Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsettomat vanhukset pärjäävät hoivakodissa?

Vierailija
29.09.2025 |

Heillä ei ole ketään joka toisi vaatteita, kenkiä tai edes hammastahnaa, hammasharjoja, deodaranttia, shampoota jne. Hoivamaksuun nuo eivät kuulu.

Joku vaatemyynti kai käy hoivakodissa kerran tai kaksi vuodessa, mutta hoitajat eivät avusta ostoksien tekemisessä. Käytännössä siis omaisen pitää mennä mukaan.

Myös ulkoilu on tosiasiassa omaisten varassa, vaikka hoivakotien nettisivuilla lupaillaankin että hoitajat vievät ulos. Lapsettomat saavat siis istua sisällä.

Miten lapsettomat vanhukset siis käytännössä pärjäävät? 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ratkaisin kello-ongelman? Minulle tuli heti mieleen hyvin...

Niin mullekin tulisi mieleen. Tilaa Temusta kellon sinne vanhainkotiin. Tämähän on se eka ajatus. Ongelmaksi tulee, että kello aidosti jää sinne avaamattomaan pakettiin, jos sen hoitajien rästiksi jättää.

Itse siis tilasin kellon verkkokaupasta. Sitten joutui rannekkeen säätämään omilla erikoistyökaluilla oikean kokoiseksi, ettei ollut liian iso. Kello piti myös laittaa oikeaan aikaan. Kuka kuvittelee, että se hoitaja mielellään suorittaa nuo kaikki ylimääräiset puuhat, kun muutenkin on kiire?

Minä kyllä mietin tilaamista jostain Temua paremmasta vaihtoehdosta ensin itselleni (tai vaihtoehtoisesti kivijalkaliikkeestä ostamista, jos sellainen sattuisi olemaan lähellä), itse käyttökuntoon laittamista ja sitten lähettäminen hoivakotiin.

Vierailija
42/58 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakodeissa on valtavasti vanhuksia joilla on jälkeläisiä eikä kukaan silti hoida mitään asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miksi se yksinäisyys olisi ongelma siellä hoivakodissa jos on elänyt koko ikänsä ilman perhettä, vai tuleeko se siitä että siellä on muita joilla on enemmän kontakteja niin ne joilla ei ole, ovat silloin auttamatta heikommassa asemassa. 

Vierailija
44/58 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan saada lapsen joka ei kykene auttamaan. Joidenkin lapsi myös kuolee ennen vanhempaa. 

Miksi et kysy miten sellaiset vanhukset pärjäävät joilla on kuollut, kehitysvammainen tai vaikka alkoholisti lapsi?

Tai rikollinen. Kavaltanut esimerkiksi juuri vanhempansa. 

Vierailija
45/58 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, jossa on 8 aikuista lasta eikä yksikään heistä käy katsomassa iäkästä äitiään.

Vierailija
46/58 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja hallinoi vanhuksen rahoja, ja vanhuksen omahoitaja pyytää tarvittaessa rahaa edunvalvojalta välttämättömiin ostoksiin, ja käy ostamassa ne vanhukselle. Näin ainakin siellä missä itse olen ollut töissä.

Vierailija
47/58 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän heillä näyttää vieraita käyvän kuin näillä lapsellisilla. Monien lapset käyvät sen pari kertaa vuodessa pikaisilla pyörähdyksillä velvollisuudentunnon pakottamana ja aina näyttää olevan hirveä kiire pois. Kun näitä meidän lapsettomia sit taas käydään tapaamassa useamman yatävän ja läheisen voimin, selvästi ihan omasta halusta ja vietetään paljon pidempiä aikoja yhdessä ja lähdetään ulos. Olisiko siksi että lapselliset ovat keskittyneet lapsiinsa ja se sosiaalinen puoli, ystävyydet yms on jääneet vähän varjoon, unohdettu elää myös kodin ulkopuolella ja kun taas nämä lapsettomat ovat eläneet sosiaalisempaa elämää isommissa piireissä? En tiedä mutta tämän ilmiön olen kuitenkin töissä pistänyt merkille. 

Vierailija
48/58 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän heillä näyttää vieraita käyvän kuin näillä lapsellisilla. Monien lapset käyvät sen pari kertaa vuodessa pikaisilla pyörähdyksillä velvollisuudentunnon pakottamana ja aina näyttää olevan hirveä kiire pois. Kun näitä meidän lapsettomia sit taas käydään tapaamassa useamman yatävän ja läheisen voimin, selvästi ihan omasta halusta ja vietetään paljon pidempiä aikoja yhdessä ja lähdetään ulos. Olisiko siksi että lapselliset ovat keskittyneet lapsiinsa ja se sosiaalinen puoli, ystävyydet yms on jääneet vähän varjoon, unohdettu elää myös kodin ulkopuolella ja kun taas nämä lapsettomat ovat eläneet sosiaalisempaa elämää isommissa piireissä? En tiedä mutta tämän ilmiön olen kuitenkin töissä pistänyt merkille. 

Samanlaisia tarinoita löytyy ympäri maailmaa. Ei ole sattumaa.

Vierailija
49/58 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me olla hoivakodissa kun ollaan ikinuoria kun ei o pennut valvottanee ja stressauttaneet meitä.

Vierailija
50/58 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmin pärjäävät, kun on palkattu ammattilainen asioiden hoitajana. Tokihan se palvelu maksaa, mutta sitä varten se eläke on olemassa, että voi vanhana elää ihmisarvoista elämää. Liian monella vanhuksella on täysin epärealistiset olettamat siitä, että jälkipolvet satojen kilometrien päässä pystyvät ja ehtivät hoitamaan jokaikisen pikkuasian. Pahmmillaan pihistellään jopa niistä hygieniatuotteista ja odotetaan, että joku tuo kaupan tarjoussaippuaa ja nenäliinoja, koska niistä oli tarjouskin päivän lehdessä.

Vierailija
51/58 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen, jossa on 8 aikuista lasta eikä yksikään heistä käy katsomassa iäkästä äitiään.

Tällaisia on. Palstamammakin ekalla sivulla oikein kehui kuinka ei näe omaa äitiään edes joka vuosi. Itsekäs paska. 

Vierailija
52/58 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai oikeasti oleta että lapsesi tuovat sinulle ihan normaaleja päivittäistavaroita? Minulla on matkaa vanhempien luo 550 km ja puolisolla 500 km. Ei todellakaan käydä edes joka vuosi. 

Mitä ihmettä? Asutte kuitenkin Suomessa ilmeisesti. Itse asun ulkomailla, parin tuhannen kilometrin päässä ja käyn kolmen kuukauden välein. On teillä tekosyyt...

Vierailija
53/58 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä bisnesidea vaikka lisämyyntiä kaipaavalle kivijalka- ja/tai nettivaatekauppiaalle. Hoivakodeissa ja palvelutaloissa asuville sopivia vaatteita autoon ja näitä ikäihmisten asuinpaikkoja kiertämään. Olin joskus aikanaan vanhainkodissa töissä muissa kuin hoitotehtävissä ja sieltä lähdettiin lämpimänä kesäpäivänä vanhusten kanssa kesäteatteriretkelle ja parin mummon piti lähteä matkaan talvitamineissa, kun joskus ja jouluna käyneet omaiset/edunvalvojat eivät tuoneet vanhukselleen kevyempään keliin sopivia vaatteita. 

54/58 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään sukuuni tuun, ni en sellaiseen joudu 😎

Vierailija
55/58 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 aikuista lasta.

Eivät pidä mitään yhteyttä.

Muita omaisia ei ole.

Surullista.

Kyllä täältä joutaisi jo pois...

Vierailija
56/58 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omahoitaja soittaa edunvalvojalle ja sanoo, että asukkaalle tarvitaan vaatetta tms ja omahoitaja käy sitten ostoksilla. Yksinkertaista.

Jos asukkaalla on lapsia, soittaa omahoitaja heille. Lapset sitten tuovat kuukausien päästä liian pieniä ja hankalasti puettavia vaatteita, hygieniatarvikkeet ovat tietenkin unohtaneet hankkia.

En ole koskaan törmännyt tuollaiseen, että hoitajat kävisivät tekemässä ostoksia asukkaiden puolesta. Ovatko nuo olleet vain jotain yksittäisiä liian kilttejä hoitajia jotka ovat suostuneet hoitamaan ostokset omalla ajallaan? 

Monesti vainajilta jää vaatteita joita omaiset eivät halua ottaa, ja niitä sitten jaetaan niille joilla ei omia vaatteita ole tarpeeksi. Toinen vaihtoehto on ilmoittaa asukkaan sosiaalityöntekijälle ettei vaatteita ole, silloin vastuu asiasta siirtyy sossulle.

t. lähihoitaja

Vierailija
57/58 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hoivakodissa töissä vähän aikaa. Todella harvoin näin lasten käyvän vanhusten luona. Jouluna kävivät. Yhden mummun luona kävi lapset joka päivä. Tytär syötti ja poika ulkoilutti äitiään. Se oli niin kaunista miten hellästi hoitivat äitiään. Kerran jäi mummu hoivakotiin ja perään huusi älkää jättäkö tänne. Lapsenlapset kävi katsomassa, ja sitten kun lähtivät, mummu näytti todella surulliselta. 

Vierailija
58/58 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työpaikalla hoivakodissa shampoot, hammastahnat yms tilataan apteekista, ellei asukkaalla ole oma-alotteisia ja aktiivisia omaisia. Emme rupea soittelemaan jokaisesta suihkugeelistä tmv. Vaatteista sitten soitellaan yhteyshenkilölle ja kaivellaan kuolleiden asukkaiden jäämistöä, jos omaiset eivät saa aikaiseksi niitä hommata. Lapsettomalla asukkaalla voi olla hyvinkin huolehtivia läheisiä ja ystäviä ja sitten taas on paljon niitä lapsellisia, joiden lapsia ei kiinnosta ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan