Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV Uutiset: Köyhän perheenäidin epätoivo: "Kysyin lapsilta, pärjätäänkö ilman lämmintä ruokaa" (kiitos hallitus)

Vierailija
30.09.2025 |

MTV Uutiset kertoo artikkelissa Marian perheen tarinan, jossa toimeentulotuen leikkaukset iskevät kipeästi lapsiperheeseen. THL arvioi, että jopa 30 000 lasta ajautuu köyhyyteen hallituksen päätösten seurauksena. Marian perhe elää matalapalkkatöistä huolimatta velkojen ja niukkuuden keskellä, jossa välillä pohditaan, onko varaa edes lämpimään ruokaan. Hän kuvaa, miten köyhyys periytyy ja saa lapset vähättelemään itseään. Hallitus tavoittelee 70 miljoonan euron säästöjä, mutta käytännössä hintana on lapsiperheiden arjen romuttuminen.

On vaikea lukea tätä ilman raivoa. Hallitus säästää lasten ruoasta, mutta rahaa kyllä löytyy maahan muuttajien luksushuviloille, yritystuille ja poliitikkojen kahville. Marian kertomus riisipuurosta ja maitopurkista ei ole mikään yksittäistapaus - tämä on todellisuus monille. Ja silti meillä on päättäjiä, jotka puhuvat "vastuun kantamisesta" samalla kun lapsilta viedään mahdollisuus harrastuksiin ja normaaliin arkeen. Eikö oikeasti hävetä, että Suomessa äidit joutuvat kysymään lapsiltaan, pärjätäänkö ilman lämmintä ruokaa?

Kommentit (2008)

Vierailija
1241/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienillä palkoilla ei saa enää ansiosidonnaista. 

Tuo 2400 brutto on jo liian pieni palkka,, kun ansiosidonnaista porrastettiin ja lapsikorotukset poistettiin. 

Minulla oli n. 2000 brutto ja saan nettona ansiosidonnaista vajaan tonnin. Siis nyt hetken vielä ennen ensimmäistä porrastusta, mikä tulee nykyään aivan liian nopeasti. Toisen porrastuksenkin jälkeen käteen jää selkeästi enemmän kuin peruspäivärahasta, jos olen silloin vielä työtön. Toivottavasti en ole.

Eli sulla on muutosverokortti ja matala veroprosentti. Toivottavasti et saa mätkyjä. 

Ihan sillä 25% verolla mennään, koska pienempää prosenttia ei käsittääkseni saa.

Mulla oli 25 % ja 2400 brutto palkalla sain 1000 netto joten jotain on pielessä. 

Vierailija
1242/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rouva löysi 20 euron lahjakortin kotoaan ja rouva osti lihapiirakoita. Onko tämä jotenkin tyhmä? 

Pennut tuskin syövät mitä tahansa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes köyhä ja en käy parturissa koska se on kallista ja turhaa. Todella usein nämä köyhäitkijät käyvät kampaajalla, omistavat lemmikkieläimiä ja kaikkea turhuuksia mitä ilman saisivat sen perhanan puuron pöytään. 

Vierailija
1244/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli n. 2000 brutto j

Eli sulla on muutosverokortti ja matala veroprosentti. Toivottavasti et saa mätkyjä. 

Ihan sillä 25% verolla mennään, koska pienempää prosenttia

Mulla oli 25 % ja 2400 brutto palkalla sain 1000 netto joten jotain on pielessä. 

Voit ihan itse laskea noilla tiedoilla jos et muuten usko.

Vierailija
1245/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli porrastus vie 20 % ansiosidonnaisesta ekan 2 kuukauden jälkeen. Ja sitten lähtee vielä 5 % 6 kuukauden päästä.

Ja moni ei saa enää ansiosidonnaista kerättyä. Pitää tehdä 12 kuukautta töitä ja aikaa keräämiseen on 28 kuukautta eli 2 vuotta ja 4 kuukautta. 

Vierailija
1246/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole edes köyhä ja en käy parturissa koska se on kallista ja turhaa. Todella usein nämä köyhäitkijät käyvät kampaajalla, omistavat lemmikkieläimiä ja kaikkea turhuuksia mitä ilman saisivat sen perhanan puuron pöytään. 

On kaikki striimauspalvelut... 

Vierailija
1247/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä leikkaan hiukset itse. Jos saan töitä niin palkkarahat säästetään työttömyysajan ruokaan. 

