Veli yrittää huijata perinnönjaossa?
Meidän pitäisi jakaa perintö, johon kuuluu myös vanha talo Savossa. Veli sanoo, että ottaa sen, mutta arvo olisi vain muutamia tuhansia euroja, jos sitäkään. Voiko olla noin? Iso arvokas talo ja tontti maalla. Luulisi sen arvon olen vähintään sata tuhatta euroa. Jos hyväksyn talon arvoksi tuon, niin muun omaisuus menee silti melkein 50/50. Itse en taloa halua.
Kommentit (52)
Laittakaa myyntiin tarjouskaupalla ja lähtöhinnaksi sata tonnia. Arvohan oli vähintään sen verran. Ihan mahdotonta sanoa mitä se oikeasti on. Metsä on nykyisin kallista eli sadalla tonnilla ei saa kovin montaa hehtaaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä talon käy arvioimassa joku kiinteistönvälittäjä. Eikä itse heitetä arvioita.
Metsänhoitoyhdistykset myös arvioivat näiden metsäpalstojen ja mörskien hintoja. Ehkä parempi tieto kuin lähimmän kaupungin välittäjällä.
Välittäjät myyvät niitä. He käyttävät toteutuneita kauppahintoja laskelman pohjana. Et sinäkään mitään tajua ammattilaisen työstä XD
Välittäjä tietää myyntiarvon millä ehlä saa kaupaksi. Perinnössä ehkä on hyvä tietää myös puuston arvo.
Vierailija kirjoitti:
No ottakaapa siihen kiinteistövälittäjä arvioimaan se hinta. Yhdet tutut teki niin että sisko otti yhden välittöjän, veli toisen ja arvoksi todettiin puoliväli arvioista
ihan perussettiä on että AINA talo arvioidaan. Ei niitä arvoja voi hatusta heittää.
Tämä.
Onko tontilla arvoa tai onko metsää? Onko talo purkukuntoinen?
No pistäkää talo puoliksi niin saat siitä osasi. Sillähän tämä hoituu. Älä vaan sitten ylläty kun talo ei olekkaan minkään arvoinen vaikka onkin hieno ja iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai veljesi ole huijaamassa, jos välittäjä on antanut arvion.
Veljeni on paljon minua varakkaampi. Kyllä hänelle olisi varaa maksaa enemmänkin. ap
Ei se nyt ihan noin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on paljon minua varakkaampi. Kyllä hänelle olisi varaa maksaa enemmänkin. ap
Ei se nyt ihan noin toimi.
Ap yrittäähuijata veljeään maksamaan enemmän mitä talon arvo oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvänen aika, eihän se noin mene! Miksi veljesi pitäisi maksaa sinulle enemmän kuin talon oikea arvo on? Sillä ei ole mitään merkitystä, että mitkä teidän rahatilanteet ovat. Olette veljenne kanssa tasa-arvoisia perinnönjaossa mikäli edesmennyt ei nimenomaan ole tehnyt testamenttia jomman kumman hyväksi.
Joko tämä on provo tai ap on - no jaa - jätetään tää tähän.
Vierailija kirjoitti:
Onko tontilla arvoa tai onko metsää? Onko talo purkukuntoinen?
Ei ole metsää. Talo vaan, jossa toistaiseksi olleet lämmöt päällä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se nyt liitty yhtään mihinkään, kumpi teistä on varakkaampi? Ei se vaikuta perinnönjakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, tulihan se sieltä. Meillä jaettiin perintö, eikä siinä tilaisuudessa kyselty kenenkään osakkaan varallisuutta. Jokainen sai osansa perinnöstä, yksi köyhä, loput varakkaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, tulihan se sieltä. Meillä jaettiin perintö, eikä siinä tilaisuudessa kyselty kenenkään osakkaan varallisuutta. Jokainen sai osansa perinnöstä, yksi köyhä, loput varakkaampia.
Sen verran ottaisin kyllä huomioon, ettei se kaikkein varakkain ota kaikkia tilivaroja ja jätä köyhemmille sisaruksille vain jotain vaikeasti realisoitavaa perintöä vaikka olisikin euromääräisesti sama arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran ottaisin kyllä huomioon, ettei se kaikkein varakkain ota kaikkia tilivaroja ja jätä köyhemmille sisaruksille vain jotain vaikeasti realisoitavaa perintöä vaikka olisikin euromääräisesti sama arvo.
No veli on tässä ottamassa vanhan talon, joten ap pitäisi olla onnellinen, ettei sitä tarvitse ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pyydetään 2-4 eri arviota ja sitten sieltä valitaan sopiva. Kannattaa pyytää arviot nopeaan myyntiin, ei sellaista jota myydessä saattaa joutua odottamaan vuosia.
Realistia mukaan. Tollasella tönöllä ei ole myyntiarvoa. Mistä löydät 2-4 välittäjää, jotka haluavat arvioida edes talon ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuohon vaikeasti realisoitavaan pitää just tuon takia laittaa reilu alennus. Se tönön arvo voi olla oikeasti nolla tai jopa negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pyydetään 2-4 eri arviota ja sitten sieltä valitaan sopiva. Kannattaa pyytää arviot nopeaan myyntiin, ei sellaista jota myydessä saattaa joutua odottamaan vuosia.
Realistia mukaan. Tollasella tönöllä ei ole myyntiarvoa. Mistä löydät 2-4 välittäjää, jotka haluavat arvioida edes talon ?
Kaikki tönöt saadaan arvioitu, mutta esim OP veloitti siitä tonnin, kun oma isä kuoli ja mökki piti arvioida (arvoksi katsottiin 70 tuhatta). Ilmaiseksi ei moni lähde noita katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo olisi edes mahdollista? Osattiin me kaikki lukea ja ymmärrettiin lukemamme pankin saldo- ja tilitiedot, perukirjaan toimitetut laskut ja muut menot. Osattiin myös jakaa jäljelle jäänyt euromäärä perikunnan osakkaitten lukumäärällä. Ei oltu tyhmiä, niin kuin annat neuvollasi ymmärtää. Eikä katkeria, luulevaisia.
Kai nyt perukirjassa on joku arvo kiinteistölle on asetettu? Sitähän vaatii jo lakikin.
Ei siitä nyt sentään veropetossyytettä tule, ellei nyt ole tarkoituksella yrittänyt pimittää jotain omaisuutta. Verottaja vain korjaa perukirjaan merkittyjä arvoja ylöspäin ja määrää perintöveron korjaamiensa arvojen mukaan.