Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsettomat vanhukset pärjäävät hoivakodissa?

Vierailija
29.09.2025 |

Heillä ei ole ketään joka toisi vaatteita, kenkiä tai edes hammastahnaa, hammasharjoja, deodaranttia, shampoota jne. Hoivamaksuun nuo eivät kuulu.

Joku vaatemyynti kai käy hoivakodissa kerran tai kaksi vuodessa, mutta hoitajat eivät avusta ostoksien tekemisessä. Käytännössä siis omaisen pitää mennä mukaan.

Myös ulkoilu on tosiasiassa omaisten varassa, vaikka hoivakotien nettisivuilla lupaillaankin että hoitajat vievät ulos. Lapsettomat saavat siis istua sisällä.

Miten lapsettomat vanhukset siis käytännössä pärjäävät? 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementoitunut vanhus ei enää välitä siitä onko dödöä tai hammastahnaa saatavilla. Ei se ymmärrä omaa tilaansa.

Vierailija
22/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheisen vanhuksen hoivakodissa on muutaman kympin hygieniapaketti, jonka saavat kaikki halutessaan. Miksi pitäisi satojen kilometrien päästä lähteä ostamaan hammastahnaa yms.😅

Ei nuo hygieniapaketit ole ongelma oikeassa elämässä. Kyllä hammasharjat ja vastaavat varmasti järjestyy.

Ongelmaksi tulee ne muut asiat, jos ei ole omaisia. Jos vaikkapa kännykkä tai sen liittymä lakkaa toimimasta, niin muuttuu hankalaksi uuden hankkiminen. Toki oikein muistisairas ei enää tarvitse kännykkää.

Myös oman vanhemman kohdalla tuli hankalaksi uuden rannekellon ostaminen hajonneen tilalle, kun niitä ei myydä muualla, kuin verkossa nykyisin. Tuskin kukaan hoitaja jaksaa alkaa etsimään, jos lähimarketista ei löydy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan siinä pärjäävät missä lapsellisetkin. Harvoinpa nuo vanhempiaan käyvät tapaamassa.

Vaateostokset edunvalvojan kautta. Hoitajan kanssa vanhus käy esim tokmannilla katsomassa mieleisiä vaatteita ja edunvalvojan myöntämällä maksusitoumuksella maksu. Sama jos tarvitsee vaikka silmälasit, kengät tms. Kaksi kertaa kuukaudessa on kauppareissu jonne hyväjalkaiset voivat lähteä ostoksille ja ostaa mieleisensä. Huonojalkaisilta kerätään kauppalista ja kaksi hoitajaa hoitavat maksun näiden asukkaiden kauppakortilla. 

Ulkoilua meidän yksikössä tarjotaan asukkaille joka päivä.

ÄLÄ PUHU PASKAA!

Hoitajat istuvat sohvan nurkassa puhumassa omaa kieltään puhelimessa. Jos suomalainen hoitaja pyytää tekemään jotain,

niin "kohta kohta" eiköä mitään tapahdu.

Ulos ei voi mennä, k

Meidän hoivakodissa ei ole ulkomaalaisia hoitajia.

Vierailija
24/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja kotihoidossa. Sellaiset asiakkaat joilla omaiset osallistuvat vanhuksen asioiden hoitamiseen ovat pieni vähemmistö. Oli lapsia tai ei. Moni ei ole lastensa kanssa tekemisissä ollenkaan tai on vaan hyvin harvoin, voivat asua ulkomailla jne. Vaatteet ja tarvikkeet on kaikilla, asiakkaiden puolesta käydään kaupassa joka viikko elleivät itse enää pääse asioimaan. 

Vierailija
25/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä joilla ei ole ketään. On ehkä mahdollista että on ystäväpalvelun kautta joku juttelemaan tai lähihoitajakin voi olla apuna. Tai joku muu hyväsydäminen ihminen, kun on joku rajoitus ettei rikollisia tai tylyjä. Ja onko hoivakoti oikea paikka kaikille kuitenkaan. Missä on kodinomaisuus tai kodit, ettei ole suoraan laitos ja siellä riittävä apu, yksilöllisesti toiveiden mukaan.

Suuri osa laitospaikkaa tarvitsevista ei koskaan ehdi saada sitä. Osa joutuu asumaan kotona aivan liian pitkään, ja sieltä mennäänkin sitten suoraan sairaalaan jos henki ei satu sopivasti menemään hoitajan käyntien välillä. Kotien haikailu on yleensä sellaisten puhetta, joilla ei ole mitään käsitystä vanhustenhoidon todellisesta tilasta.

Vierailija
26/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla hoitokodeilla on apteekki, josta haetaan tai joka toimittaa lääkkeet asukkaille. Sieltä voidaan tilata myös muuta, esim perusvoidetta, shampoota jne 

Vierailija
27/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
28/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitaja kotihoidossa. Sellaiset asiakkaat joilla omaiset osallistuvat vanhuksen asioiden hoitamiseen ovat pieni vähemmistö. Oli lapsia tai ei. Moni ei ole lastensa kanssa tekemisissä ollenkaan tai on vaan hyvin harvoin, voivat asua ulkomailla jne. Vaatteet ja tarvikkeet on kaikilla, asiakkaiden puolesta käydään kaupassa joka viikko elleivät itse enää pääse asioimaan. 

Sama stoori maailmanlaajuisesti. Lapset eivät ole ilmaisia lähihoitajia itselle ja sellaisen olettaminen on typerää. Heilä on oma elämä jota elää.

Vierailija
29/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheisen vanhuksen hoivakodissa on muutaman kympin hygieniapaketti, jonka saavat kaikki halutessaan. Miksi pitäisi satojen kilometrien päästä lähteä ostamaan hammastahnaa yms.😅

Ei nuo hygieniapaketit ole ongelma oikeassa elämässä. Kyllä hammasharjat ja vastaavat varmasti järjestyy.

Ongelmaksi tulee ne muut asiat, jos ei ole omaisia. Jos vaikkapa kännykkä tai sen liittymä lakkaa toimimasta, niin muuttuu hankalaksi uuden hankkiminen. Toki oikein muistisairas ei enää tarvitse kännykkää.

Myös oman vanhemman kohdalla tuli hankalaksi uuden rannekellon ostaminen hajonneen tilalle, kun niitä ei myydä muualla, kuin verkossa nykyisin. Tuskin kukaan hoitaja jaksaa alkaa etsimään, jos lähimarketista ei löydy. 

Miten ratkaisin kello-ongelman? Minulle tuli heti mieleen hyvin helppo ratkaisu mikä toimisi pidemmänkin välimatkan takaa.

Vierailija
30/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ PUHU PASKAA!

Hoitajat istuvat sohvan nurkassa puhumassa omaa kieltään puhelimessa. Jos suomalainen hoitaja pyytää tekemään jotain,

niin "kohta kohta" eikö

....vielä....

Vierailija
31/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan siinä pärjäävät missä lapsellisetkin. Harvoinpa nuo vanhempiaan käyvät tapaamassa.

Vaateostokset edunvalvojan kautta. Hoitajan kanssa vanhus käy esim tokmannilla katsomassa mieleisiä vaatteita ja edunvalvojan myöntämällä maksusitoumuksella maksu. Sama jos tarvitsee vaikka silmälasit, kengät tms. Kaksi kertaa kuukaudessa on kauppareissu jonne hyväjalkaiset voivat lähteä ostoksille ja ostaa mieleisensä. Huonojalkaisilta kerätään kauppalista ja kaksi hoitajaa hoitavat maksun näiden asukkaiden kauppakortilla. 

ÄLÄ PUHU PASKAA!

niin "kohta kohta" eiköä mitään tapahdu.

Ulos ei voi mennä, k

No näin toimitaan meidän yksikössä. Pelkästään eilen ulkoilin 5 vanhuksen kanssa, kun oli niin kaunis ilma. Neljä kävelevää ja yksi pyörätuolissa. Nämä merkataan ylös ja seurataan että jokainen olisi ulkoillut vähintään 3x viikossa. Ja kyllä käydään, niin kauppareissuilla kuin retkillä. Meillä kaikki hoitajat puhuvat suomea, vaikka pari ulkomaan vahvistustakin kollegoista löytyy. Ensi viikolle olen suunnitellut laavuretken esteettömälle laavulle ja tilannut invataksit. Käydään koko porukalla paistamassa makkaraa. 

Terveisiä sinne. Toivon sulle parempaa päivää.

Vierailija
32/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on varaa palkata niillä rahoilla joita lapsiin olisi mennyt ja jotka eivät minua hoitaisikaan kuten todellisuudessa ei teidänkään tulevaisuudessa, palkata hyvin työehto-sopimuksin oma hoitaja.

Vierailija
33/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ PUHU PASKAA!

niin "kohta kohta" eikö

Ja sulle pitäs vielä maksaa enemmän palkkaa ?