Vierailija
1248/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 2400 brutto on jo liian pieni palkka,, kun ansiosidonnaista porrastettiin ja lapsikorotukset poistettiin. 

Minulla oli n. 2000 brutto ja saan nettona ansiosidonnaista vajaan tonnin. Siis nyt hetken vielä ennen ensimmäistä porrastusta, mikä tulee nykyään aivan liian nopeasti. Toisen porrastuksenkin jälkeen käteen jää selkeästi enemmän kuin peruspäivärahasta, jos olen silloin vielä työtön. Toivottavasti en ole.

Ihan sillä 25% verolla mennään, koska pienempää prosenttia ei käsittääkseni saa.

Brutto 3500 ja mulla on 18% eikä tule mätkyjä. 

Vierailija
1249/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rouva löysi 20 euron lahjakortin kotoaan ja rouva osti lihapiirakoita. Onko tämä jotenkin tyhmä? 

Jos ei normaali kotiruoka kelpaa, niin sitten ei näe nälkää.

Vierailija
1250/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sillä 25% verolla mennään, koska pienempää prosenttia

Ei mätkyistä tiedä kuin seuraavana vuonna. Nythän ollaan nostamassa kunnallisvero prosenttia, joka on eri riippuen kaupungista. 

Vierailija
1251/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroprosentissa on valtion vero ja kunnallisvero. Kunnallisvero on eri suuruinen riippuen missä asuu. 

Vierailija
1252/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä hiton takia näillä köyhillä on näitä korkeakorkoisia lainoja?! Elkää eläkö velaksi... Aatelkaa kun lyhennätte jotain 600e lainaa josta menee yli puolet korkoihin niin ilman lainaa saisit 300e säästöön itsellesi ja 300e voisit laittaa elämiseen. 

Vierailija
1253/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pielessä. Sulla pitäisi olla netto ~1100. 

Vierailija
1254/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömien sakkomaksut.

Voi johtaa kunnissa jopa veronkorotuksiin."

https://yle.fi/a/74-20173309

Vierailija
1255/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhillä on aina niitä eläimiä... Eka ne pois sitten ne vipit/luotot/lainat. Nuo samat köyhät eläisi herroiksi jos vaan osaisivat käyttää rahaa. 

Vierailija
1256/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On pielessä. Sulla pitäisi olla netto ~1100. 

Voi olla, että meillä on korkeampi tuo kunnallisvero. 

Työssäkäyvillä verotus nousee ensi vuonna, kun työttömyysvakuutus maksu nousee ja kunnallisvero eikä noita liittojen juttuja saa enää vähentää verotuksessa. 

Vierailija
1257/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhillä on aina niitä eläimiä... Eka ne pois sitten ne vipit/luotot/lainat. Nuo samat köyhät eläisi herroiksi jos vaan osaisivat käyttää rahaa. 

Niin, ei saisi olla edes lemmikkiä ilona. 

Itse hyvätuloisena matkustat ulkomaille, käyt jääkiekko-otteluissa ja sulla on koira. Muilla jotka ei koskaan matkusta ei saisi olla edes lemmikkiä. En ihmettele, että suomalaiset masentuvat ja joutuvat työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Vierailija
1258/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei saisi olla edes lemmikkiä ilona. 

Itse hyvätuloisena matkustat ulkomaille, käyt jääkiekko-otteluissa ja sulla on koira. Muilla jotka ei koskaan matkusta ei saisi olla edes lemmikkiä. En ihmettele, että suomalaiset masentuvat ja joutuvat työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Ei ole koiraa, muuten piti paikkansa. Unohdat nyt pointin, miksi sulla on menoerä jos et saa lapsellesi puuroa pöytään... 

Vierailija
1259/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nälkä on niin syö. Ei kannata opettaa pikaruokaan. Kallista, turhaa ja esim. lihapiirakat ravintoköyhää tavaraa, joissa lihaa on vain nimessä.

Vierailija
1260/2008 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän pitää asua vuokralla pienessä läävässä, ei ole rahaa lääkkeisiin, ei lemmikkiä, ei saunavuoroa, ei koskaan matkusteta eikä käydä baareissa eikä elokuvissa eikä teatterissa eikä uimahallissa. Istutaan pienessä asunnossa kotona. Ja herran jestas, jos ostat lihapiirakan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi