Oletko lukenut täällä keskustelua ja epäilet sen kertovan sinusta?
Kiinnostava ilmiö palatallq joku väittää tunnistavansa AP:n, vaikka aloituksessa on hyvin vähän tunnistettavia yksityiskohtia. AP ei ole kertonut ikää, paikkakuntaa, ammattia tai mitään konkreettisia esimerkkejä tilanteesta.
Jos lukiessasi hyvin yleistä kuvausta esimerkiksi parisuhdeongelmista ja henkisestä väkivallasta ajattelet heti "tämä koskee minua", kannattaisi ehkä pysähtyä miettimään:
Miksi reagoin näin voimakkaasti?
Onko todennäköisempää että projisoin omia kokemuksiani?
Tunnistanko itseni siitä käyttäytymisestä mitä kuvataan?
Miksi koen tarpeen hyökätä asian esille ottajaa vastaan?
Vauva.fi:ssä on tuhansia käyttäjiä. Parisuhdeväkivalta on valitettavan yleistä. Todennäköisyys sille, että satunnaisesti törmäät omaa tilannettasi koskevaan aloitukseen anonyymipalstalla on häviävän pieni.
Mutta jos sinusta tuntuu että "kaikki puhuvat sinusta", se saattaa kertoa enemmän omasta mielentilastasi kuin siitä mitä muut todella ajattelevat.
Itsereflektio on parempaa kuin vainoajattelu.
Jos huomaat reagoivasi usein aggressiivisesti kun puhutaan henkisestä väkivallasta, se saattaa olla merkki siitä että aihe koskettaa liian läheltä. Perheneuvonta tai terapia voisi auttaa.
Kommentit (56)
Tavallaan joo. Luin yhtä pitkää kommenttia jossain vanhassa keskustelussa ja ajattelin mielessäni että onpa fiksusti sanottu ja hyvin kirjoitettu, kuulostaa jotenkin tutulta. Loppuun kun pääsin, tajusin lukevani omaa kommenttiani vuosien takaa.
Vierailija kirjoitti:
Pidän oman tonttini puhtaana.
En kirjoita koskaan existäni,
heidän äideistään, ex-kollegoistani
tai naapureistani (edes
puolitunnistettavasti. Ellen sitten kehaisten.
Sitä olen tehnyt). Kehun mielelläni
myös toista naista, en ensimmäisenä
ajattele häntä voitettavana
kilpakumppanina, jonka kasvot, kropan
ja tyylitajun poljen maanrakoon, kuten täällä
usein on nähty tehtävän. Näin toimien
= in integrity asenteella 365 en kerää
kontolleni kohtuuttomia määriä 'pahaa
karmaa'.
Niin minäkin yleensä toimin, mutta jos minua suututtaa eksä, niin eikö tämä ole täydellinen foorumi patoutumien purkamiseen? Parempi täällä haukkua kuin päin naamaa.
En , mutta monet aloitukset olisi voineet olla itse aloittamiani .
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan joo. Luin yhtä pitkää kommenttia jossain vanhassa keskustelussa ja ajattelin mielessäni että onpa fiksusti sanottu ja hyvin kirjoitettu, kuulostaa jotenkin tutulta. Loppuun kun pääsin, tajusin lukevani omaa kommenttiani vuosien takaa.
Todellisuudessa sinun kirjoituksistasi on fiksuus kaukana.
Ihmiselämä on uniikki mutta löytyy myös paljon samankaltaisuutta muiden kanssa. Et voi kokea mitään mitä joku muu ei olisi joskus kokenut aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minun eksäni väitti usein, että kirjoitan hänestä. Täällä palstailee eksän nykyisen naisen kaveri, joka kuulemma aina juorusi, kun luuli bongaavan minut. Vaikka en ollut edes palstalla käynyt.
Mutta ei minusta tuo ollut ihmeellistä. Enemmän ihmettelen:
1. Mikä kaveri se sellainen on, joka kertoo toiselle, että tätä haukutaan?
2. Miksi eksä oli asiasta kiinnostunut? Mitä väliä sillä on, että joku rähisee anonyymisti ilman tunnistetietoja?
En minä haluaisi tietää, jos joku on minulle vihainen. Rähisköön yksinään.
Kyllä, olen täällä kirjoitellut aika ajoin vähän kaikesta, myös eksän tilanteesta, mutta en todellakaan aina silloin, kun kaverinsa väitti. Mutta ihminenhän näkee sen, mitä haluaa.
Aika outo kaveri. Itse en kehtaa ikinä kertoa asianomaiselle, jos kuulen häntä haukuttavan.
Minun puolisoni on joskus vihjaillut että olen kirjoittanut meistä tänne. En ole kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun eksäni väitti usein, että kirjoitan hänestä. Täällä palstailee eksän nykyisen naisen kaveri, joka kuulemma aina juorusi, kun luuli bongaavan minut. Vaikka en ollut edes palstalla käynyt.
2. Miksi eksä oli asiasta kiinnostunut? Mitä väliä sillä on, että joku rähisee anonyymisti ilman tunnistetietoja?
Kyllä, olen täällä kirjoitellut aika ajoin vähän kaikesta, myös eksän tilanteesta, mutta en todellakaan aina silloin, kun kaverinsa väitti. Mutta ihminenhän näkee sen, mitä haluaa.
Aika outo kaveri. Itse en kehtaa ikinä kertoa asianomaiselle, jos kuulen häntä haukuttavan.
Niinpä. Itse tosin olen ajatellut, että ehkä eksäni ja uusi nainen pyysi häntä kertomaan, jos epäilee minun olevan paikalla? Heidän taholtaan huokusi suurta ylemmyydentuntoa, eksäni kun osoitti niin suurta halveksuntaa kertoessaan asiasta, kun pääsivät lukemaan kiukustani. Avioeromme kun johtui juuri heidän
Jossain vaiheessa halveksunta sai vain aikaan minussa entistä enemmän kierroksia; eksänihän ei määrää, mitä mitä saan sanoa. Sitähän hän selkeästi aina yritti.
oi niitä aikoja.
sama
Kaipauskeskustelussa olen joskus ihastuneena kuvitellut tunnistavani erään kirjoituksen
tai naapureistani (edes
karmaa'.
'Niin minäkin yleensä toimin, mutta jos minua suututtaa eksä, niin eikö tämä ole täydellinen foorumi patoutumien purkamiseen? Parempi täällä haukkua kuin päin naamaa.'
Ymmärrän sinua hyvin. Anna palaa. 😀
Terapian hinta on 200-300 e kerta
+ istuntoja vaaditaan iso liuta.
Vauvalta voimme saada ilmaista terapiaa
siinä mielessä, että kasvoton
massa antaa näkökulmia. On siellä
häijyilyn seassa tosi kivoja, aidosti
välittäviäkin ihmisiä.
Erinomaista viikkoa sinulle.
-karmakommentin kirjoittaja
Jos kovin paljon näkee täällä itsestään keskusteluja voi ensin sulkea pois mahdollisuuden vainoharhoista, narsistisesta luonteesta ja sitten miettiä miksi niin monilla pn tarve avautua juuri sinun edesottamuksista anonyymisti
Vierailija kirjoitti:
Jos kovin paljon näkee täällä itsestään keskusteluja voi ensin sulkea pois mahdollisuuden vainoharhoista, narsistisesta luonteesta ja sitten miettiä miksi niin monilla pn tarve avautua juuri sinun edesottamuksista anonyymisti
Ja jos vastaus on "kateus", voi miettiä uudestaan nuo vaihtoehdot
Yhdessä keskustelussa mikä oli aloitettu tsunamin vuosipäivän aikoihin missä joku kyseli, että tunteeko kukaan tsunamissa läheisiään menettänyttä, niin siinä keskustelussa huomasin viestin joka mitä todennäköisimmin tarkoitti meidän perhettä. Kaikki yksityiskohdat täsmäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse vihollisia, jos on kaltaisiasi ystäviä. Et kerro ystävällesi, jos kuulet hänen miehensä haukkuvan häntä omille kavereilleen vaikkapa h-sanalla. Et kerro ystävällesi, jos kuulet hänen työnantajansa haukkuvan häntä asiakkaille. Jne.
tai naapureistani (edes
karmaa'.