Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teidän 12-13-vuotiaat tytöt toivoo lahjaksi?

Vierailija
02.10.2025 |

Meillä on tytöllä synttärit tulossa. Ja joulukin kohta. Mutta kysyttäessä vastaa vaan emmätiiä. Tiedän kuitenkin, että odottaa saavansa sekä synttäri että joululahjoja. Kertokaa siis mitä teillä teini-iän kynnyksellä olevat tytöt toivoo ja mistä pitää. Voin sitten yrittää raapia kasaan jotain ideoita. 

Kommentit (178)

Vierailija
141/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EIkö lähes kaikki teinit tykkää käydä ostoksilla Normalissa niin lahjakortti Normaliin on ainakin hyvä idea ellei sitten asu kaukana maaseudulla ja ei pääse usein kaupunkiin ostoksille.

Mun teini ei tykkää. Meillä pyörii yli 50€ arvosta Normalin lahjakortteja, kun teini ei osta sieltä kuin karkkia ja limua joskus. Kicks, Lyko tai Emotion voisi olla parempi idea lahjakortille, kun niistä saa oikeasti laadukkaita ja hyviä tuotteita eikä kissanpissalta haisevia halpoja kopioita.

Vierailija
142/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinit on niin erilaisia. Oma nykyään aikuinen tyttöni teini-ikäisenä kirjoitti aina pitkän listan mitä haluaa lahjaksi ja kirjoja ei ole lukenut koskaan. Perheen rahatilannekin vaikuttaa että onko teini tottunut saamaan ympäri vuoden kaikenlaista ja rahasummalla ei niin väliä. Vähävaraisen veljeni teini pyysi lahjaksi suihkusaippuaa ja kirjaa kirppikseltä. Oma tyttöni halusi teini-ikäisenä lahjaksi lahjakortteja, elktroniikkaa, kuulokkeet, rahaa, meikkejä ja kauneudenhoitotuotteita ja astioita että sitten kun aikanaan muuttaa omaan kotiin niin niitä on jo valmiina ja saikin niitä sukulaisilta paljon joten nyt aikuisena niitä sitten oli kun lähti yliopistoon opiskelemaan.

Tuttavani ei osta teinilleen juuri mitään muuten kuin syntymäpäivälahjaksi ja jouluna joten teinin joululahjoihin sanoo laittavansa 2000-3000euros, sanoo ostav

Olin just tulossa sanomaan samaa!!! Ei mitään järkeä että lapsi saa sen uuden polkupyörän joululahjaksi ja joutuu odottamaan kuukausi tolkulla että pääsee pyöräilemään. Ja  hiihtosukset/luistimet syntymäpäivälahjaksi kesällä? Jos siis sattuu olemaan kesällä syntynyt. Meillä oli niin että jouluksi ja synttäreille hankittiin vain jotain pientä mutta muut tarvittavat tavarat hankittiin silloin kun tarve tuli tai löytyi jotain kivaa, esim talvella uudet hiihtosukset jne. Kiva koru ostettiin kun sellainen sattui tulemaan eteen eikä mun tarvinnut odottaa esim 4kk että äiti ostaa sen syntymäpäivälahjaksi. Ok, mulla ei siis ollut mitään massiivisia isoja kokemuksia/toiveiden täyttymisiä synttäreinä eikä jouluna kun silloin sain vaan jotain pienenpää. Mutta mulla oli aina sopivat varusteet ja vaatteet arkeen. Minusta kyllä parempi näin kuin että olisin joutunut odottamaan kuukausitolkulla että on synttärit tai joulu ja että silloin saan tarvitsemani tavarat.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi astiassrjan kerääminen on erikoista Suomessa. En ole muualla törmännyt vastaavaan tai siihen että lapselle ostetaan  tavaraa omaan kotiin. Onko se joku kapioarkku-perinteen jäänne? Ostetaanko pojillekin astioita? 

Kyllä meillä molemmat nykyään aikuiset lapset tyttö ja poika on saaneet lahjaksi sukulaisilta teini-ikäisinä astioita ja tavaraa tulevaan omaan kotiin ja itse ovat niitä toivoneet, toki muutakin saivat lahjaksi ja nuo oli vaan lisä.

Vierailija
144/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muumimukin tai kuulokkeiden kannalla olen minäkin. Lahjakortit menee myös aina, ihan vaikka joku S- tai K-ryhmän, niin saa käyttää mihin itse tykkää, voi ostaa vaikka vaatteita tai elektroniikkaa jostain Prismasta tai Cittarista tai mennä vaikka Pizzabuffaan syömään kavereiden kanssa. Stanley tai muu trendikäs vesipullo tai termari voisi myös olla tuon ikäisellekin kova sana.

Onko nämä massiivisen isot Stanley pullot nyt ne tämän hetken trendit kuten fjällräven reppu oli jokunen vuosi sitten? Ja sitten ne unohdetaan kokonaan. Missä noin isoa termarimukia edes käytetään? Kotona, ei kai kukaan näitä kouluun kanna? No siellähän kotona ei kukaan kaveri ole katsomassa niin voi käyttää vaikka isoa lasia tai mukia. Selitättekö mikä tämän Stanley jutun ida on vai onko kyse taas jonkun sortin höyrähdyksestä? Noita isoja

Hyvä vastaus! Kiitos. Olen se joka kyseli näiden perään. Ymmärrän hyvin että urheilijat ikään katsomatta käyttävät näitä. Jäin vaan miettimään että miksi sitten just kallis Stanley termari kun edullisempiakin on? Eikä treeneissä kukaan oikein välitä mistä pullosta vedet siellä nopeasti juodaan. Kantaako kenekään teini näitä Stanlejä kouluun? Vai onko tämä vaan urheilijoiden parissa oleva villitys? Ison termarinhan esim Airam saa edullisesti, eikä tarvitse maksaa 50€ Stanley termarista. 

Vierailija
145/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinit on niin erilaisia. Oma nykyään aikuinen tyttöni teini-ikäisenä kirjoitti aina pitkän listan mitä haluaa lahjaksi ja kirjoja ei ole lukenut koskaan. Perheen rahatilannekin vaikuttaa että onko teini tottunut saamaan ympäri vuoden kaikenlaista ja rahasummalla ei niin väliä. Vähävaraisen veljeni teini pyysi lahjaksi suihkusaippuaa ja kirjaa kirppikseltä. Oma tyttöni halusi teini-ikäisenä lahjaksi lahjakortteja, elktroniikkaa, kuulokkeet, rahaa, meikkejä ja kauneudenhoitotuotteita ja astioita että sitten kun aikanaan muuttaa omaan kotiin niin niitä on jo valmiina ja saikin niitä sukulaisilta paljon joten nyt aikuisena niitä sitten oli kun lähti yliopistoon opiskelemaan.

Tuttavani ei osta teinilleen juuri mitään muuten kuin syntymäpäivälahjaksi ja jouluna joten teinin joululahjoihin sanoo laittavansa 2000-3000euros, sanoo ostavansa noin 30 lahjaa kaikille lapsilleen jouluna, ele

Ja lisään vielä että tuttavani lapset kirjoittaa viikkotolkulla pitkää lahjalistaa ennen joulua mitä kaikkea haluavat ja jouluna sitten saavat puhelimet, ipadit, isot harry potter legopaketit ym. ja tuttavani hiki hatussa paketoi yhteensä lähes sataa lahjaa kolmelle lapselleen.

Vierailija
146/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muumimukin tai kuulokkeiden kannalla olen minäkin. Lahjakortit menee myös aina, ihan vaikka joku S- tai K-ryhmän, niin saa käyttää mihin itse tykkää, voi ostaa vaikka vaatteita tai elektroniikkaa jostain Prismasta tai Cittarista tai mennä vaikka Pizzabuffaan syömään kavereiden kanssa. Stanley tai muu trendikäs vesipullo tai termari voisi myös olla tuon ikäisellekin kova sana.

Onko nämä massiivisen isot Stanley pullot nyt ne tämän hetken trendit kuten fjällräven reppu oli jokunen vuosi sitten? Ja sitten ne unohdetaan kokonaan. Missä noin isoa termarimukia edes käytetään? Kotona, ei kai kukaan näitä kouluun kanna? No siellähän kotona ei kukaan kaveri ole katsomassa niin voi käyttää vaikka isoa lasia tai mukia. Selitättekö mikä tämän Stanley jutun ida on vai onko kys

Hyvä vastaus! Kiitos. Olen se joka kyseli näiden perään. Ymmärrän hyvin että urheilijat ikään katsomatta käyttävät näitä. Jäin vaan miettimään että miksi sitten just kallis Stanley termari kun edullisempiakin on? Eikä treeneissä kukaan oikein välitä mistä pullosta vedet siellä nopeasti juodaan. Kantaako kenekään teini näitä Stanlejä kouluun? Vai onko tämä vaan urheilijoiden parissa oleva villitys? Ison termarinhan esim Airam saa edullisesti, eikä tarvitse maksaa 50€ Stanley termarista.

Airamissa ei taida olla pilliä ja se on muutenkin tarkoitettu siihen, että siitä kaadetaan juomaa mukiin tai lasiin. Ei kauhean käytännöllinen. Oma lapsi tykkää, että treenipullossa on pilli. On kuulemma helpompi juoda nopeasti paljon, kun on kova jano. Ja kai se trendikkyys myös vaikuttaa. Minulle on sinällään ihan sama mitkä pullot lapsella on ja vaikka ne olisi vähän kalliimpia. Tietää kyllä, ettei saa uusia pulloja kuin tarpeeseen.

En kyllä ymmärrä mitä väliä sillä on kenellekään ulkopuoliselle mitä vesipulloja nuorilla on. On niitä älyttömämpiäkin trendejä.

Vierailija
147/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIkö lähes kaikki teinit tykkää käydä ostoksilla Normalissa niin lahjakortti Normaliin on ainakin hyvä idea ellei sitten asu kaukana maaseudulla ja ei pääse usein kaupunkiin ostoksille.

Mun teini ei tykkää. Meillä pyörii yli 50€ arvosta Normalin lahjakortteja, kun teini ei osta sieltä kuin karkkia ja limua joskus. Kicks, Lyko tai Emotion voisi olla parempi idea lahjakortille, kun niistä saa oikeasti laadukkaita ja hyviä tuotteita eikä kissanpissalta haisevia halpoja kopioita.

Toki jos rahaa riittää, 10 euron lahjakortilla ei taida paljoa saada Lykosta? Normalista sillä saa jo useamman tuotteen vaikka suihkusaippuaa ja jotain muuta. Riippuu teinin vaatimuksista että onko tottunut luksukseen.

Vierailija
148/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki jos rahaa riittää, 10 euron lahjakortilla ei taida paljoa saada Lykosta? Normalista sillä saa jo useamman tuotteen vaikka suihkusaippuaa ja jotain muuta. Riippuu teinin vaatimuksista että onko tottunut luksukseen.

Mitä kukakin pitää luksuksena. Joku tavis 3-4€ suihkusaippua on kyllä sellainen, joka pitäisi vanhempien ostaa ihan ilman mitään lahjakortteja. Kuuluu perushygieniaan. 

Vierailija
149/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LaBubuahan ne mankuu. En jaksanut lukea ketjua, mutta toinen on ruudulliset flanelliyöhousut.

Vierailija
150/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluisia lahjoja ovat olleet mm. Muumi-astiat, ratsastusleiri, lahjakortti urheiluvaateliikkeeseen, kirjat, rannekello, ruokaravintolassa käyminen, maalaustarvikkeet, Koiramme-lehti (Kennelliiton jäsenyys) ja hopeinen "Taika" kaulakoru.  Nämä tuli nyt äkikseltään mieleen.  Usein hankitaan lahja yhdessä tytön kummin kanssa niin vähän hinnakkaampikin on mahdollinen, mutta ei se lahjan suuruus ja kalleus vaan muistaminen.  Ainakin meidän tyttö on ilahtunut vaikka vain mummolta saadusta suklaarasiasta.  Hänen mielestään lahjan pitää olla yllätys eli ei meille mitään toiveita esitetä toisin kuin kaverinsa joka on naama nutturalla jos ei saa juurikin niitä lahjoja joita on halunnut.  Ei ole hyvä oppia saamaan aina sitä haluamaansa..

Koiraa on toivottu kauan ja hartaasti, mutta se toive ei toteudu ennen kuin muutaman vuoden päästä jos silloinkaan, sillä se "lahja" vaatiikin sitten saajalta vastuullisuutta monen moneksi vuodek

Ei ole hyvä oppia saamaan aina sitä haluamaansa 

Ei niin, mutta ei ole myöskään järkeä ostaa mitään mitä toinen ei oikeasti käytä. Sen takia meillä kysytään ja toteutetaan toiveita. Ei kaikkia, mutta kaikki lahjat ovat toiveita teinillä. Pienemmälle vielä uskalsi ostaa ihan omalla mutulla, nykyisin en edes yritä. 

Vierailija
151/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluisia lahjoja ovat olleet mm. Muumi-astiat, ratsastusleiri, lahjakortti urheiluvaateliikkeeseen, kirjat, rannekello, ruokaravintolassa käyminen, maalaustarvikkeet, Koiramme-lehti (Kennelliiton jäsenyys) ja hopeinen "Taika" kaulakoru.  Nämä tuli nyt äkikseltään mieleen.  Usein hankitaan lahja yhdessä tytön kummin kanssa niin vähän hinnakkaampikin on mahdollinen, mutta ei se lahjan suuruus ja kalleus vaan muistaminen.  Ainakin meidän tyttö on ilahtunut vaikka vain mummolta saadusta suklaarasiasta.  Hänen mielestään lahjan pitää olla yllätys eli ei meille mitään toiveita esitetä toisin kuin kaverinsa joka on naama nutturalla jos ei saa juurikin niitä lahjoja joita on halunnut.  Ei ole hyvä oppia saamaan aina sitä haluamaansa..

Koiraa on toivottu kauan ja hartaasti, mutta se toive ei toteudu ennen kuin muutaman vuoden päästä jos silloinkaan, sillä se "lahja" vaatiikin

Meillä teini ei ole ikinä piitannut kirjoista, muumimukeista tai astioista tai legokukista vaan on myynyt ne eteenpäin jos niitä on saanut, teinit on niin erilaisia.

Vierailija
152/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kukakin pitää luksuksena. Joku tavi

Tarkoitan että vaikka vähävaraianen siskoni ei kyllä ostaisi Lykoon lahjakorttia että hänen teini saisi ostettua vaikka kalliin hajuveden tai kasvovoiteen, sen sijaan Normalin lahjkortin voisi ostaa millä teini voisi ostaa mitä itse haluaa, siis tilanteesta riippuen. Itse olen kyllä ostanut lahjakortteja Kicksiin ja Lykoon ja myös Normaliin.

Vierailija
153/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär toivoo Pandoran rannekorua.  En kuitenkaan uskalla ostaa niitä riipuksia itse. Joten saa lahjaksi sen ketjun ja lupauksen, että käydään yhdessä valitsemassa siihen riipus. Tästä tulee kivasti nyt myös perinne tuleviksi vuosiksi, kun voi käydä jouluna ja synttäreinä valitsemassa riipuksen lahjaksi. Lisäksi saa Pandoran korurasian.

Muuten en ole vielä hirveästi miettinyt. Synttäreillä tehtiin niin, että sai valita parista kaupasta mitä toivoi ja niiden perusteella ostettiin. Toinen oli vaatekauppa ja toinen kosmetiikkakauppa. Jotain vastaavaa varmaan tehdään joulunakin, että saa varmasti sopivat, kivat ja käyttöön tulevat lahjat.

Vierailija
154/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa tämä ketju, kun kuukauden päästä taas ihmetellään vähävaraisten lasten joululahjatoiveita. Jos kaverit saa tällaisia lahjoja, mitä täälläkin on lueteltu, niin onko ihme, että köyhilläkin lapsilla on isot toiveet?

Vierailija
155/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"paketoi yhteensä lähes sataa lahjaa kolmelle lapselleen."

Aivan sairasta ja antaa väärän mallin lapsille, että lahja on olennaista välittämisessä. Asia on täsmälleen päinvastoin. Materiaalisilla lahjoilla ei ole mitään riippuvuussuhdetta rakkauden määrään.

Vierailija
156/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ilman mitään pelleilyjä aletaan miettimään mitä tuon ikäiset tytöt toivoisi lahjaksi niin kyllä minulla saattaisi siitä neljän lapsen tätinä joku käsitys olla.Kun yksi näistä neljästä sattuu olemaan teini ikäinen tyttö.

Tässä omat ehdotukseni:

Vaatteita.

Meikkejä.

Ihonhoitotuotteita.

Koruja.

Tupakkaa tai Vape.

Oma lemmikki.

Lahjakortti.

Energiajuomaa.

Ulkomaan matka.

Joku kallis laukku.

Hajuvesi.

Shoppailupäivä.

Uusi kallis puhelin.

Labubu.

Hiustenhoitotuotteita.

Skootteri.

Asusteita.

Huom! Tuo tupakka/vape ei ole mikään suositus.Mutta monet teinit nykyään tupakoi ja varsinkin vapettaa.Tod näk myös oma lapsesi vaikket sitä tiedäkään.Eli on helpompi antaa lupa kuin kestää että tekee sitä salaa.

Höpölöpö, täti. Ei läheskään kaikki tupakoi/vapeta. Ei mun tytön kaveripiirissä kukaan vapettanut edes yläasteella. Nyt hän on jo 19v. Mä luulen, että se on vähän wt-touhua.

Vierailija
157/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta ja antaa väärän mallin lapsille, että lahja on olennaista välittämisessä. Asia on täsmälleen päinvastoin. Materiaalisilla lahjoilla ei ole mitään riippuvuussuhdetta rakkauden määrään.

Itse en ymmärrä mihin tuollainen määrä tavaraa mahtuu. Ihan älytöntä, jos mietitään tuota tavaramäärää vaikka viidellä vuodella kerrottuna. 

Vierailija
158/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi astiassrjan kerääminen on erikoista Suomessa. En ole muualla törmännyt vastaavaan tai siihen että lapselle ostetaan  tavaraa omaan kotiin. Onko se joku kapioarkku-perinteen jäänne? Ostetaanko pojillekin astioita? 

Kyllä meillä molemmat nykyään aikuiset lapset tyttö ja poika on saaneet lahjaksi sukulaisilta teini-ikäisinä astioita ja tavaraa tulevaan omaan kotiin ja itse ovat niitä toivoneet, toki muutakin saivat lahjaksi ja nuo oli vaan lisä.

Teini- ikä 13- 19 v. Eri asia antaa niitä 17 vuotiaalle kuin 13v. Ja kyllä toi silti eroaa suuresti muiden länsimaiden lahjaperinteistä.

Suomessa lahjankin pitää olla käytännöllinen  ja se on tärkeintä.  Itse tykkään että lahja on joku luksusjuttu, erikoisuus, mitä en itse hankkisi. Koru, hajuvesi,hyvää suklaata tms. 

Minusta vanhempien pitää ostaa perushygieniajutut ja vaatteet ihan erikseen. Toki aikuiselle joku merinovillakerrasto tai villasukat voi olla kiva lahja mutta kyllä lapsella ne pitöisi olla arkisia itsestäänselviä juttuja eikä lahjoja ( toki tässäkin jotkut mummon tekemät villasukat on eri juttu joissa on se tunnearvo tai tilaustyönä tehdyt erikoiset sukat).

Vierailija
159/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla ankea tässäkin? Lahjoja on ihana antaa ja jotkut pitävät siitä. 

Et sinä ole kukaan sanomaan kuka välittää eniten. Aika erikoinen mielipide sinulla.

Vierailija
160/178 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa tämä ketju, kun kuukauden päästä taas ihmetellään vähävaraisten lasten joululahjatoiveita. Jos kaverit saa tällaisia lahjoja, mitä täälläkin on lueteltu, niin onko ihme, että köyhilläkin lapsilla on isot toiveet?

Me ollaan vähävaraisia ja lapsella on ihan pienestä asti ollut tosi maltilliset toiveet. Puhelinta toivoi pari vuotta sitten ja sanoi että käy halpa puhelin ihan hyvin, joten ostettiin halpa puhelin ja kaikenlisäksi se oli vieläpä käytetty. Yhä käytössä sama puhelin vaikka kaveripiirissä on pari jotka saa ihan joka vuosi uuden ja kalliin puhelimen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä