Voinko estää "omaisiani" hautaamasta minua?
Lähisukulaiseni eivät selvästikään välitä minusta eivätkä ole lainkaan kiinnostuneita. Olisi irvokasta, että he tulisivat haudalleni hyppimään, kun olen kuollut. Miten voin määrätä, etteivät he saa oikeutta raatooni? Mielestäni heille ei pidä edes ilmoittaa kuolemastani. Ystävät järjestäköön hautajaiset tai vaikka sosiaalitoimi, jos elän niin vanhaksi, että ystävät ovat kuolleet.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä palstalla sönkkää vaan hoida asiasi. Minä olen jo käynyt hautaustoimistossa tekemässä hautaustahdon. Otin poikani sinne mukaan; hän on ainoa rintaperilliseni ja suostunut toiveeseeni = tahtooni. Olen kieltänyt jäähyväistilaisuuden (en kuulu kirkkoon) ja muistotilaisuuden. Suora tuhkaus vain. Hautapaikka on valmiina, samoin arkku ja uurna.
Toisaalta kukaan meistä ei voi tietää mitä sukulaiset tekevät meille kuolemamme jälkeen, emmekä myöskään voi estää sitä. Periatteessa on noudatettava vainajan tahtoa, mutta silloin sen tahdon on oltava olemassa, ja mitä yksityiskohtaisempi se on, sitä helpompi se on toteuttaa.
Miksi et halua että sinua muistellaan? Tätä on vaikea ymmärtää... Jos on ihmisiä jotka tykkävät sinusta, tilaisuus on heille puhdistava ja surutyössä auttava.
Olet vihainen eläissäsi ja vihainen kuollessasi, siksi alapeukutit tätäkin lähimmäisenrakkauteen viittaavaa viestiä?
Olen ollut monissa hyvissä hautajaisissa, ja kyllä voi sanoa että parhaimmillaan niistä seuraa katharsis ja toisekseen ympyrä sulkeutuu. Kolmanneksi, miksi ei hyvä ruoka, juoma, puheet ja musiikki kelpaa sinun muistoksesi? Elämän yleistä kapeutta, lahjoista ei haluta kenenkään nauttivan terveellä tavalla?
Voithan sä aina kysyä niiltä sukulaisilta, että olisko niillä pakastimessa tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Hautaustestamentin voi laatia eläessään ja vainajan tahtoa tulee nähdekseni noudattaa. Hautaustestamenttilomake löytyy netistä.
Ei ole pakko mutta on epäkunnioittavaa olla noudattamatta jos tahto on mahdollista toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Testamenttaa ruumiisi lääketieteelle, niin asia on hoidettu.
Kyllä ne lääketieteellekin testamentatut ruumiit lopulta haudataan. Hyvässä lykyssä joitakin elimiä voidaan siirtää, tai ainakin kelpaa lääketieteen opiskelijoiden leikeltäväksi, mutta lopulta ei ole jäljellä enää mitään käyttökelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun ystävät järjestä mitään.
Järjestä itse asiat kuntoon hautaustoimistossa. Ne hoitaa tuhkauksen ja sirottelun.
En ymmärrä, miksi eivät järjestäisi, kun me järjestimme jo yhden keskuudestamme poistuneen hautajaiset? Hänen kohdallaan oli niin, että sisaruksia, vanhempia tai muita lähisukulaisia ei vain ollut enää elossa eikä lapsia syntynyt. Joten ystävät järjestivät- Pelkään vain, että laissa sekä mahdollisen sairaalahenkilökunnan tai viranomaisten asenteissa on jotain sellaista, jonka mukaan kuolemastani ilmoitetaan automaattisesti elossa oleville rintaperillisille. Heille ei pidä ilmoittaa.
Sukulaiseni välittävät minusta. Olen saanut siitä tarpeekseni.
Mutta kai ne narsistit kaivaa vaikka raadon maasta kunhan pääsevät osoittamaan valtansa.
Jos hautaat omaiset ensin, he eivät voi puuttua mitenkään sinun hautaamiseesi...
Jospa he säilyttvät tomumajaasi pakastimessa siihen asti kunnes viranomaistaho puuttuu asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun ystävät järjestä mitään.
Järjestä itse asiat kuntoon hautaustoimistossa. Ne hoitaa tuhkauksen ja sirottelun.
En ymmärrä, miksi eivät järjestäisi, kun me järjestimme jo yhden keskuudestamme poistuneen hautajaiset? Hänen kohdallaan oli niin, että sisaruksia, vanhempia tai muita lähisukulaisia ei vain ollut enää elossa eikä lapsia syntynyt. Joten ystävät järjestivät- Pelkään vain, että laissa sekä mahdollisen sairaalahenkilökunnan tai viranomaisten asenteissa on jotain sellaista, jonka mukaan kuolemastani ilmoitetaan automaattisesti elossa oleville rintaperillisille. Heille ei pidä ilmoittaa.
Jos sinulla on lapsia heille ilmoitetaan vaikka olisi testamentti. He ovat oikeutettuja lakiosaan.
Hautaustoimilain mukaan "vainajan hautaamisesta huolehtii vainajan läheinen, jollei vainaja ole eläessään toisin määrännyt." Laki ei kuitenkaan määrittele, mitä läheinen tarkoittaa. Käytännössä se tarkoittaa puolisoa ja sukulaisia perintökaaren mukaisessa järjestyksessä.
