin sairaanhoitajille ja lääkäreille, jotka sitten korkealla palkalla tekevät myös nämä avustavat työt. Onhan se selvä, että kustannukset nousee ja varsinaista hoitoa tarjotaan vähemmän.
Avustavat työt myös tehdään juosten kusten, jos ne annetaan muiden töiden lisäksi.
Joku seuraava samaan työhön tuleva huomaa, että jotkut ohjeet on tehty niin, ettei kukaan ymmärrä.
Tarvitaan lisää hoitaja ulkomailta
Helsingissä ja muissa isoissa kaupungeissa liikaa ja pienissä liian vähän.