Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan näkökulma ryhmätöihin

Vierailija
30.09.2025 |

Mielummin itsekin todellakin antaisin yksilöllisempää opetusta ja ohjaisin yksilötehtäviä, kuin sitä jatkuvaa säätöä ryhmien kanssa. Mutta kun on monta kurssia opetettavana ja jokaisella kymmeniä, joillakin toistasataa opiskelijaa, niin kyllä tuosta unelma laadukkaasta yksilöllisestä opetuksesta karsiutuu. Nytkään ei meinaa pystyä hoitamaan kaikkea kunnialla, kun ei se opetus ole edes se ainoa työtehtävä. Silti pidän työstäni, mutta mukavampaa olisi jos ryhmäkoot olisi korkeakouluissa pienempiä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varteenotettava näkökohta

Vierailija
2/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on hävinnyt tentit ja yksilöesseet?

Millä tavalla WA:ssa tehtävät ryhmätyöt edistävät opiskelijoiden oppimista. Jokainen heittää omat tekoälymuotoilut ja kopioidut lähteet ja joku lyö ne kasaan. Opettaja silmäilee läpi ja antaa kaikille saman tyydyttävän arvosanan ilman muuta palautetta - tässä on sitten tulevaisuuden huippuosaajat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin on hävinnyt tentit ja yksilöesseet?

Millä tavalla WA:ssa tehtävät ryhmätyöt edistävät opiskelijoiden oppimista. Jokainen heittää omat tekoälymuotoilut ja kopioidut lähteet ja joku lyö ne kasaan. Opettaja silmäilee läpi ja antaa kaikille saman tyydyttävän arvosanan ilman muuta palautetta - tässä on sitten tulevaisuuden huippuosaajat?

Tarkastapa siinä sitten syksyn aikana, eli käytännössä joulukuussa, 300-400 yksilöesseetä. Muutama kymmenen ryhmätyötä on kuitenkin vielä kohtuullinen määrä, vaikka kyllä niissäkin lukemista on. No voihan sitä sitten tekoälyn tarkastaman yksilöllisen monivalintatentin aina ottaa käyttöön.

Vierailija
4/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmätyöt ovat ihan syvältä. Ne eivät kerro yksilön osaamisesta mitään, koska siellä ryhmässä on aina muutama idiootti tai laiskuri.

Vierailija
5/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen opettaja. En mielelläni teetä ryhmätöitä kovin paljon, koska silloin en tiedä miten kukakin ryhmäläinen on osallistunut tehtävän tekemiseen. Ryhmätyöt lähinnä silloin, kun haluan kehittää opiskelijoiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Olen ratkaissut ajankäyttöön liittyvän haasteen suosimalla Moodlessa itsetarkastavia tehtäviä ja kokeita.

Vierailija
6/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin on hävinnyt tentit ja yksilöesseet?

Millä tavalla WA:ssa tehtävät ryhmätyöt edistävät opiskelijoiden oppimista. Jokainen heittää omat tekoälymuotoilut ja kopioidut lähteet ja joku lyö ne kasaan. Opettaja silmäilee läpi ja antaa kaikille saman tyydyttävän arvosanan ilman muuta palautetta - tässä on sitten tulevaisuuden huippuosaajat?

Tarkastapa siinä sitten syksyn aikana, eli käytännössä joulukuussa, 300-400 yksilöesseetä. Muutama kymmenen ryhmätyötä on kuitenkin vielä kohtuullinen määrä, vaikka kyllä niissäkin lukemista on. No voihan sitä sitten tekoälyn tarkastaman yksilöllisen monivalintatentin aina ottaa käyttöön.

Tämähän on muuttunut hyvin nopeasti, aiemmin opettajat tekivät juuri näin. Kukaan ei halua monivalintatenttejä - oppimisen kannalta huonoin mahdollinen koemuoto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt olivat syvältä.

Vierailija
8/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen opettaja. En mielelläni teetä ryhmätöitä kovin paljon, koska silloin en tiedä miten kukakin ryhmäläinen on osallistunut tehtävän tekemiseen. Ryhmätyöt lähinnä silloin, kun haluan kehittää opiskelijoiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Olen ratkaissut ajankäyttöön liittyvän haasteen suosimalla Moodlessa itsetarkastavia tehtäviä ja kokeita.

No tätäkö opiskelijat sitten haluavat, automaattikokeita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomi halutaan nousuun niin vötkylät suhteilla saadut kokoomusnuoret pitää saada pois oppilaitoksista uhkailesta opettajia. Jos puolet ajasta menee jopa 40v "oppilaiden" kurinpitoon niin ei siinä mitään opita. Rutsinsuomalaiset ovat erikseen sillä heillä on rannikolla resusseja ja pätevyyksistä ei tarvitse huolehtia kunhan on "oikea aate"

Vierailija
10/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmätyöt olivat syvältä.

Koulutuksen leikkaukset ovat syvältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin on hävinnyt tentit ja yksilöesseet?

Millä tavalla WA:ssa tehtävät ryhmätyöt edistävät opiskelijoiden oppimista. Jokainen heittää omat tekoälymuotoilut ja kopioidut lähteet ja joku lyö ne kasaan. Opettaja silmäilee läpi ja antaa kaikille saman tyydyttävän arvosanan ilman muuta palautetta - tässä on sitten tulevaisuuden huippuosaajat?

Tarkastapa siinä sitten syksyn aikana, eli käytännössä joulukuussa, 300-400 yksilöesseetä. Muutama kymmenen ryhmätyötä on kuitenkin vielä kohtuullinen määrä, vaikka kyllä niissäkin lukemista on. No voihan sitä sitten tekoälyn tarkastaman yksilöllisen monivalintatentin aina ottaa käyttöön.

Kun aikanaan opiskelin, oli kerran kuukaudessa oppiaineen ja kerran kuussa tiedekunnan tenttipäivät. Tenttejä kahdesti kuussa. Lisäksi joulu- ja huhtikuussa luentosarjojen tentit. Ennen vanhaan oppiaineiden henkilökunnilla oli jatkuvasti korkeat pinot tenttivastauksia arvioitavina. Se oli heidän työtään.

Vierailija
12/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen opettaja. En mielelläni teetä ryhmätöitä kovin paljon, koska silloin en tiedä miten kukakin ryhmäläinen on osallistunut tehtävän tekemiseen. Ryhmätyöt lähinnä silloin, kun haluan kehittää opiskelijoiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Olen ratkaissut ajankäyttöön liittyvän haasteen suosimalla Moodlessa itsetarkastavia tehtäviä ja kokeita.

No tätäkö opiskelijat sitten haluavat, automaattikokeita?



Teen kokeet niin, että siinä on itsetarkastavia kysymyksiä ja lopussa jonkilainen lyhyehkö esseekysymys, johon minulla ei kulu liikaa aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen opettaja. En mielelläni teetä ryhmätöitä kovin paljon, koska silloin en tiedä miten kukakin ryhmäläinen on osallistunut tehtävän tekemiseen. Ryhmätyöt lähinnä silloin, kun haluan kehittää opiskelijoiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Olen ratkaissut ajankäyttöön liittyvän haasteen suosimalla Moodlessa itsetarkastavia tehtäviä ja kokeita.

No tätäkö opiskelijat sitten haluavat, automaattikokeita?



Teen kokeet niin, että siinä on itsetarkastavia kysymyksiä ja lopussa jonkilainen lyhyehkö esseekysymys, johon minulla ei kulu liikaa aikaa.

Toivottavasti et opeta yliopistossa, koska tämä ei mitenkään vastaa sitä, mitä opiskelijoilta odotetaan.

Vierailija
14/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt on mahtavia. Yleensä laitan videon pyörimään alustukseksi jolloin voin naukata taskumatista pimeässä luokassa ja sen jälkeen kun lapset työstää esityksiään voin lorauttaa kahvin sekaan huomaamatta terästystä. Annan aina kaikille arvosanaksi 8 mutta valitsen ärsyttävimmät hikarit jotka saavat 6.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihanaa edelleen lukea opiskelijoiden ajatuksella kirjoittamia pohdintoja ja esseitä. Niistä kun oppi aina itsekin jotain. Ja todella huomasi kuka oli panostanut aiheeseen ja kuka oli tehnyt löysemmin rantein.

Mutta kuten todettu, opiskelijamäärät kursseilla ovat nykyään vain niin valtavia että ei tuollaiseen ole enää paluuta jos ei opetusresursseja samalla lisätä. Näin se vaan on. Vaikka rakastan työtäni, niin en silti voi uhrata kaikkea vapaa-aikaani sille. Terveisin yli 30 vuotta opetustyössä ollut ja kehityksen nähnyt. 

Vierailija
16/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla opettajana eniten aikaa itse oppituntien pitämisen jälkeen kuluu kirjaamiseen sekä erilaisiin koulutuksiin ja palavereihin. Kaikki muu on herran haltuun -tyyppisesti, myös kokeet. 

 

Tuosta kirjaamisesta voisin luopua koska vain, ennen opettajat kirjasivat vähemmän asioita ja sen ajan pystyi käyttämään esseiden tarkastamiseen.

Vierailija
17/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen opettaja. En mielelläni teetä ryhmätöitä kovin paljon, koska silloin en tiedä miten kukakin ryhmäläinen on osallistunut tehtävän tekemiseen. Ryhmätyöt lähinnä silloin, kun haluan kehittää opiskelijoiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Olen ratkaissut ajankäyttöön liittyvän haasteen suosimalla Moodlessa itsetarkastavia tehtäviä ja kokeita.

No tätäkö opiskelijat sitten haluavat, automaattikokeita?



Teen kokeet niin, että siinä on itsetarkastavia kysymyksiä ja lopussa jonkilainen lyhyehkö esseekysymys, johon minulla ei kulu liikaa aikaa.

Toivottavasti et opeta yliopistossa, koska tämä ei mitenkään vastaa sitä, mitä opiskelijoilta odotetaan.



Tämähän on juuri se villakoiran ydin. Opettajien aika ei riitä ydintyöhön, eli opiskelijoiden opettamiseen (ml. tunti- ja tehtäväsuunnittelu sekä kokeiden tarkastaminen). Jossain se kiire ja resurssien puute sitten näkyy ja opettajien on tingittävä työn laadusta omaa jaksamista ajatellen.

Vierailija
18/18 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihanaa edelleen lukea opiskelijoiden ajatuksella kirjoittamia pohdintoja ja esseitä. Niistä kun oppi aina itsekin jotain. Ja todella huomasi kuka oli panostanut aiheeseen ja kuka oli tehnyt löysemmin rantein.

Mutta kuten todettu, opiskelijamäärät kursseilla ovat nykyään vain niin valtavia että ei tuollaiseen ole enää paluuta jos ei opetusresursseja samalla lisätä. Näin se vaan on. Vaikka rakastan työtäni, niin en silti voi uhrata kaikkea vapaa-aikaani sille. Terveisin yli 30 vuotta opetustyössä ollut ja kehityksen nähnyt. 

Aiemminhan oli juuri suuremmat ryhmät.