Vainajan eläettään esittämä määräys ei ole juridisesti sitova. Lakia säädettäessä sen perusteluissa kuitenkin moneen kertaan tähdennettiin, että vainajan omat toiveet tulee ottaa huomioon. Tuomioistuimissa on käsitelty joitakin tapauksia, ja niissä vainajan tahtoa on pidetty sitovana. Esim. vainaja eläessään on ilmoittanut että haluaa tuhkauksen, mutta omaiset ovat kuitenkin valinneet arkkuhautauksen, niin omaisten on katsottu toimineen väärin.
Käytännössä ei tietenkään ehditä odotella mitään oikeuden ratkaisuja. Jos riitaa tulee, niin hautaustoimesta vastaava seurakunta tai kunta tekee päätöksen, ja se pitäisi tehdä vainajan tahtoa noudattaen, jos siitä on selkeä kirjallinen todiste olemassa. Eli kirjoita se tahdonilmauksesi, ja esteettömien todistajien nimet alle. Jos sinulla on testamentti, mainitse siinä, että myös hautaustahto on olemassa omana asiakirjanaan. Tee hautaustahto useana kappaleena, omansa myös niille joiden toivot olevan vastuussa järjestelyistä. Ilmoita heidät terveydenhoidon järjestelmiin yhteyshenkilöiksi (jos onnistuu).
Täysin kattavasti ja varmatoimisesti asiaa ei ole Suomessa järjestetty, etenkään juuri tuota, miten oikeat ihmiset tarpeeksi nopeasti saavat tietää, että olet kuollut. Minusta tällaisten asiakirjojen säilyttämiseen pitäisi olla kunnollinen viranomaisrekisteri, johon kuolemantapauksen sattuessa oltaisiin yhteydessä. DVV varmaan olisi oikea viranomainen sitä ylläpitämään.
Tee hautaustestamentti. Määrittele vaikka polttohautaus ja tuhkat mereen tai omistamallesi maatilkulle. Sillä saat estettyä, etteivät he pääse haudallesi. Anna hautaustestamentti luottohenkilölle käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä palstalla sönkkää vaan hoida asiasi. Minä olen jo käynyt hautaustoimistossa tekemässä hautaustahdon. Otin poikani sinne mukaan; hän on ainoa rintaperilliseni ja suostunut toiveeseeni = tahtooni. Olen kieltänyt jäähyväistilaisuuden (en kuulu kirkkoon) ja muistotilaisuuden. Suora tuhkaus vain. Hautapaikka on valmiina, samoin arkku ja uurna.
Toisaalta kukaan meistä ei voi tietää mitä sukulaiset tekevät meille kuolemamme jälkeen, emmekä myöskään voi estää sitä. Periatteessa on noudatettava vainajan tahtoa, mutta silloin sen tahdon on oltava olemassa, ja mitä yksityiskohtaisempi se on, sitä helpompi se on toteuttaa.
Miksi et halua että sinua muistellaan? Tätä on vaikea ymmärtää... Jos on ihmisiä jotka tykkävät sinusta, tilaisuus on heille puhdistava ja surutyössä auttava.
Minä minä minä, typerä asenne sinulla
Aika vahva ristiriita väitteessä, että lähisukulaiset ei välitä eikä ole kiinnostuneita mutta tulisivat kuitenkin haudalle hyppimään. Vain jompikumpi on mahdollinen, joten avaus on keksittyä humpuukia.
Isäni on tehnyt eläessään jo minun ollessani lapsi, hyvin selväksi, että häntä ei mitkään vainajien palvonnat kiinnosta. Omiin vanhempiin oli mennyt välit ja sisaruksiinsakin, kenenkään haudalla ei käy ja öitinsä hautajaisiin ei katkerana osallistunut.
Meillä on ihan lämpimät välit isän kanssa, mutta nyt sairastaa syöpää ja onkin yhtäkkiä alkanut jo vähän kiinnostella, että muistaako häntä enää kukaan. Ei hänellä ole muut kuin me lapset. Hieman surullista, että se oma itsekkyys alkaakin sitten rakoilla, kun oma elo on vaakalaudalla.
Vierailija kirjoitti:
Tee hautaustestamentti. Määrittele vaikka polttohautaus ja tuhkat mereen tai omistamallesi maatilkulle. Sillä saat estettyä, etteivät he pääse haudallesi. Anna hautaustestamentti luottohenkilölle käteen.
Tuhkat mereen .. tai talvella lumen sekaan, lumipalloon ja heittää se pitkälle samalla lempibiisiä laulaen, kesällä perunapellolle maanrakovakoon, talvella lumen hiekoitushiekkaan sekaan, metsään ison kiven alle, tupakkapaikalle siihen metalliseen tuhkakaristus-tupakkatötteröön, mökille huusiin eli puuceehen, kotona arkisesti keittiön sekajätteeseen, lempibaarin vessanpönttöön, kissanhiekka-astiaan kissan sekoitettavaksi, viherkasvien multiin, juhannuskokkoon kaukaa siistin paketin heittäen.
Onhan näitä vaihtoehtoja.
Poliisi vie joka tapauksessa kuolinviestin lähimmälle sukulaisellesi.
Entä jos olet maksanut hautaustoimistolle ja se menee konkkaan tai muuten lopettaa?
Tuhkaus, niin ei hautapaikkaa tarvita. On vanhanaikaista ne hautapaikat