Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen että alan tänä vuonna tunnelmoida joulua jo marraskuussa

Vierailija
28.09.2025 |

Joulunalusaika on kuitenkin niin ihanaa että on ok pitkittää sitä marraskuulle. Ehkä 15.11 olisi hyvä aloittaa? Minä päivämääränä te muut jouluihmiset aloitatte?

Kommentit (19)

1/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jouluihminen, mutta toisaalta olen myös itsenäisyyspäiväihminen. Haluan että itsenäisyyspäivässä on juuri oma tunnelmansa, joka on eri kuin joulutunnelma. Sen takia olen aloittanut joulutunnelmoinnin yleensä vasta itsenäisyyspäivän jälkeen.

Mutta ehkä voisin tehdä niin että aloitan joulun esitunnelmoinnin marraskuussa, sitten lopetan sen joulukuun alussa, ja itsenäisyyspäivän jälkeen aloitan varsinaisen joulutunnelmoinnin valmisteluineen.

Vierailija
2/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen monena vuonna tehnyt tuon saman päätöksen, mutta se varsinainen tekeminen on toistaiseksi jäänyt ja löydän varmasti tänänäkin  jouluna itseni taas laittamasta kiirellä jotain joulua esille aaton aattona ja sitten haluan niin kuin aina ennenkin jo tapanin päivänä korjata koko joulun pois. Lyhyt joulu paras joulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa saa jo vähän tunnelmoida joulukalentereiden ja muiden joulusuklaiden äärellä onpa tonttujakin jo näkynyt.

Vierailija
4/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.11 on ok aloittaa joulun valmistelu mut itse aloitan vasta marraskuun toisena perjantaina mut kukin tyylillään =)

Vierailija
5/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen monena vuonna tehnyt tuon saman päätöksen, mutta se varsinainen tekeminen on toistaiseksi jäänyt ja löydän varmasti tänänäkin  jouluna itseni taas laittamasta kiirellä jotain joulua esille aaton aattona ja sitten haluan niin kuin aina ennenkin jo tapanin päivänä korjata koko joulun pois. Lyhyt joulu paras joulu.

Näin käy aina minulle, muu elämä vie kaiken ajan jotenki.

Vierailija
6/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitan sitten kun lopetan nurmikon ajamisen. Valoilla ensin.

Vierailija
7/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon mitään päätöstä tehdä tarvitse. Minä olen jo polttanut kynttilöitä mökillä ja huvimajassa on ns. kausivalot.

Vierailija
8/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluhössötys on niin raskasta. Ja sitten se on ohi hetkessä sekä todella helpottunut kun se piina on ohi. 

Vierailija
9/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä 24.12 kieppeillä alottas

Vierailija
10/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan jouluverhon marraskuun toiseksi viimeisenä viikonloppuna, silloin asuinkaupunkini joulumarkkinat aukeavat.

Vierailija
11/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhäinpäivänä laitan ensimmäiset jouluvalot ja siitä eteenpäin lisäilen koristeita, vaihdan verhoja ym. aina jouluviikolle asti. Juuri ennen joulua teen vielä perusteellisen siivouksen ja sitten vaan nautin joulun tunnelmasta. 

Vierailija
12/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluvalot taitavat useimmilla olla ensimmäinen joulutunnelmointi-item ja se näyttää alkavan marraskuussa.

Vierailija
13/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä monesti aloitan ekat koriste -fiilistelyt jo Pyhäinpäivästä. Parina viime vuotena tosin olen ollut suorastaan vihainen viralliseen joulunaikaan ja kerännyt koristeet pois nopeasti ja synkin mielin jo tapaninpäivän tienoilla. Johtuu sisäisestä prosessista ja pettymyksestä itseeni/omaan etenemiseeni/elämääni, ei siitä että aloitin joulun niin varhain. Ehkä siitä ettei mulla ole tällä hetkellä oikein kotia minkä kokisin kodiksi, tämä on varasto.

Katsotaan miten tänä vuonna käy. Kirjoitan aina muovikuusen paketin sisälle paperille lyhyet  fiilis-terveiset, kun puran koristeet varastoon. 

Varmasti kaikkeen joulupettymykseen vaikuttaa että olen yksin, viime jouluna sain yhden ainoan pienen lahjan (äidiltä), muut olivat lahjakortteja. Se jotenkin havahdutti että ei ole enää sellaisia jouluja kun oli mukava kerääntyä yhteen ja lahjoilla oli toisenlainen merkitys. Nyt ne tuntuu olevan jotain kylmiä muovisia velvollisuus -lahjoja eikä aidosti mietittyjä. En ole avannut sitä äidin antamaa pakettia vieläkään, se kuvasi niin hyvin viime joulua. Ja haluan säästää jos jonakin vuonna häntä ei sitten olekaan enää. Luultavasti säästän niin että se on avaamatta vielä minunkin kuoltuani.

Vierailija
14/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä monesti aloitan ekat koriste -fiilistelyt jo Pyhäinpäivästä. Parina viime vuotena tosin olen ollut suorastaan vihainen viralliseen joulunaikaan ja kerännyt koristeet pois nopeasti ja synkin mielin jo tapaninpäivän tienoilla. Johtuu sisäisestä prosessista ja pettymyksestä itseeni/omaan etenemiseeni/elämääni, ei siitä että aloitin joulun niin varhain. Ehkä siitä ettei mulla ole tällä hetkellä oikein kotia minkä kokisin kodiksi, tämä on varasto.

Katsotaan miten tänä vuonna käy. Kirjoitan aina muovikuusen paketin sisälle paperille lyhyet  fiilis-terveiset, kun puran koristeet varastoon. 

Varmasti kaikkeen joulupettymykseen vaikuttaa että olen yksin, viime jouluna sain yhden ainoan pienen lahjan (äidiltä), muut olivat lahjakortteja. Se jotenkin havahdutti että ei ole enää sellaisia jouluja kun oli mukava kerääntyä yhteen ja lahjoilla oli toisenlainen merkitys. Nyt ne tuntuu olevan jotain kylmiä muovisia velvollisuus -

Vähän samoja fiiliksiä. Minulla myös jouluun liittyy ikäviä asioita, mm ero lasten isästä. Ensimmäisenä jouluna eron jälkeen halusi lapset väen vängällä itselleen, ja sitten sainkin kuulla, että oli jättänyt heidät sukulaisten luo ja itse viettiä joulua uuden naisystävänsä kanssa. Eli toisin sanoen halusi vain tehdä kiusaa, jotta joutuisin olemaan joulun yksin.

Noh, siitä on nyt useampi vuosi, ja joulut on sen jälkeen sujuneet mukavammissa merkeissä. Olen siirtänyt ajatuksia pois itse jouluaatosta, ja enemmän sitä kohti, että koti on jouluisa ja tunnelmallinen loppuvuotta kohti. Se on tuonut rauhaa ja iloa.

Vierailija
15/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen joulusiivouksen siinä juhannuksen jälkeen.

Vierailija
16/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen joulu? Tässähän on juhannuskin vielä ihan kesken!

Vierailija
17/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin aiot lopettaa joulun tunnelmoinnin? Minä jotenkin kaipaan sitä aikaa, kun joulua pitkitetään eteenpäin, ei taaksepäin. Nykyisin Suomessa joulu loppuu kuin seinään heti aaton jälkeen. 

Vierailija
18/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti 1.11. aloitan. 

Vierailija
19/19 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki sinulle, joka et saa lahjoja tai sellaisia lahjoja mitä haluaisit: osta itse itsellesi lahja! Niin minä teen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme