Esivaihdevuodet ja punaisiksi ärtyneet kirvelevänverestävät silmät
Kommentit (54)
Apteekissa on monenlaisia kosteuttavia silmätippoja, ohuempia ja paksumpia. Silmät kuivuu kun pitkään tuijottaa luuria tai läppärin näyttöä. Unohtuu räpäyttää silmiä. Koskaan en ole kuullut silmien kuivumisen olevan tekemisissä vaihdevuosien kanssa, mutta mahdollista sekin.
Auttoi kummasti kun lopetin viinan juonnin
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Onko tuo siis yhteydessä limakalvojen kuivumiseen?
Itselle tulee välillä ja tuntuu kuin olisin jotain liimaa silmissä, kirvelee nii . Pakko hieroa silmiä,että menee ohi.
Siihenpä juuri.
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa on monenlaisia kosteuttavia silmätippoja, ohuempia ja paksumpia. Silmät kuivuu kun pitkään tuijottaa luuria tai läppärin näyttöä. Unohtuu räpäyttää silmiä. Koskaan en ole kuullut silmien kuivumisen olevan tekemisissä vaihdevuosien kanssa, mutta mahdollista sekin.
https://riinakatainen.fi/vaihdevuodet/mita-oireita-vaihdevuosissa/
"Limakalvojen kuivuus haittaa yleensä erityisesti sukuelinten limakalvoilla, mutta myös silmien, suun ja nenän limakalvojen kuivuutta voi esiintyä."
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/estrogeenivaje-aiheuttaa-vaihdevuos…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle tulee välillä ja tuntuu kuin olisin jotain liimaa silmissä, kirvelee nii . Pakko hieroa silmiä,että menee ohi.
Siihenpä juuri.
Pelko on, että silmien jälkeen kuivuu jotain muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihenpä juuri.
Pelko on, että silmien jälkeen kuivuu jotain muutakin.
Tarkoitatko emättimen limakalvojen kuivuutta? Hyvin paljon mahdollista sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirä tuo liittyy esivaihdevupsiin??? Mulla on jo nuorema diagnosoitu kuivat silmät. Ek ole huomannut esivaohdevuosissa nyt nekikymppisrnä mitäpn muutosta.
Kuivat silmät on monella nuorellakin.tämå on vain tabu josta ei juuri puhuta.
Mullakin on ollu aina todella kuivat silmät, jotka punottaa helposti, mutta nyt 45 ikävuotta lähestyessä on alkanut ap:n kuvaamat vuotamiset ja kirvelyt. Ei ole koskaan ennen ollut tuollaista. Toistaiseksi itsellä tätä tulee vain silloin tällöin, ei päivittäin tai edes viikottain. Olen kanssa yhdistänyt tämän esivaihdevuosioireiluun/ikääntymiseen. En ole keksinyt mikä tähän auttaisi.
Estrogeeni. Se vaikuttaa elimistön kaikkiin limakalvoihin. Toimii eräänlaisena voiteluaineena.
No mulla auttoi tyrniöljy, mutta vasta noin 2kk kuluttua aloittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kosteuttavia tippoja ja silmäluomien säännöllinen puhdistus. Jos ei auta niin lääkäriin. On olemassa verisuonia supistavia tippoja, joita ainakin satunnaisesti voi käyttää.
Noita saa myös ilman reseptiä. En muista merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
No mulla auttoi tyrniöljy, mutta vasta noin 2kk kuluttua aloittamisesta.
Millä päiväannoksella sait toimimaan? Minkä ikäisenä?
Yritän hahmottaa asiaa suhteessa itseeni.
AP
Joka paikka kuivuu esivaihdevuosissa. Minulla kutisee korvakäytävät. Kalaöljyä, mutta ennen kaikkea muistakaa juoda vettä.
Estrogeeni vei tuon ja kutisevat korvat, eikä ihokaan kuivu enää. Joka oiretta tuli aiemmin hoidettua erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi käyttää kuin niitä juoksevampia tippoja. Jos on geeli tai voide, niin en näe silmillä kunnolla seuraavanakaan päivänä, on kuin olisi kelmu silmien päällä. Vidumainen vaiva tuo kuivasilmäisyys, talvella vuotaa vettä solkenaan.
Vierailija kirjoitti:
Estrogeeni vei tuon ja kutisevat korvat, eikä ihokaan kuivu enää. Joka oiretta tuli aiemmin hoidettua erikseen.
Erikoislääkärit tekee hyvää tiliä, kun jokaista vaivaa hoidetaan erikseen ja yksinkertaista juurisyytä ei tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkärit tekee hyvää tiliä, kun jokaista vaivaa hoidetaan erikseen ja yksinkertaista juurisyytä ei tajuta.
Mun kohdalla teki kyllä työterveyslääkärikin hyvää tiliä, sen verran särkylääkkeitä ja kaikenmaailman uniapuja jäi ihan turhiksi kun älysin vihdoin mennä gynelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla teki kyllä työterveyslääkärikin hyvää tiliä, sen verran särkylääkkeitä ja kaikenmaailman uniapuja jäi ihan turhiksi kun älysin vihdoin mennä gynelle.
Tajusin vasta monta vuotta jälkeenpäin että unettomuus ja nivelsäryt oli esivaihdevuosia.
Vierailija kirjoitti:
Mirä tuo liittyy esivaihdevupsiin??? Mulla on jo nuorema diagnosoitu kuivat silmät. Ek ole huomannut esivaohdevuosissa nyt nekikymppisrnä mitäpn muutosta.
Kuivat silmät on monella nuorellakin.tämå on vain tabu josta ei juuri puhuta.
Limakalvot kuivuvat ylä- ja alapäässä kun ovat esivaihdevuodet ja vaihdevuodet. Vagifemiä saa apteekista ilman reseptiä. Kannattaa ottaa viikon joka päivänä ja sen jälkeen kahdesti viikossa: vaikkapa keskiviikkoisin ja sunnuntaisin.
Moni unettomuutena tai masennuksena hoidettu asia paranisi nopeasti estrogeenillä.
Kuivat silmät on synnynnäinen ominaisuus, se voi kertoa myös esim,alttiudesta reumaan tai fibroon tms.
Siihen ei voi millään lääkkeillä vaikuttaa, pitää vain käyttää runsaasti kosteuttavia silmätippoja, jos ne vaikka ilmankuivuudesta tai someilusta kuivuvat enemmän.
Esim. ruokavalio ei siihen vaikuta millään tavalla.
Maksa tai keitetty porkkana hyvän öljyn kanssa.