Väistämisvelvollisuus tai etuajo-oikeus markettien isoilla parkkipaikoilla. Mikä on oikein? Kolareita sattuu.
Prisman parkkipaikalla tapahtui outo kolari Poliisihallitus arvioi, menikö sakko väärälle kuskille.
Iltalehden otsikko: Moni suomalainen pysäköi tietämättään väärin
Väistämisvelvollisuus ja etuajo-oikeus isoilla markettien parkkipaikoilla.
Mikä on oikein.
Kommentit (42)
Artikkelissa ei mainittu sakon määrää ja oikeuskuluja ja mitkä olivat autojen korjauskustannukset.
Mistä sellaisen saisi tietoon, että olisi mahdollista arvostaa asiaa.
Pinellä rahalla tuosta tuskin on selvinnyt häviäjä.
iKUINE TURHA LÄNKYTYS. Siis kun isompaa väylää kuvitellaan etuajooikeutetetuksi.
Ikuinen väistämisvelvollisuus. Minä olen varovainen. Esim. ikean halleissa on oikealta tulevalla tietääkseni etuoikeus.
Miten niihin kukkapenkkeihin nyt ehtii kiinnittää huomion. Miten ne voivat olla etuoikeuteen viittaavia niin selvästi. Se kukkapenkki voi viitata myös parkkipaikalle eikä aina ohjeistaa isompaa väylää. Voi tätä.
Jos ei ole erikseen liikennekylttejä, oletan, että oikealta tulevaa väistetään. Ajan aina parkkipaikoilla todella hitaasti, joten ehdin itse väistää, jos minua ei väistetä minun tullessa toisen kuskin oikealta.
Oikealta tulevaa autoa tai polkupyörää väistetään jollei kolmiolla tai stop-merkillä ole muuta osoitettu. Suojatiellä väistetään jalankulkijoita.
Oikealta tulevia väitetään. Ellei ole oikealla puolella kolmiota. Parkkihalleissa se on usein kaistan yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Oikealta tulevia väistetään
Tämä pätee mikäli liikennemerkillä ei ole toisin osoitettu. Monesti parkkipaikan kokoomaväylällä ajetaan kuin olisi etuajo-oikeus vaikka ei ole.
Peruuttaja on lähtökohtaisesti myös aina syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pätee mikäli liikennemerkillä ei ole toisin osoitettu. Monesti parkkipaikan kokoomaväylällä ajetaan kuin olisi etuajo-oikeus vaikka ei ole.
Paitsi jos risteyksessä pakitat takana odottavan keulaan.
Vierailija kirjoitti:
iKUINE TURHA LÄNKYTYS. Siis kun isompaa väylää kuvitellaan etuajooikeutetetuksi.
Ei kyllä ota selkoa noista parkkipaikkasäännöistä. Tuntuu olevan täysin satunnaista koska väistetään oikealta tulevia ja koska ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä kokoomaväylästä oli kyse ja sakot sai oikealta tuleva. Miten paljon hän sai sakkoa ja korjauskuluja niin se olisi kiinnostavaa.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos liikennemerkillä ohjataan toisin. Meidän kylän Prismassa on väistämisvelvollisuus osoitettu liikennemerkeillä, joten ei kukaan voi urputtaa.🤨
Minä töppyän autolla parkkipaikoilla hitaasti kun täytyy kuitenkin varoa vauhdilla tulijoita.
Eikä ole nopeusrajoitustakaan parkkipaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä kokoomaväylästä oli kyse ja sakot sai oikealta tuleva. Miten paljon hän sai sakkoa ja korjauskuluja niin se olisi kiinnostavaa.
Oliko jollakin kolmio? Tietääkseni kokoomaväylällä ei ole mitään etuajo-oikeutta, jollei sitä ole liikennemerkillä osoitettu. Samaa parkkialuetta kaikki.
"Iltalehden otsikko: Moni suomalainen pysäköi tietämättään väärin"
Tässä jutussa ei puhuta mitään mistään kolarista vaan ainoastaan suosituksesta, että pitäisi peruuttamalla ajaa parkkiruutuun. MIhin ihmeen artikkeliin ja kolariin Ap viittaa?
Siellä EI ole mitään etuajo-oikeuksia kenelläkään, lopettakaa pskan jauhaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko jollakin kolmio? Tietääkseni kokoomaväylällä ei ole mitään etuajo-oikeutta, jollei sitä ole liikennemerkillä osoitettu. Samaa parkkialuetta kaikki.
Kokoojaväylillä jos sellaiset kerta selkeästi on, on etuajo-oikeus, sakot meni täysin oikein.
Onko syytä pitää oikeuksistaan kiinni isoilla parkkialueilla?