Vierailija
34/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asukkaalle huolehditaan tarvittava, ulkoilutetaan mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
35/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli hyvin paljon kauniita, hyvälaatuisia ja mukavia vaatteita hoivakodissa. Kaikki kelpasivat hoivakodissa niille asukkaille, joilla eivät omaiset käyneet koskaan tai ei ollut omia läheisiä. Pyysin lupaa jättää ne hoivakotiin äidin kuollessa. 

Hoivakodissa kävi SPR:n vapaehtoisia ulkoiluttamassa niitä vanhuksia, jotka halusivat ulos. Ihan kaikki eivät jaksakaan ja ovat mielellään vain vuoteessaan.

Hoivakoti hankkii hammasharjat, voiteet, pesuaineet yms ja ne laskutetaan samassa yhteydessä kuin hoitomaksutkin. Niissä on usein tukkuhinnat, joten huoli pois mummovaarit saavat kyllä pestä hampaansa- jos vain kykenevät siihen.

Kakkutilaisuuksia näytti olevan usein ja kaikkien asukkaiden synttärit vietettiin olipa perheellinen tai yksinäinen. MInäkin vein usein kaikille asukkaille ison kasan karkkeja, joita osa tykkäsi syödä. Nyt äidin kuollessa toimitin sinne kaikille kakkua äidin muistoksi.

Äitini oli pk-seudun kunnallisessa hoivakodissa, jossa eri kulttuureja edustavat hoitajat olivat häntä kohtaan aina helläkätisiä ja ystävällisiä. Näin äidistäni, että hän voi hyvin.

Olen hyvin eri mieltä monesta hoivakoteja koskevista negatiivisesta väitteistä, Itse asiassa minäkin viihdyin siellä ja tutustuin muihin asukkaisiin sekä välillä autoinkin hoitajia ruokailujen aikana. Mahtavia mummoja ja vaareja ja välillä sai nauraa urakalla. En kokenut,että siellä oli kukaan asukas hirveän yksin,. Vanha ihminen on usein jo väsynyt ja nukkuu todella paljon, joten enemmän siellä näytti kuin rankkojen bileiden jälkeen.

Vierailija
36/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai oikeasti oleta että lapsesi tuovat sinulle ihan normaaleja päivittäistavaroita? Minulla on matkaa vanhempien luo 550 km ja puolisolla 500 km. Ei todellakaan käydä edes joka vuosi. 

Mun kaveri asuu Etelä-Suomessa ja vanhempansa hoivakodissa Lapissa. 

Kaveri kyllä käy siellä monta kertaa vuodessa ja viipyy muutama päivän aina. 

Vierailija
37/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin nyt jo edesmenneelle äidilleni herkkuja, kukkia ja tarpeellisiakin juttuja Citymarketin kotiinkuljetuksella. Äiti aina ilahtui saadessaan jotain extraa ja tunsi itsensä tärkeäksi, kun toiset vanhukset näkivät, että hänelle tuli kuljetus. Tällaiset tilaukset onneksi onnistuvat, vaikka välimatkaa olisikin. 

Vierailija
38/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ratkaisin kello-ongelman? Minulle tuli heti mieleen hyvin...

Niin mullekin tulisi mieleen. Tilaa Temusta kellon sinne vanhainkotiin. Tämähän on se eka ajatus. Ongelmaksi tulee, että kello aidosti jää sinne avaamattomaan pakettiin, jos sen hoitajien rästiksi jättää.

Itse siis tilasin kellon verkkokaupasta. Sitten joutui rannekkeen säätämään omilla erikoistyökaluilla oikean kokoiseksi, ettei ollut liian iso. Kello piti myös laittaa oikeaan aikaan. Kuka kuvittelee, että se hoitaja mielellään suorittaa nuo kaikki ylimääräiset puuhat, kun muutenkin on kiire?

Vierailija
39/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai oikeasti oleta että lapsesi tuovat sinulle ihan normaaleja päivittäistavaroita? Minulla on matkaa vanhempien luo 550 km ja puolisolla 500 km. Ei todellakaan käydä edes joka vuosi. 

Mun kaveri asuu Etelä-Suomessa ja vanhempansa hoivakodissa Lapissa. 

Kaveri kyllä käy siellä monta kertaa vuodessa ja viipyy muutama päivän aina. 

Aha. No sitten ei varmaan ole olemassa yksinäisiä vanhuksia joilla on lapsia. Vai mikähän oli pointtisi? 

Vierailija
40/43 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama stoori maailmanlaajuisesti. Lapset eivät ole ilmaisia lähihoitajia itselle ja sellaisen olettaminen on typerää. Heilä on oma elämä jota elää.

Juuri näin.   Persut voivat tehdä lapsia tähän köyhyyteen  niin paljon kun perse kestää... 🤣🤣🤣🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi