Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV Uutiset: Köyhän perheenäidin epätoivo: "Kysyin lapsilta, pärjätäänkö ilman lämmintä ruokaa" (kiitos hallitus)

Vierailija
30.09.2025 |

MTV Uutiset kertoo artikkelissa Marian perheen tarinan, jossa toimeentulotuen leikkaukset iskevät kipeästi lapsiperheeseen. THL arvioi, että jopa 30 000 lasta ajautuu köyhyyteen hallituksen päätösten seurauksena. Marian perhe elää matalapalkkatöistä huolimatta velkojen ja niukkuuden keskellä, jossa välillä pohditaan, onko varaa edes lämpimään ruokaan. Hän kuvaa, miten köyhyys periytyy ja saa lapset vähättelemään itseään. Hallitus tavoittelee 70 miljoonan euron säästöjä, mutta käytännössä hintana on lapsiperheiden arjen romuttuminen.

On vaikea lukea tätä ilman raivoa. Hallitus säästää lasten ruoasta, mutta rahaa kyllä löytyy maahan muuttajien luksushuviloille, yritystuille ja poliitikkojen kahville. Marian kertomus riisipuurosta ja maitopurkista ei ole mikään yksittäistapaus - tämä on todellisuus monille. Ja silti meillä on päättäjiä, jotka puhuvat "vastuun kantamisesta" samalla kun lapsilta viedään mahdollisuus harrastuksiin ja normaaliin arkeen. Eikö oikeasti hävetä, että Suomessa äidit joutuvat kysymään lapsiltaan, pärjätäänkö ilman lämmintä ruokaa?

Kommentit (2013)

Vierailija
761/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neuvo teille sinkuille. Jos saatte lapsen ja teille tulee influenssa niin laittakaa vaipanvaihtoalusta lattialle niin lapsi ei putoa, kun vaihdatte vaippaa 39 asteen kuumeessa.

Suomessa lapsiperheet ei saa mitään apua. 

Vierailija
762/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas sinkku miehet neuvomassa. Yhdessä oli, että ateria koulussa ja ateria kotona. Ei riitä. Neuvola ja kouluterveydenhoitaja neuvoo, että 5 kertaa päivässä on kasvavan lapsen syötävä. 

Harva lapsikaan silti syö 5 krt/pvä.

Kuuluu syödä. Lapsi kasvaa pituutta ja pitää saada painoa. Neuvola ja kouluterveydenhoitaja punnitsee lapset joka vuosi ja vauvana monta kertaa vuodessa. 

Jos vauva on syntyessä 50  cm ja aikuisena yli 180 cm niin ruokaa kuluu. 

Tuolla metodilla saa läskejä lapsia kuten olemme saaneet huomata.

Ei saa, välipala on esim. leipä, omena ja porkkana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hoitanut lapset monta kertaa influenssassa, angiinassa, noroviruksessa ja alkavassa keuhkokuumessa. 

Sinkut makaa kipeänä sängyssä, kun äidit hoitaa lapsia ja tekee kotitöitä joka päivä oli influenssa tai ei. Lapsia hoidetaan 365 päivää vuodessa. 

Vierailija
764/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on neuvo teille sinkuille. Jos saatte lapsen ja teille tulee influenssa niin laittakaa vaipanvaihtoalusta lattialle niin lapsi ei putoa, kun vaihdatte vaippaa 39 asteen kuumeessa.

Saapas sitä ei vaan osa osaa hyödyntää toisin kuin me yksiasuvat lapsettomana joilla ei ole edes sukulaisia jos sairastuu ei apua tule, jos rahat loppuu kukaan ei lainaa. Lapsiperheille kyllä järjestyy eri faceryhmistä yms apua, saavat ilmaista neuvontaa neuvoloissa, on kertoa, päivähoitoa yms yms. 

Vierailija
765/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun te sinkut saatte vauvan niin vauva punnitaan monta kertaa ensimmäisen vuoden aikana ja katsotaan onko tullut painoa. Pituutta tulee myös eli ensimmäisenä vuotena vauva tarvitsee 4 eri koon vaatteita. 

Vierailija
766/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saapas sitä ei vaan osa osaa hyödyntää toisin kuin me yksiasuvat lapsettomana joilla ei ole edes sukulaisia jos sairastuu ei apua tule, jos rahat loppuu kukaan ei lainaa. Lapsiperheille kyllä järjestyy eri faceryhmistä yms apua, saavat ilmaista neuvontaa neuvoloissa, on kertoa, päivähoitoa yms yms. 

En minä saanut. Päiväkotiin sai viedä vain ne joilla oli työpaikka. 

Eikä kotihoidontuella ole hoitopaikkaa päiväkodissa. 

Vierailija
767/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden lapsen äiti täällä terve. Aina olen vaihtanut lasten vaipat lattiatasossa ihan sen takia, että sukulaislapsi tippui aikanaan pesukoneen päältä maahan ja mursi kätensä  (eikä vaipanavaihtaja ollut kuumeessa). Tää nyyhkytarina ei nyt oikein puhuttele, että joutuu oikein lattialla vaihtamaan vaipan.

Vierailija
768/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset hoidetaan kotihoidon tuella niin ei ole päiväkotipaikkaa. 

Ja sinkkuna sä voit laittaa pakkaseen ruokaa sairastumista varten tai pyytää ystävää käymään kaupassa. 

Vierailija
769/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoitanut lapset monta kertaa influenssassa, angiinassa, noroviruksessa ja alkavassa keuhkokuumessa. 

Sinkut makaa kipeänä sängyssä, kun äidit hoitaa lapsia ja tekee kotitöitä joka päivä oli influenssa tai ei. Lapsia hoidetaan 365 päivää vuodessa. 

Niin. Turha niistä lapsista on sinkkuja syyttää 

-oma valinta

Vierailija
770/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahden lapsen äiti täällä terve. Aina olen vaihtanut lasten vaipat lattiatasossa ihan sen takia, että sukulaislapsi tippui aikanaan pesukoneen päältä maahan ja mursi kätensä  (eikä vaipanavaihtaja ollut kuumeessa). Tää nyyhkytarina ei nyt oikein puhuttele, että joutuu oikein lattialla vaihtamaan vaipan.

Niin, mutta olikin 39 asteen kuume. 

Vierailija
771/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tiedoksi, että jos sulla äitinä murtuu käsi ja jalka niin kotihoito on maksullinen palvelu hyvinvointialueella. 

Tässä on Pirkanmaan hyvinvointialueen kotihoidon maksuja www.pirha.fi/asiakkaalle/asiakasmaksut/ikaantyneiden-palvelujen-maksut/…

Vierailija
772/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan ne kylmänäkin syödä jos äiti on niin laiska ettei jaksa lämmittää ruokaa.

Vierailija
773/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiennyt, lapsi vertautuu hamsteriin tai koiraan, ei lapsilla ole ihmisarvoa, heitä ei mitenkään tueta vaan he ovat vanhempiensa lemmikkieläimiä, jotka ehkä saavat vanhemmilta ruokaa tai sitten eivät. Ainoa ero on se, että kun vanhemmat eivät enää jaksa hoitaa lemmikkiä, lemmikin voi lopettaa, mutta lapsi jätetään vain kitumaan vanhempiensa omistukseen.

Vierailija
774/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi, että jos sulla äitinä murtuu käsi ja jalka niin kotihoito on maksullinen palvelu hyvinvointialueella. 

Tässä on Pirkanmaan hyvinvointialueen kotihoidon maksuja www.pirha.fi/asiakkaalle/asiakasmaksut/ikaantyneiden-palvelujen-maksut/…

Ensin tulee tulojen mukaan maksu + lisäpalveluista erikseen eli kauppapalvelut, pyykkipalvelut, kodin siivous.

Kaikki maksaa. 

Vierailija
775/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa loppuu mielialalääkkeiden syönti, kun ihmisillä ei ole rahaa ostaa niitä 😂😂😂😂😂

Tilin saldo 0, apteekki vaatii maksua. 

Se on hyvä, että täytyy opetella selviämään omin avuin elämästä

Vierailija
776/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös 97-vuotiaalle eläkeläiselle hyvinvointialueen kotipalvelut on maksullisia. Ei kukaan tule siivoamaan kotia ilmaiseksi. Mitä isompi koti sitä kalliimpaa on siivouksen osto.

Omainen voi toki käydä siivoamassa ilmaiseksi ja hoitamassa pihan. 

Kaupungeilla ja kunnilla ei ole ilmaispalveluita. 

Olen nähnyt myös kotipalvelun laskun ja siinä laskutettiin myös kilometrikorvaukset. 

Vierailija
777/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa loppuu mielialalääkkeiden syönti, kun ihmisillä ei ole rahaa ostaa niitä 😂😂😂😂😂

Tilin saldo 0, apteekki vaatii maksua. 

Se on hyvä, että täytyy opetella selviämään omin avuin elämästä

Ketä tarkoitat. Ihmiset on hullujen keskellä linja-autoissa ja ratikoissa, kun lääkäreiden määräämiä rauhoittavia ei voi ostaa. 

Vierailija
778/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt saa todella edullisesti kausikasviksia. Porkkanaa, lanttua, punajuurta.Eurolla 2 kg

Ei se käy, kun pitää olla hesen hampparia ja lihapiirakkaa kaupasta. Ruokajuomaksi cokista ja jälkkäriksi irtokarkkeja 

Vierailija
779/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Vierailija
780/2013 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas palvelu vain työssäkäymättömille. Yh:t ovat tukiloukussa, jos yhtään käy töissä, joutuu kaikesta maksamaan, eikä käteen jää tällaisia palveluja varten yhtään rahaa. Tämä on ihan kelan ja tukien tekijöiden puolesta myönnetty, että kaikkien muiden paitsi hyvätuloisten yksinhuoltajien on käytännössä pakko lopettaa työnteko ja muuttaa vuokra-asuntoon tuloloukun takia, koska muuten rahat eivät riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi