Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuolison oikeudet

Vierailija
29.09.2025 |

Olen miettinyt että miten mahtaa olla minun tilanne jos avopuolisoni kuolee. Olemme eläneet yhdessä yli 20 vuotta. Yksi lapsi on. 

Olen maksellut meidän yhteistä elämistä nämä vuodet, asunnosta jonka mies omistaa, olen maksanut yhtiövastikkeet. Mistään ei ole kuitteja, pitäisikö olla. 

Olenko tyhjän päällä jos niin sattuisi käymään että mieheni menehtyy. Mitä en tietenkään halua mutta kaikkea pitää miettiä. 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut avoliitossa vähän yli 25 vuotta. Mies on maksanut asuntoa, minä olen hankkinut sijoituskämpän ja kesämökin. Mihin ihmeeseen sinä olet palkkasi laittanut, jos siitä ei ole saman verran jäänyt itselle kuin miehelläkin on jäänyt.

Ei ainakaan ole lokkeillut kuten sinä.  

"Olen maksellut meidän yhteistä elämistä nämä vuodet, asunnosta jonka mies omistaa, olen maksanut yhtiövastikkeet. Mistään ei ole kuitteja, pitäisikö olla. 

Vierailija
22/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut avoliitossa vähän yli 25 vuotta. Mies on maksanut asuntoa, minä olen hankkinut sijoituskämpän ja kesämökin. Mihin ihmeeseen sinä olet palkkasi laittanut, jos siitä ei ole saman verran jäänyt itselle kuin miehelläkin on jäänyt.

avomulqq 

avopllu 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai olet omaisuutta jotenkin kartuttanut, jos mies on maksanut asuntolainaa? 

Miten tuo taas kysymykseen liittyy?

No siten, että ap on vailla osaa miehen omaisuudesta tämän kuollessa vedoten siihen, että on maksanut laskuja. Jokainen huolehtii itse omaisuudestaan eikä mieti toisen omaisuuksia 

Vierailija
24/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet antanut miehelle kehostasi lapsen ja kaikki aviomiehen oikeudet mutta et ole vaatinut häntä täyttämään aviomiehen velvollisuuksia???

Vierailija
25/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autosmin kirjoa

Vierailija
26/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testamentti kannattaa tehdä. 

Tuossa tilanteessa ei ainakaan avovaimolle, koska jos tämä saisi testamentilla esim. asunnon omakseen ja menisi myöhemmin naimisiin, voisi uusi puoliso vaatia erossa puolta asunnon arvosta ja biologinen jälkeläinen voisi jäädä kokonaan ilman isänperintöä.

ei voi vaatia. puhut puhasta paskaa. 

Vierailija
27/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä

avo

puoliso

Vierailija
28/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään oikeuksia miehesi omaisuuteen, jos hän kuolee. Vaikka sinulla olisi kuitit maksuista, olisit tosi heikoilla, mutta nyt sinulla ei ole niitäkään.

Jos miehesi suostuu, on ainakin kolme mahdollisuutta, miten hän voisi turvata asemaasu:

1. Menemällä naimisiin kanssasi

2. Tekemällä sinulle testamentin osasta omaisuudestaan.

3. Ottamalla henkivakuutuksen, jossa sinä olet edunsaaja.

Naimisiin meno ei riitä mihinkään muuhun asumiseen lesken oikeudella yhteisessä kodissa. Omaisuus ei ole yhteistä avioliitossakaan, ja perintö menee rintaperilliselle. Hallintaoikeustestamentti olisi hyvä olla olemassa, tai henkivakuutus. Jos leski on vähävaraisempi, hän voi saada tasinkoa, jos ei ole avioehtoa.

Vierailija
29/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autosmin kirjoa

AUTOSMI

Vierailija
30/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avojoku ei ole puoliso.

Avioliitossa on aviopuoliso, mies ja nainen.

Muut viritykset ovat pelkkiä

kämppiksiä eli menojen tasaajia

(lähtökohtaisesti määräaikaisia) 

hyötynäkökulmasta. 

Vierailija
31/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole mitään oikeuksia miehesi omaisuuteen, jos hän kuolee. Vaikka sinulla olisi kuitit maksuista, olisit tosi heikoilla, mutta nyt sinulla ei ole niitäkään.

Jos miehesi suostuu, on ainakin kolme mahdollisuutta, miten hän voisi turvata asemaasu:

1. Menemällä naimisiin kanssasi

2. Tekemällä sinulle testamentin osasta omaisuudestaan.

3. Ottamalla henkivakuutuksen, jossa sinä olet edunsaaja.

Naimisiin meno ei riitä mihinkään muuhun asumiseen lesken oikeudella yhteisessä kodissa. Omaisuus ei ole yhteistä avioliitossakaan, ja perintö menee rintaperilliselle. Hallintaoikeustestamentti olisi hyvä olla olemassa, tai henkivakuutus. Jos leski on vähävaraisempi, hän voi saada tasinkoa, jos ei ole avioehtoa.

Kyllä naimisiin meno (ilman avioehtoa) vaikuttaa asumisoikeuden lisäksi myös siihen, että miehen kuoltua ap voi saada hänen omaisuudestaan tasinkoa, jos hän on miestään vähävaraisempi.

Vierailija
32/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testamentti kannattaa tehdä. 

Tuossa tilanteessa ei ainakaan avovaimolle, koska jos tämä saisi testamentilla esim. asunnon omakseen ja menisi myöhemmin naimisiin, voisi uusi puoliso vaatia erossa puolta asunnon arvosta ja biologinen jälkeläinen voisi jäädä kokonaan ilman isänperintöä.

Siinä uudessa avioliitossa pitää tehdä avioehto.

Vierailija
33/33 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Avioliitto ja kunnon henkivakuutus. Jotai mies yritti katsella ymparilleen ja hatistella minua tiehensa. Huomasi etta kalliiksi tulee ja nyt pitaa kynsin ja hampain kiinni.

Menkaa naimisiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi